/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Køb af lysmåler??
Fra : MariaSeifert
Vist : 1348 gange
20 point
Dato : 30-07-01 17:21

Hej,
jeg er lidt i tvivl om hvilken lysmåler jeg skal købe.
Jeg har for ikke så længe siden bevæget mig ind i "foto-verden" og blev hurtigt klar over at en lysmåler ville gøre det hele lidt nemmere. Jeg bruger i øjeblikket et 18% grå-kort for at måle lyset.
Hvilke lysmålere er gode, hvad skal man kigge efter og hvad skal jeg evt. være opmærksom på?
Er der forskel på om man skal bruge det inde eller udendørs?

Jeg bor i USA så jeg kan ikke gå til en evt. anbefalet forretning i Danmark men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad priserne på sådanne lysmålere er derhjemme?

Håber der er nogle der kan hjælpe mig:))

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 16:57

On Mon, 30 Jul 2001 15:21:17 GMT, "MariaSeifert"
<MariaSeifert.news@kandu.dk> wrote:

>Hej,
>jeg er lidt i tvivl om hvilken lysmåler jeg skal købe.
>Jeg har for ikke så længe siden bevæget mig ind i "foto-verden" og blev
>hurtigt klar over at en lysmåler ville gøre det hele lidt nemmere. Jeg
>bruger i øjeblikket et 18% grå-kort for at måle lyset.
>Hvilke lysmålere er gode, hvad skal man kigge efter og hvad skal jeg
>evt. være opmærksom på?
>Er der forskel på om man skal bruge det inde eller udendørs?
>
>Jeg bor i USA så jeg kan ikke gå til en evt. anbefalet forretning i
>Danmark men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad priserne på sådanne
>lysmålere er derhjemme?
>
>Håber der er nogle der kan hjælpe mig:))

Hej. jeg ville vælge en Gossen Lunasix F
--

mvh
U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 18:08

Hej Maria

På arbejde bruger jeg en Minolta-lysmåler (aner ikke hvad den hedder mere
end det) og alle andre fotografer jeg kender bruger den samme.

Såvidt jeg ved koster den et par tusinde....

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

----------------------------------------------------
35mm@film.dk / ICQ#: 75303075
SNART: se mit galleri på www.35mmfilm.dk MariaSeifert
<MariaSeifert.news@kandu.dk> skrev i en news:MVe97.5244

$lh7.260114@news010.worldonline.dk...
> Hej,
> jeg er lidt i tvivl om hvilken lysmåler jeg skal købe.
> Jeg har for ikke så længe siden bevæget mig ind i "foto-verden" og blev
> hurtigt klar over at en lysmåler ville gøre det hele lidt nemmere. Jeg
> bruger i øjeblikket et 18% grå-kort for at måle lyset.
> Hvilke lysmålere er gode, hvad skal man kigge efter og hvad skal jeg
> evt. være opmærksom på?
> Er der forskel på om man skal bruge det inde eller udendørs?
>
> Jeg bor i USA så jeg kan ikke gå til en evt. anbefalet forretning i
> Danmark men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad priserne på sådanne
> lysmålere er derhjemme?
>
> Håber der er nogle der kan hjælpe mig:))
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 30 point
Dato : 30-07-01 18:33

MariaSeifert wrote:

> Håber der er nogle der kan hjælpe mig:))

Der findes et par gode varemærker indenfor lysmålere, flachmetre og
farvetemperaturmålere, og det er Gossen og Minolta, de kan det der og
man får noget der virker.

Jeg har selv et omkring 15 år gammelt Minolta, der er combineret
lysmåler og flaschmeter, og det er hammerende præcist, det har tre
forsatser, så det kan både måle indfaldne lys, reflekteret lys og spot.

Jeg ved ikke hvad dagspriserne er, men jeg erindrer at jeg dengang gav
noget over tre tusser for det jeg har.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

--
Niels Ebbesen free-lance grafik & webdesign
http://www.niels-ebbesen.net - http://home3.inet.tele.dk/elgo
http://www.photo-gallery.dk - http://www.byggekramboden.dk
http://www.sump.dk - http://hjem.get2net.dk/classic-mac

Godkendelse af svar
Fra : MariaSeifert

Dato : 30-07-01 19:45

Tak for svaret Niels Ebbesen.

Kommentar
Fra : MariaSeifert

Dato : 30-07-01 20:09

Hvad får man hvis man køber en billig lysmåler?
Jeg mener, bliver den dårligere til at beregne med tiden, er den uberegnelig/dårlig fra starten af eller er det fordi den så ikke har en masse smarte funktioner?

Jeg overvejer at købe en billigere lysmåler til at starte med og evt. udvide med en bedere efterhånden som min foto-viden forøges. God idé?
Eller er det bedere at købe en avanceret lysmåler med det samme og ignorere dens funktioner til jeg kan finde hoved og hale i det hele?

Jeg har kigget lidt på siden www.KEH.com for brugt fotoudstyr. Er der nogle der har erfaring (gode/dårlig) i at købe brugte lysmålere? Hvordan ved jeg om de måler korrekt eller skal jeg helst holde mig fra det?

//Maria

Kommentar
Fra : MariaSeifert

Dato : 26-08-01 01:13

Jeg vil gerne takke alle for de svar jeg fik på mit spørgsmål.
Det hjalp mig en hel del og jeg er ikke længere ét stort spørgsmålstegn

Mvh
Maria