/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Gudfar/Gudmor...
Fra : rwo
Vist : 3860 gange
50 point
Dato : 03-12-05 13:42

Hej!

Kan man vælge een til at være Gudfar/mor for sit barn, som IKKE er medlem af fokekirken...

rwo

 
 
Kommentar
Fra : Moggi


Dato : 03-12-05 13:52

Tror det bliver svært, idet den eneste betydning det at være gudfar eller mor i dette land har, er at de lover at de vil sørge for at barnet bliver opdraget i den kristne tro, hvis forældrene ikke længere kan sørge for dette.



Kommentar
Fra : jakjoe


Dato : 03-12-05 13:54
Kommentar
Fra : rwo


Dato : 03-12-05 14:02

Det er ret gode svar, Jakjoe, men jeg har så også brug for en fortolkning af det "at være døbt"...

Skal man så være døbt i folkekirken?

rwo

Kommentar
Fra : jakjoe


Dato : 03-12-05 14:09

Døbt er i denne forbindelse til folkekirken.

http://www.himmelevkirke.dk/index.php?pid=navndaab

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : iah


Dato : 03-12-05 14:09

Ønsker du at blive døbt eller at lade dit barn døbe i folkekirken, så skal du kontakte sognepræsten eller kirkekontoret i det sogn, hvor du ønsker dåben skal finde sted.

Dåb er en forudsætning for at være medlem af folkekirken og kan enten foretages som barnedåb eller som voksendåb.

Du aftaler med præsten hvor og hvornår det ville passe både kirken og dig. Dåb finder som oftest sted som en del af den almindelige søndagshøjmesse, men kan også foregå ved afholdelse af en særlig dåbsgudstjeneste. Det afhænger af traditionen i den lokale kirke.

Som oftest vil man inden dåben have en samtale med den præst, der skal døbe barnet. Præsten gennemgår dåbsritualet sammen med dåbsforældrene og kan besvare de spørgsmål, der eventuelt måtte være i forbindelse med gudstjenesten, dåbsritualet og dåbens kristelige betydning.

Ved barnedåb skal barnets navn samt navn og adresse på mellem tre og fem faddere afleveres til sognepræsten eller kirkekontoret. Fadderne skal selv være døbt og påtager sig ved barnets dåb en moralsk forpligtelse i forbindelse med dåbsbarnets kristelige oplæring i det tilfælde, at der sker barnets forældre noget, før barnet bliver voksent. Ved dåben bærer forældrene eller en af fadderne barnet. Det kaldes populært for gudmor eller gudfar, men udtrykket findes ikke i officielle regler eller liturgi til dåb.

Ved voksendåb taler man ikke om faddere, men om dåbsvidner.

Fadderne har ingen juridisk ret eller pligt til at tage sig af det forældreløse barn og evt. adoptere.

Ved voksendåb kontakter man også sognepræsten eller kirkekontoret i det sogn, hvor man ønsker at blive døbt. Forud for voksendåb går en oplæring i kristendom hos præsten.

Er man døbt én gang, kan man ikke blive døbt igen. Heller ikke hvis dåben er foregået i et kristent kirkesamfund uden for folkekirken.

Kilde: http://www.folkekirken.dk/hvad-goer-jeg-ved/daab.html

Du kan også finde mere uddybende om emnet her: http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/daab.htm


Kommentar
Fra : ans


Dato : 03-12-05 14:16

Citat
Er det nødvendigt at blive døbt for at blive medlem af folkekirken?
Ja. Man bliver ikke født ind i folkekirken. Det er heller ikke nok, at ens forældre er medlemmer af folkekirken. Medlemskab kræver en aktiv handling, nemlig dåb. Dåb i andre kristne trossamfund anerkendes af folkekirken.



http://www.roskilde.folkekirken.dk/I%20Kirken/Daab/D%C3%A5b%20-%20og%20svar.aspx


Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 03-12-05 14:25

En lille overraskelse.

Faddere skal ikke nødvendigvis være døbt i folkekirken !!

http://www.km.dk/441.html?&0=
Citat
En fadder skal selv være døbt med den kristne dåb. Fadderen behøver dog ikke at være døbt i folkekirken, men kan eventuelt være døbt i et andet kristent trossamfund. Fadderen behøver heller ikke at være medlem af folkekirken eller en anden kristen kirke på det tidspunkt, hvor vedkommende skal være fadder, men det skal i givet fald kunne dokumenteres, at fadderen er døbt.


http://www.menneskeret.dk/menneskeretieuropa/konventionen/artikel9/religonsfrihedart9/
Citat
De anerkendte trossamfund
En række trossamfund er fuldt anerkendte ved kongelig resolution. De har ret til at udføre kirkelige handlinger med borgerlig gyldighed, bl.a. vielser og ret til at føre ministerialbøger og udstede attester. Mosaisk Trossamfund er det eneste ikke-kristne anerkendte trossamfund. De anerkendte kristne trossamfund er: Den romersk-katolske kirke, Det metodistiske trossamfund, Det tysk-reformerte trossamfund i København, Det reformerte trossamfund i Fredericia, Det danske baptistiske samfund, Den ortodokse russiske menighed i København, Den norske menighed ved Kong Haakons Kirke i København, Svenska Gustafsförsamlingen i København, St. Alban's English Church i København.



mvh
jakjoe


Kommentar
Fra : Balcanard


Dato : 03-12-05 21:21

Gudfar/mor er ikke nødvendigvis én af fadderne, hvorfor vedkommende ikke behøver at være medlem af folkekirken.

Kommentar
Fra : ans


Dato : 03-12-05 21:26

Balcanard

Man behøver ikke at være medlem af folkekirken, men skal være døbt.

Gudfaderen/moderen er den person, som skal svare på barnets vegne, fadderne er vidner

Kommentar
Fra : Balcanard


Dato : 03-12-05 21:49

Ja, det har du da ret. Min kommentar var blot for at gøre opmærksom på, at gudfar/mor & fadderere ikke er det samme, hvilket mange tror.

Godkendelse af svar
Fra : rwo


Dato : 01-01-06 14:57

Tak for svaret jakjoe.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste