/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
totaktsolie
Fra : olesch
Vist : 2776 gange
41 point
Dato : 21-01-06 13:58

Jeg har en ældre sneslynger - en TORO S-620 - som kører på olieblandet benzin. Der er foreskrevet et blandingsforhold på 1:33 - altså 3 %. De moderne totaktsolier i små flasker giver en fordeling svarende til 2 %. Men f.eks. Q8 omtaler olien som egnet tilsætning OP TIL 2%.
Hvad så - ødelægger jeg min motor hvis jeg bruger en mængde svarende til 3% ???

 
 
Kommentar
Fra : emesen


Dato : 21-01-06 14:02

Jeg ville ikke bruget den olie, da der netop gøres opmærksom på manglende blandevne over de 2%


Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 41 point
Dato : 21-01-06 14:38

De nye totakts olier som er på markedet idag har en betydelig højere smøreevne som de gamle typer..
Før skulle alt blandes med 4% olie...
Du kan idag bruge blanding ned til 1 % på flere påhængsmotorer netop pgr a dette,,
Disse olier er blevet udviklet for at skåne miljø ...
Jeg bruger den færdigblandede type miljø benzin ( Aspen) til mine totakts maskiner ..Den tåler at stå i menge måneder uden at blive for gammel...
Så hvis jeg var dig ville jeg starte med at blande næste blanding med 3% og derefter gå ned til 2%
At du blander for meget olie i benzinen sker der ikke så meget mere ved end at din motor kokser totalt til over længere tid ...Du går jo selv i udstødningen fra din motor når du bruger den -så alene derfor er det vigtigt at blande i det rette forhold eller som jeg før omtalte bruge den miljø benzin

Mvh sverola

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 21-01-06 14:45

Det har nu ikke noget med manglende blandeevne at gøre, men bare at der kan være så lidt som 2% olie i, og stadig smøre effektivt, uden at ødelægge din motor.
Men der er ikke spor i vejen for at bruge 3%, og det ville jeg nok også foretrække.
Grunden til at man er gået fra de gl. motores anbefalinger med 5-4 og i dit tilfælde 3% er at der er sket en vældig udvikling inden for olier, specielt er udviklingen med de syntetiske olier gået rigtig stærkt, og derfor kan man også nøjes med tyndere blanding.
VH Palle Hansen
PS: Hvis du går alt for højt op i % feks. 5, så begynder motoren at sode lidt da olien ikke forbrændes helt, det ses som meget røg, og svagt sodlag på stempel og topstykke, og lag i udstødning.

Godkendelse af svar
Fra : olesch


Dato : 21-01-06 15:48

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola


Dato : 21-01-06 15:59

Selvtak...........

Mvh sverola

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste