/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hjælp til koks fyring
Fra : dkgsc
Vist : 6858 gange
50 point
Dato : 04-01-06 12:47

Jeg vil gerne høre om andres erfaring med en Fokus 1 brændeovn.
Vi har lige installeret ovenstående brændeovn - men er lidt usikre på
hvordan der fyres med petro / energikoks.
Vi har fået en instruktion fra producenten - men jeg syntes den kan misforstås lidt.

Kommentar
Fra : dkgsc

Dato : 04-01-06 12:48

Jeg har et specielt kul gitter, der er monteret når vi fyrer med kul.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-06 13:07

Det er lidt synd, at forhandlerne lokker folk til at købe almindelige brændeovne til koksfyring for hvis man har prøvet en rigtig koksovn vil man hurtigt opdage, at den udnytter koksene bedre og kan fyldes bedre så man ikke skal påfylde så ofte.

Det er jo nødvendigt, at have en indsats så koksene kan brænde med undertræk, men hvis du virkeligt vil have besparelser og komfort vedkoksfyring skulle du have anskaffet en Morsø 3310.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-06 13:11
Kommentar
Fra : dkgsc

Dato : 04-01-06 13:36

Der er tale om en rigtig koks ovn, jeg blev bare noget nervøs da jeg læste om risikoen for overophedning og gaseksplosioner.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 04-01-06 14:06

Rigtig koksovn, ja det påstår forhandlerne, men det er jo bare en brændeovn til træ med lidt ekstraudstyr.
Det her er en koksovn: http://www.morsoe.com/dansk/3310.htm og vist den eneste af slagsen til at stå i stuen, der er produceret i DK.

Koksene afgiver gas under forbrændingen som gerne skulle afbrændes stille og roligt så man undgår gaseksplosioner.
Nu bruger jeg ikke alm. brændeovn som Fokus1, men princippet er det samme. Du skal sørge for at den øverste ventil er åben så der kan komme ilt ind til gasserne så de afbrændes normalt så skulle der ikke være den store risiko for gaseksplosion, men hvis du følger producentens anvisninger om at fylde på til et helt døgns fyring vil du enten få for meget varme, hvis ventilerne er for åbne eller kraftig sodning hvis ventilerne er for lukkede og det store problem er jo at koksene pakker efter længere tids forbrænding og lukker lidt af for underluften.
Hvor meget ventilerne skal være åbne afhænger af trækket i skortstenen som også er afhængig af forskellen på inde og ude temperatur.
Prøv dig frem uden at fylde alt for meget koks i ovnen så finder du hurtigt den ideelle indstilling.

Godkendelse af svar
Fra : dkgsc

Dato : 05-01-06 08:55

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : jens1003

Dato : 19-07-08 14:21

att.BjarneD.

Jeg vil spørge dig om fyring med pet-koks da jeg ikke har brugt disse før.
Jeg har en støbejernskeddel, der hidtil har været brugt til fyring med brænde. Nu vil jeg gerne prøve energikoks.
Fyret har nederst undertræk derpå rist og øverst lem til påfyldning af koks.
Da jeg er helt uerfaren med denne form for fyring vil jeg sætte stor pris på at få vejledning fra dig.
hilsener
jens1003