/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
fordeling af drev på IDE kablerne / slot~
Fra : renekure
Vist : 414 gange
100 point
Dato : 03-12-05 12:59

Hjælp.

Hvordan er det nu lige det er ??? Det mest optimale, når man skal fordele sine diske på IDE portene.

Min master harddisk kører SATA - så den er på plads.

Derudover har jeg :

DVD brænder (1)
DVD brænder (2)
80 GB HD (IDE)

Hvordan fordeler jeg dem bedst, nå jeg gerne vil kunne kopierer en dvd skive direkte fra det ene drev til det andet ?
Må de (dvd drevene) sidde på samme IDE kabel ??

Håber på lidt hurtig hjælp

Mvh René

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-12-05 13:03

HD på 1 og de optiske drev på 2, henholdsvis master/slave.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-05 13:10

Jeg har altid sat mine diske (optisk/harddiske)og på alle de pc'er jeg har haft fat i.
Kanal Harddisk 0(C) master/styresystem
Kanal Harddisk 1(D) slave/lager o.s.v
-------------------------------------------------------------------------
Slave
kanal 0 (E)master Cd-rom drev
Kanal 1 (F)Brænder
Altid virket perfekt,på alle pc'er.drev bogstaver bestemmer man selv på nær (C)
Manse9933

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-12-05 13:18

Citat
Hardisk jumpere :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:

..eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Slave = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 4 = Slave = f:

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-05 13:18

Drev bogstaver kan man også lade Bios/systemete bestemme,det vil helst have cdrom (D) OS (C)
Salve kanalen(66 UDMA)(controleren/brænder/cdrom) er altid langsommer end Master kanalen(66/100/133/Sata,150 UDMA,i teorien)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-05 13:21

Slave

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 03-12-05 13:27

Det der med drev bogstaver - er det ikke lidt ligegyldigt, da jeg har div USB diske og kortlæsere, som jeg giver drev bogsstav i windows, (sammen med de "fast" instalerede diske.

Jeg er blot interesseret i det mest optimale mht hvilke drev jeg sætter på hvilke IDE porte/kabler.

Men det er måske lige meget ??

mvh René

og TAK til alle de hurtige svar jeg allerede har fået

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-12-05 13:29

Jeg har altid de optiske på samme, så de ikke sløver HD ned.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-05 13:31

jep,Slave controllern,øverste stik(CD-Rom) miderste stik(Brænder)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-05 13:35

midterste

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-12-05 14:10

Jeg vil nu hellere have de optiske drev på hver sit kabel. Så går det bedre ved direkte kopiering (on the fly)

Hd = Sata
Dvd brænder 1 = primær slave
Dvd brænder 2 = sekundær master
HD 2 80 GB = sekundær slave.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-12-05 14:11

Ja det var jo lige det manse9933 også skrev.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-12-05 15:21

Men jeg vil helst ha' det sådan.
HD = SATA
HD 2 som master på IDE 0
DVD brænder 1 som slave på IDE 0
DVD brænder 2 som master på IDE 1
Brændes der meget fra HD 2 til DVD 1, så vil jeg bytte om på DVD 1 og 2

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-12-05 17:43

som du kan se renekure er der mange meninger på hvad der er bedst. Det er op til en selv hvad man er mest til. Jeg synes selvfølgelig min måde er bedst, selv om jeg også er vild med den fra e.c

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 03-12-05 17:52

Hej Frijala

I dit forslag sætter du DVD brænder 1 som pimær slave - er det rigtigt ? der er jo ikke nogen primær master ???
Jeg mente også at kunne huske et eller andet om at begge DVD brændere ikke skulle på samme kabel - og det give både du og e.c. jo mig ret i, ikke ?

mvh René

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 03-12-05 18:10

Glemte at sige - at dvd brændinger sker primært fra SATA disken - hvis det eller har nogen betydning.
IDE Disken er bare en slags "fjernlager"

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 03-12-05 18:13

Glemte at sige - at dvd brændinger sker primært fra SATA disken - hvis det eller har nogen betydning.
IDE Disken er bare en slags "fjernlager"

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-12-05 18:48

Det er ikke alle systemer der umiddelbart lader dig tildele drev bogstav, som du selv ønsker.
Så vidt muligt vil det være IDE 1 master = C / IDE 1 slave = D / IDE 2 master = E / IDE 2 slave = F.
Men her spiller operativsystemets hiraki ind, og kan afvige, idet et fysisk HD er højre prioteret end et CD drev, herefter kommer externe drev.

Men men men, det er ikke slut med det: HD delt i to eller flere partioner, skaber også lidt rod i tildelingen. De primære partioner rangere højest uanset placeringen i IDE portene. Herefter kommer de sekundære partioner.
Under dem igen kommer CD-drev og externe drev.

Er du forvirret, så forstår jeg det godt!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-12-05 11:12

Hej renekure

som severino fortæller er der meget der kan gå galt. Og tro mig jeg har været det igennem med forkerte partitioner o.lign.

Grunden til at jeg vil have de 2 optiske drev på hver sit kabel er netop som du selv er inde på, er at det er hurtigere at brænde når det kører på hver sit.
At jeg ikke har noget på primær master skyldes at du jo har en sata disk og normalt ville en ide harddisk mbr sidde på primær master.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-12-05 11:13

USB enheder lægger sig som regel nederst i hierakiet mit det angivne skema, hvad interne enheder anbelanger. De kommer sidst i 'køen', selvom man logisk kan tildele andre dervbetegnelser. Jeg kan ikke umiddelbart se det skulle gøre den store forskel om til eksempel DVD/Brænder1/2 skulle være master eller slave på kontroller f.eks kontroller i forhold til en intern harddisk (80Gb.) 2

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-12-05 11:26

molo

det jeg bare helst vil, er at have dem på hver sit ide kabel. Om de så sidder som master eller slave er hip som hap

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-12-05 13:04

Me too

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-05 14:24

Fra HD til HD er det bedst at enhederne bruger hver sit kabel.
Fra HD til brænder er det bedst at enhederne bruger hver sit kabel..
Fra Brænder til brænder er det bedst at enhederne bruger hver sit kabel.
To enheder på samme kabel vil danne en smule trafikkø (flaskehals)
SATA diske kører jo alene på kablerne.

Det er nok mest fra gammel tid at jeg helst vil ha' HD som master på IDE kablet.
(men jeg gør det stadig - nemlig)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-12-05 14:27

e.c
lige mine ord.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-12-05 14:33

Ja - og det var bare for lige at ridse det lidt op.

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 04-12-05 17:18

Hej.

Jeg har nu prøvet at sætte drevene op således:

DVD brænder 1 (er den enhed jeg bruger mest udover SATA disken) = IDE 0 som Master
HD (80GB) IDE (bruges kun sjældent) = IDE 1 som Master
DVD brænder 2 (bruges endnu sjældnere og kun til DVD kopiering) = IDE 1 som Slave

Det fungerer ganske udemærket.

Men nu står jeg foran en re-instalation af XP, og når jeg kører installationsprogrammet, finder dette kun min 80 GB HD.
Min SATA Disk kan jeg ikke finde - og hvis jeg piller min 80 GB disk helt fra - siger installations programmet at der ikke findes nogen disk ?

mvh René

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-12-05 17:21

F6 under indstallation-driver til sata

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-05 17:23

Når du indstallerer XP får du i starten mulighed for at lægge drivere ind til SATA diske.
Driveren hentes fra den CD-rom som fulgte med din SATA disk.

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 09-12-05 00:00

Tak for svaret e.c.
Det var et dejligt præcis svar - letforståeligt
mvh René