1. Det kan ikke siges præsis, men motor er også et vidt begreb, der vil jo være ting som rullerne i varioen og remmen der inde, der skal skiftes ved ca 8000km, og selve stempel og cylinder skulle nok kunne klare 50000km, før den er så slidt at det kniber lidt med start, men så kan nyt stempel eller stempelringe som regel klare skærene.
Tændrør og olie på bagtøjet skal jo også skiftes ved ca 10000km.
Bremser skal også have skiftet klodser og bremsebakker, afhængig af behandlingen, og lidt olie i de bevægelige dele, og helst udskifte bremsevædske hvert 3-4 år.
Kronrøret skal spændes for slør, eller have nye rullelejer efter ca 15000km (Hold forbremsen inde, og skub knallerten frem og tilbage, for at se sløret.
Men hvis du ellers aldrig kører den tør for 2-taktsolie, så er 80000km ikke noget dårligt bud. Derefter kan der monteres ny krumtapaksel/lejer/stempel/cylinder/hjullejer, og du er klar til nye 80000km
Lys-start-horn-blinkkontakter står af en gang imellem på alle knallerter.
2. Ja de tunede maskiner kan let slide dækkene ned på 4000km, men med en lovlig maskine og rigtigt lufttryk, kan fint klare 10000
3. Den klarer fint sne og sjap, men kræver så tilgengæld hyppige afvaskninger, specielt under bunden. Men at det så kan være besværligt, og usikkert at køre i sne og glat føre, og kræver lidt erfaring, er der ingen tvivl om.
Selvfølgelig kommer der jo salt ind og kan give dårlige el-forbindelser om vinteren, og også hurtigere rust, men det skal ikke afholde dig fra at køre i vinterhalvåret syntes jeg. Men opbevaringen bør dog helst være indendørs. Og kontaktbesvær kan forbygges med WD40 eller pronto, ved at give alle eldele der er til at komme til, et godt sprøjt, det kan aldrig skade.
4. Skjoldene er sat på med skruer og kliksystemer, hvor de sidste let går i stykker når man skiller ad, men at sætte dem på er som regel meget nemmere, da man så kan se hvordan systemet klikkes sammen. Men de fleste unge har elendige skjolde, som skyldes at de er skildt ad mange gange, og knallerten er væltet og har fået revner og brud på skjoldene, som altid er ret dyre at udskifte.
5. Nej det er ikke lovligt, fordi knallerten er typegodkendt med ganske bestemte lysstyrker mm, men er de i den rigtige farve, og tæt på den rigtige styrke, så er der såmænd ingen der vil sige noget til det, men det er da nemt at bruge den rigtige sokkel til den godkendte pære, så hvorfor lave det om?
VH Palle Hansen