/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
Bornholm Bornholm Bornholm...
Fra : upyoursmate
Vist : 1997 gange
100 point
Dato : 02-11-05 15:55

Jeg bemærkede at i "Far Til Fire På Bornholm", omtaler orkestret ovenstående sang som "Bornholmer-visen" Er det et nummer der er skrevet til filmen eller er det før den tid???

 
 
Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 02-11-05 16:02

Bornholm – ferie i et anderledes Danmark
Bornholm, Bornholm, Bornholm, du min dejlige ferieø, lyder første strofe i den legendariske sang fra filmen ”Far til fire på Bornholm”. Mange har siden givet det glade kor ret, efter selv at nydt en ferie på Bornholm – et anderledes Danmark med klipper, sandstrande - og masser af sol.

fra dette link

http://www.cofman.com/info/bornholm.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 02-11-05 16:08

hvis du har lyst til at se hele teksten er den i dette link

http://www.df.lth.se/~cml/scania/bornholm-bornholm.txt

Kommentar
Fra : tedd


Dato : 02-11-05 16:18

Den er komponeret af Svend Gyldmark som nok var danmarks mest produktive filmkomponist så mon ikke! Det jo forøvrigtigt TV2's (altså gruppen) intronummer til koncerter, og her er hvad der står omsangen på en fanside
http://brugere.aub.dk/~sophie/tv-2orkester.htm

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 100 point
Dato : 02-11-05 20:21

Det ser ud til, at musikken er komponeret til filmene og ikke omvendt...altså bestillingsarbejde j.fr biografi om Sven Gyldmark;


Karrieren:
Han startede i 1936 med at komponere musik til Cirkusrevyen 1936, hvor han lærte instruktørerne Alice O'Fredericks
og Lau Lauritzen, Jr. at kende. ca. 6 år senere var Gyldmark deres hofkomponist.

Det var dog den allerede etableret, og respekteret filmkomponist - og musikchef på Palladium - Emil Reesen,
der gav Sven Gyldmark chancen på filmen Plat eller Krone fra 1937...

Med Alice O'Fredericks, skrev Gyldmark musik til de fleste Morten Korch-film op gennem 1950'erne, og til
Næsbygaard-trilogien fra midt i 1960'erne. Desuden arbejdede de sammen på alle Far til Fire-filmene,
undtagen den mislykkede version fra 1971 (Far til Fire i højt humør). Her arbejdede Gyldmark sammen med Ib Mossin.
I 1940'erne skrev Gyldmark dog mere seriøs filmmusik til Fru Alice, som f.eks. Det Brændende Spørgsmaal (1943),
Elly Petersen (1944), Det gælder os alle (1949) og den misforståede Hr. Petit fra 1948, der ellers rummer et
yderst spændende lydspor af Gyldmark.

Med Lau Lauritzen, jr., skrev Gyldmark musik til en del spændende og oversete danske film som F.eks.
Det sande ansigt (1951), Farlig Ungdom (1953), En Sømand gaar i land (1954) og Taxa K 1640 Efterlyses (1956).
Men også mere kendte som Afsporet (1942), De Røde Enge (1945), Støt står den danske sømand (1948)
og Café Paradis (1950). Gyldmark og Lauritzen sluttede dog af med farce-trilogien: Mig og Min Lillebror (1967-69).
Flere af de førstnævnte film er tillige instrueret af Bodil Ipsen.

Gyldmark er dog nok mest kendt for sin musik til ægteparret Poul Bang og Annelise Reenberg, der lavede rendyrket
lystspil i 1950'erne og 1960'erne med Passer/Sprogøe, Kjeld Petersen, Buster Larsen m.fl.).
Nogle af sangene fra disse film kom dog ud på Grammofonplader dengang. Eksempelvis kan nævnes:
Ved Kongelunden, I Kongens Klæ'r, Det var paa Rundetaarn, Færgekroen, Tre Piger Fra Jylland,
Tag til Marked i Fjordby, Charles' Tante, Baronessen Fra Benzintanken, Peters Baby, Venus fra Vestø,
Én pige og 39 sømænd, En ven i bolignøden, Støver-filmene og Min søsters børn-filmene.

Sven Gyldmark har desuden arbejdet sammen med bl.a. Peer Guldbrandsen, Sven Methling, Jon Iversen
og Carl "Lillebror" Ottosen

Hans sidste film var også Ib Mossin's sidste forsøg på en Morten Korch-historie Sønnen fra Vingården fra 1975.
Jeg troede først han stoppede af alder, men han stoppede karrieren netop med denne film,
fordi han var utilfreds med at folkene bag filmen anvendte mest ældre musik af Gyldmark.
Der blev næsten ikke anvendt noget af hans originale og nykomponerede musik specielt skrevet til filmen.
De anvendte bl.a. musik fra Pigen fra Egborg (1969) og Manden på Svanegården (1972).

Sven Gyldmark genbrugte dog også selv sin egen musik, nogle gange omskrevet til anden instrumentering,
og i andet tempo. Ved en samtale, jeg havde med Bent Fabricius-Bjerre, nævnte han, at Sven Gyldmark
havde gule nodeark. Ifølge Gyldmark selv, skyldtes det hans dårlige syn. Ifølge hans omgangskreds,
skyldtes det at han, specielt fra 1960'erne, ofte genbrugte hans gamle ledsagemusik fra 40'erne og 50'erne.

Eksempelvis kan nævnes, at han genbrugte et særligt tema til situationer i lufthavne. Et march-motiv,
inspireret af H.C.Lumbye. Det blev brugt i filmene Onkel Bill Fra New York fra 1959,
Løgn og Løvebrøl fra 1961. Og som sluttema til Mig og Min Lillebror og Storsmuglerne fra 1968.
Til musikken til Jeg - En Kvinde 2, også fra 1968, anvendte Gyldmark musik fra film som
Hr. Petit fra 1948 og Bundfald fra 1957.
Også i 1968 genbrugte han indledningstemaet fra Vagabonderne på Bakkegården fra 1958,
som gennemgående underlægning til filmen Dyrlægens Plejebørn.

Retfærdigvis skal det understreges, at Sven Gyldmark var en hurtig og effektiv komponist.
Han kunne hurtigt skrive noget fuldstændigt originalt og rammende til film, også i 1960'erne.
Han skrev i øvrigt på samme unikke måde som Ennio Morricone gør det i dag.
Nemlig ved skrivebordet, og ikke som mange andre komponister - ved klaver el. lignende


Ziggy99

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate


Dato : 04-11-05 09:29

Tak for svaret ziggy99.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste