|
|
Det er ikke spor unormalt, da blandingen bliver lidt for tynd ved det hurtige gasvrid.
Derfor har biler og andre motorer også en såkaldt accelerations pumpe, der giver et extra sprøjt benzin, hvis man hamrer speederen i bund.
Der er ikke normalt en sådan pumpe på en simpel knallertkarburator.
Men dit problem kan nok ikke løses fuldstændig, men afhjælpes noget ved at løfte nålen i gasspjældet, og desuden bruge en lidt størrer dyse.
Om dysen skal være størrer kan kun afgøres ved kørsel med fuld gas, da den jo ikke må 4-takte, men til gengæld være meget tæt på at gøre det.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 27-11-05 22:53 |
|
Oki! Men hvorfor skal den først lige varmes op når man starter den, inden den vil køre og tage omdr? Det lyder som om, at den får for meget benzin eller for meget luft. For starter man og giver den f.eks halv gas går den ud. Jeg har aldrig stødt på det problem før når man køre og så den ikke reagere med det samme når man giver fuld gas, taget i betragtning af, at jeg har tunet 4 forskellige scooter.
Mvh Hvidtiger
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 28-11-05 07:00 |
|
Selvfølgelig går den ikke op i fart med det samme, men det jeg tænker på er, at den heller ikke tager flere omdrejninger før efter ca et par sek, hvilket er meget underligt når jeg giver den fuld gas. Det er det som er lidt underligt!..
Mvh
Hvidtiger
| |
|
Nu er der stor forskel på hvordan man sætter delene sammen (Cyl/karburator/dyse/udstødning mm), og derfor er der forskel på alle scooteres måde at reagere på.
Det er ikke underlig at den tøver lidt, da det skyldes at den mangler benzin i forhold til luft.
I det øjeblik du hurtigt åbner gasspjældet, får den let luft, og blandingen bliver for tynd, til en ordentlig forbrænding.
Tynd blanding har ikke meget trækkraft, og det bliver værrer når motoren er kold, da benzinen ikke fordamper til små dråber, men fortættes på de kolde motordele.
Et par sekunder senere er benzinen rykket igennem krumtappen fra karburatoren, og blandingen er federe, og klarer så bedre trækkraft og accelerationen.
Problemerne kan skyldes: 1. Nålen lidt for langt nede 2. kold motor og lufttemperatur 3. lille tomgangsdyse 4. lav benzin-svømmerstand 5. Dårlig gnist
Problemet kendes mere udtalt på gl. knallerter, der slet ikke kunne tage gassen før man gav chokker eller tippede karburatoren (Trykkede på tipperen)
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 29-11-05 14:58 |
|
Hvor ved du alt det fra Palle!..
Hun kørte med Hebo Nicasil 47,6mm alu kit før, som har 5 skyllekanaler og en dellorto karburator 17,5mm med dyse 94. Da delene er slidte udskiftede jeg dem, og købte en ny dellorto 17,5mm karburator med dyse 90 i. Kittet valgte hun et støbejernskit Malossi Sport 47mm 70ccm. Forskellen på Heboén og Mallosién er, at Mallosi har 6 skyllekaneler, dvs 1 mere end Hebo. Nu køre hun med en mindre dyse nu selvom der er en skyllekanal mere, betyder det noget?
Det med at den ikke tager omdr eller også lyder til at den går i stå når man giver den fuld gas skal dog siges, at den også går det når den er varm. Jeg havde kørt 20km den dag jeg fandt ud af det.
Mvh Hvidtiger
| |
|
Nej dysen kan ikke bestemmes efter antal skyllekanaler, desuden kan der jo godt være mindre modstand i de 6 skyllekanaler end i de andre 5, det kommer jo an på deres volumen, udformning, og glathed.
Så hoveddysen kan kun bestemmes ved prøvning.
Det med den går i stå, også når den er varm, kan som sagt også være en svag gnist, prøv at slå elektroden lidt tættere sammen.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 01-12-05 21:07 |
|
Jeg har lige snakket med min kæreste som har scooteren. Hun sagde, at hvis hun holder gashåndtaget i samme stilling, dvs ikke så meget gas går den op og ned i omdrejninger og kan ikke finde ud af hvad den skal gøre. Den gør det åbenbart også når hun giver den mere gas og holder den der.
Det er kun når den er kold og starter den, at man ikke kan dreje håndtaget uden at den går i stå. Ikke når den er varm. Der er det dog kun det med, at når man vrider håndtaget helt om at den tøver i nogle sek. Men så sagde hun lige en vigtig ting! Hun har ikke fyldt noget karburatorvæske på de sidste mange gange............. Kan det være derfor hun har de problemer??
Mvh
Hvidtiger
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 110 point Dato : 01-12-05 21:52 |
|
(Det er kun når den er kold og starter den, at man ikke kan dreje håndtaget uden at den går i stå. Ikke når den er varm) Netop, nålen skal opad, og/eller en størrer tomgangsdyse.
(går den op og ned i omdrejninger og kan ikke finde ud af hvad den skal gøre.)
Har nok noget med varioen at gøre, og rullevægt/fjederstramhed.
Nej har intet med karburatorvædske at gøre.
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|