/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Virus... Hvad er dette???
Fra : frk.fidus
Vist : 602 gange
50 point
Dato : 21-12-05 00:20

Jeg får dagligt tilsendt mails hvori der står som nedenstående. Jeg har Norton antivirus program og det ser ud til at det bliver fjernet...men kan jeg stole på det? Jeg får ca. 5-6 stkker om dagen, og kan jeg undgå dem? Kan / bør jeg blokére afsendere eller hvordan bør jeg forholde mig?
g er der nogen der kender til nogle af disse?

_____________________________________

The Simple Life:

View Paris Hilton & Nicole Richie video clips , pictures & more ;)
Download is free until Jan, 2006!

Please use our Download manager.

--------------------------------------------------------------------------------

-------- Virus fjernet/removed --------

TDC's mail virusscanner har fjernet downloadm.zip, da den indeholdt en virus (W32/Sober@MM!M681).

TDC's mail virus scanner has removed downloadm.zip, because it contained a virus (W32/Sober@MM!M681).

----------------------------------------
________________________________________________

Dear Sir/Madam,

we have logged your IP-address on more than 30 illegal Websites.

Important:
Please answer our questions!
The list of questions are attached.

Yours faithfully,
Steven Allison

*** Federal Bureau of Investigation -FBI-
*** 935 Pennsylvania Avenue, NW, Room 3220
*** Washington, DC 20535
*** phone: (202) 324-3000

--------------------------------------------------------------------------------

-------- Virus fjernet/removed --------

TDC's mail virusscanner har fjernet question_list633.zip, da den indeholdt en virus (W32/Sober@MM!M681).

TDC's mail virus scanner has removed question_list633.zip, because it contained a virus (W32/Sober@MM!M681).

----------------------------------------
_________________________________________________

Account and Password Information are attached!

***** Go to: http://www.championzone.com
***** Email: postman@championzone.com

--------------------------------------------------------------------------------

-------- Virus fjernet/removed --------

TDC's mail virusscanner har fjernet reg_pass-data.zip, da den indeholdt en virus (W32/Sober@MM!M681).

TDC's mail virus scanner has removed reg_pass-data.zip, because it contained a virus (W32/Sober@MM!M681).

----------------------------------------

_________________________________________________

-------- Virus fjernet/removed --------

TDC's mail virusscanner har fjernet Katheryne.zip/S3700026.EXE, da den indeholdt en virus (W32/Bagle.gen).

TDC's mail virus scanner has removed Katheryne.zip/S3700026.EXE, because it contained a virus (W32/Bagle.gen).

----------------------------------------
_______________________________________________

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 21-12-05 00:42

Computerworld har skrevet om FBI-mails.

http://www.computerworld.dk/art/31517?a=newsletter&i=167

En løsning på problemet må en af eksperterne svare på.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 21-12-05 01:02

tak postkort.... kigger lige på det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-12-05 03:56

Du må under ingen omsændigheder åbne sådanne mail, direkte i papirkurven med dem, du kan også blokere afsenderen, så går de direkte i papirkurven, og du kan ikke være helt sikker på at virus ER fjernet, virus fabrikaterne forsøger hele tiden at være foran antivirus, for at få skidtet instaleret på så mange computere som mulig, bare virus bliver pakket på en, for antivirus, ukendt måde ja så smutter det forbi, og er i din mail bakke, derfor: slet dem lige så hurtig som de kommer, og kør virus scanning lidt oftere end du plejer, også gerne online scanning, da vise virus kan ændre din antivirus så den ikke finder dem, www.arlet.dk og www.spywarefri.dk har forskellige forslag til online scanning + meget andet om sikkerhed på nettet.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 21-12-05 08:48

Brug i det hele taget din sunde fornuft..
Slet altid mails som du ved du ikke forventer. Langt den overvejende del af vira er engelsksprogede, så hvis du ikke normalt udveksler mails med engelsksprogede personer så slet dem.
For der er som regel kun få muligheder:
- Det er virus
Eller
- Det er spam, altså reklame for alskens mærkelige produkter.

Virus kan ofte genkendes på at der er en vedhæftet fil som skal åbnes for at aktivere den.

Personligt bruger jeg ikke virusscanner men har blot en opdateret Windows XP og en firewall. Min erfaring er nemlig at det er overflødigt med egen virusscanner hvis man efterlever sin egen fornuft.

Og ja, bloker de afsendere, du har jo intet at bruge dem til. Dog skal du være klar over at de sagtens kan dukke op igen, bare med en anden afsender. Disse typer har det jo netop med at skifte afsenderadresse.

Mvh.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 21-12-05 10:17

Det i beskriver ovenfor synes jeg at jeg overholder til punkt og prikke. Jeg åbner aldrig fremmede mails, åbner slet ingen vedhæftede filer og sletter dem med detsamme. Jeg har nemlig fået ødelagt én computer for få måneder siden og bruger derfor nu min bærbare. Kan slet ikke åbne min stationære pc - den går i sort!
Derudover onlinescanner jeg også, og min firewall blokerer de fleste underlige ting der kommer ind, men alligevel dukker disse op i min outlook og vises jo uden at jeg behøver at klikke på den da jeg har tekstvinduet oppe.

Kan man få virus ved blot at læse deres mail, eller SKAL man åbne evt. vedhæftede filer???

