/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Mangler lysmåler info!!
Fra : MariaSeifert
Vist : 1256 gange
77 point
Dato : 30-07-01 21:00

Hvad får man hvis man køber en billig lysmåler?
Jeg mener, bliver den dårligere til at beregne med tiden, er den uberegnelig/dårlig fra starten af eller er det fordi den så ikke har en masse smarte funktioner?

Jeg overvejer at købe en billigere lysmåler til at starte med og evt. udvide med en bedere efterhånden som min foto-viden bliver større. God idé?
Eller er det bedere at købe en avanceret lysmåler med det samme og håbe på at jeg kan finde hoved og hale i det hele?
Jeg ville gerne have en lille lysmåler der ikke fylder så meget i tasken. Nogle der kan anbefales?

Jeg har kigget lidt på siden www.KEH.com for brugt fotoudstyr. Er der nogle der har erfaring (gode/dårlig) i at købe brugte lysmålere? Hvordan ved jeg om de måler korrekt eller skal jeg helst holde mig fra brugt udstyr når jeg ikke ved mere om det?

//Maria

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 22:44

Har lige for et par måneder siden afprøvet en gammel Zeis lysmåler (fra ca.
1950). Den virkede perfekt¨.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.
2750 Ballerup
http://home2.inet.tele.dk/nisv
eller prøv
http://baldersbonet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 23:16

"MariaSeifert" <MariaSeifert.news@kandu.dk> wrote in
news:M6i97.5337$lh7.273705@news010.worldonline.dk:

> Jeg overvejer at købe en billigere lysmåler til at starte med og evt.
> udvide med en bedere efterhånden som min foto-viden bliver større. God
> idé?

Har dit kamera spotmåler? Så kan du bruge denne som lysmåler.. Hvis du ikke
får svar på dine spørgsmål her, så prøv at lave en søgning på
http://www.photo.net efter "light meter" - der finder du nok info om
lysmålere til en dags læsning..

Hilsen
Kenneth

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 77 point
Dato : 31-07-01 08:16

MariaSeifert skrev...
> Hvad får man hvis man køber en billig lysmåler?
> Jeg mener, bliver den dårligere til at beregne med tiden, er den
> uberegnelig/dårlig fra starten af eller er det fordi den så ikke har en
> masse smarte funktioner?

De billigere lysmålere er antagelig udstyret med en
selen-celle til måling af lyset. Ulempen ved den slags celler
er at de ikke er særlig gode i dårligt lys (de kræver
simpelthen en vis mængde lys for overhovedet at give
udslag) samt at de med tiden kan blive "trætte" med
unøjagtig måling til følge.
"Kvaliteten" kan aflæses i de tekniske data på sådan
en fætter. Jo lavere lysværdi (EV) den kan måle jo bedre/større
er cellen.
Fordelen er at de ikke bruger batteri.
De dyrere lysmålere bruger en Cds eller Sbc celle som
er langt mere lysfølsom og som reagerer hurtigere end en
selen-celle. De kan måle i lys som er svagere end en
januar midnat. Enkelte kan også bruges som flashmeter, hvilket
er praktisk hvis du vil lege med portrætter.
Uden batteri er disse målere værdiløse, men de bruger
nu ikke så meget strøm.

> Jeg overvejer at købe en billigere lysmåler til at starte med og evt.
> udvide med en bedere efterhånden som min foto-viden bliver større. God
> idé?

Afhængig af hvor billigt du får en billig?

> Eller er det bedere at købe en avanceret lysmåler med det samme og håbe
> på at jeg kan finde hoved og hale i det hele?
> Jeg ville gerne have en lille lysmåler der ikke fylder så meget i
> tasken. Nogle der kan anbefales?

Gossen og Sekonic laver gode målere. Kan du få fat i en brugbar
Sekonic L398 (selen) behøver du aldrig en anden måler.
Den er dog primært en "Incident light" måler som måler
ved hjælp af en hvid plastic "dome" . Meningen med denne
dome er at lade lyset falde på den, på samme måde som det
falder på motivet og på den måde få en præcis måling
af lyset uanset motivets farve og overflade. Det er helt klart
min personlige favorit.

> Jeg har kigget lidt på siden www.KEH.com for brugt fotoudstyr. Er der
> nogle der har erfaring (gode/dårlig) i at købe brugte lysmålere?
Hvordan
> ved jeg om de måler korrekt eller skal jeg helst holde mig fra brugt
> udstyr når jeg ikke ved mere om det?

Jeg ville nok ikke købe en brugt måler uden at checke at den
virker, eller i det mindste sikre mig at jeg kan returnere den
uden problemer....
--
Med venlig hilsen
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-07-01 14:57

Hej Maria

Jeg har en brugt Sekonic L398 som du kan købe billigt hvis du er
interesseret.

--
Best regards

gert@mad.dk (Kbh.)

Godkendelse af svar
Fra : MariaSeifert

Dato : 31-07-01 19:29

Tak for svaret Peter Schrøder.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-07-01 19:08

MariaSeifert <MariaSeifert.news@kandu.dk> skrev i en
news:mTB97.6268$lh7.330350@news010.worldonline.dk...
> Tak for svaret Peter Schrøder

Hej Maria

Måske er det bare mig - men hvorfor takker du kun en person når flere
har forsøgt at give dig svar - du gjorde det samme i tråden vedrørende
køb af lysmåler ?

Mvh

Kim

Kommentar
Fra : MariaSeifert

Dato : 26-08-01 01:05

Ups!,
jeg undskylder mange gange at jeg ikke har takket alle for de gode svar jeg har fået på mine spørgsmål omkring lysmålere.

Tak for svarene Niels Svendsen, Kenneth Sørensen, Gert Hansen og Peter Shrøder.
Og tak for at gøre mig opmærksom på det Kim Østrup. Det var sødt af dig.

Jeg er ny her og er stadigvæk ved at lære "systemet" og det gik vist lidt for hurtigt med at komme videre og lære endnu mere.
Men jeg håber det kan godtages at jeg nu kigger mig tilbage og vinker et tak!

Mvh
Maria