Taker igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-12-05 12:16

Virus kode kan godt være i mailen, men det er heldigvis sjælden, de fleste har en vedhæftet fil som skal åbnes, for at gøre skade, du skal have spamfilter, der er flere metoder, din udbyder har sandsynligvis en, prøv at gå ind på deres mailside, der kan du logge ind på mailserveren, det kræver at du opretter dig som bruger med brugernavn og kode, og indstille spamfilter, der kan også hentes programmer til at indstalere på computeren, nogle spamfiltre, er så effektive at de frasorterer en del mail, der skal du så i mappen hvor spam bliver sorteret til, typisk Slettet post, og fortælle programmet at nogle af de slettede er gode nok. Spørg videre hvis der er noget du er i tvivl om, men lad være at åbne mistænkelige mail.

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 21-12-05 13:05

p.s. w32 er en orm type, orme er meget farlige .....

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 21-12-05 13:29

tak o.v.n. Jeg tror helt sikkert at jeg skal have et spamfilter... Men er norton antivirus samt div. onlinescan ikke i realiteten nok?
Jeg tænkte på om man kunne finde ud af om der er kommet virus på min pc selvom den skriver at jeg ingen har!?

Hondazoomer... farlig i hvilken forstand? sværere at komme af med?

MVH frk.fidus

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 21-12-05 15:29

Det tyder jo meget på at din udbyder allerede har et virusfilter, for som du skriver:

-------- Virus fjernet/removed --------

TDC's mail virusscanner har fjernet downloadm.zip, da den indeholdt en virus (W32/Sober@MM!M681).

TDC's mail virus scanner has removed downloadm.zip, because it contained a virus (W32/Sober@MM!M681).

----------------------------------------

og som nævnt før så vil du altid kunne modtage spam, idet afsendere af dette ofte skifter afsenderadresse netop for at undgå at de bare sidder fast i folks "Ignore-lister".

Hvis du mener at det er meget belastende med disse mails, ville jeg overveje en ny mailadresse.

Mvh.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-05 21:24

et af to - hvis du tilknytter din outlook express til webmailen hos tdc så har de både spam og virus filter der er rigtig godt - altså at anbefale.

www.arlet.dk er allerede anbefalet - der skulle du nok lige gå ind og kigge - under "min sikkerhedspakke" er der gode råd at hente så du minimerer risikoen for snavs på din pc.

og - er du usikker på om din maskine er inficeret med spyware og virus så gå til:
http://www.arlet.dk/index.html?/hjt.htm - hent hijackthis og følg de anvisniger der er på siden så får de hjælp.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-05 01:09

Ja og nej, virus scan kan finde og fjerne virus, men det er bedre atforebygge end helbrede, altså undgå at du blandt andet modtager de inficerede mail, og det er her spamfiltret kommer ind, som miritdk skriver har TDC en god mail filter, men jeg mener at du selv skal aktivere den, det koster ikke noget så det er bare at logge ind og aktivere eventuel indstille spamfilter, bruger du Outlook Express? så kan den indstilles til kun at vise overskriften på mailen, du kan så ikke læse teksten før du dobbeltklikker på linien, jeg prøver om jeg kan huske hvordan man gør og vender tilbage, indtil videre har TDCs virus filter fanget virus der var på vej til dig, men det kan jo smutte så hellere være lidt på forkant.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 22-12-05 02:03

Har fundet det du skal i Oulook Express klikke på fanebladet Vis gå ned til Layout og klik, der fjerner du flueben i Vis indholsrude, klikker Anvend og Ok, så er mailen ikke åbnet før du dobbelt klikker på den

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 22-12-05 12:57

se denne link http://tipchannel.dk/kal5/17kb5/W32.Sober.R/Sober.R.htm
citat" Ormene i "Sober"-familien er kendt for at installere en bagdør, så- ledes at en hacker kan bruge den inficerede computer til at udsen-de spam mails fra."
nogle orme kan man ikke komme af med.....jeg ved ikke hvilke da jeg ikke bruger Outlook-express.
jeg bruger en online mail-post kasse såsom yahoo .....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-05 02:30

Hej fidus er du stadig på, eller er den bærbare også inficeret, prøv at læse hvad TDC skriver: http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?id=74986&email=ove%40adslhome%2edk&customernumber=&a%5fnumber=

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 23-12-05 10:04

ååhh.... det er jo helt uoverskueligt!!! Men jeg vil helt klart gøre som o.v.n skriver, så jeg skal dobb. klikke for at åbne, og så køre onlinescan hver dag. Ja
og tak til jer alle for den fine støtte. Og bedst af alt, ingen hån eller nedværdigende toner!!! Det er bare skønt!!! Rigtig glædelig jul til jer alle og tusind tak for hjælpen.

Hilsen frk.fidus

Godkendelse af svar
Fra : frk.fidus

Dato : 23-12-05 10:08

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-05 10:40

o.v.n. har ikke det endegyldige svar men dig om det (tro bare ikke at negativiteten ikke kan komme lige med ét LOL)

prøv nu at tænke dig om - og kig på arlets side

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-05 13:45

Selv tak frk.fidus, miritdk jeg vil ind på arlet, det er en siden jeg har brugt meget, men et eller andet har jeg måske overset eller måske vurderet mindre væsenlig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-05 14:10

o.v.n ved du hvad - arlet giver gerne råd hvis du skriver til ham