/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ruster Astra fra 2000?
Fra : fisherprice
Vist : 614 gange
250 point
Dato : 07-10-05 20:18

Har lige set en lækker Opel Astra fra 2000 til 100k.

Der er ikke umiddelbart noget rust at se - på nær udstødningen som er rusten fuldstændig op - metalet hænger i flager!!! Men ruster Astra meget? Har ladet mig fortælle at Opel'er efter 1998 er meget godt sikret mod rust. Er dette rigtigt?

Hvordan er bilen ellers? - Skal ud og prøve den i morgen!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-10-05 20:27

Opel ruster ikke mer en andre biler. Men hvis ikke den er understelbehandlet så burde du gøre det ,hvis du køber den. Se også på katalysatoren om den er rustet hul i ,Den koster ca 3000 at købe +montering,hvis du ikke monterer selv.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-10-05 21:26

Ja, Opel Astra ruster meget, men mest indefra og ud....altså ikke noget man umiddelbart kan se.

Og så skal du være opmærksom på, hvornår tandremmen er skiftet.
Der har været store problemer med ødelagte motorer fordi remmen sprang.

Som følge deraf, er interval mellem remskift sat ned fra 120000 km til 60000 km.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-10-05 21:49

Astra ER lige som de fleste andre forbedret, men den har stadig problemer med samlingerne lige som de fleste andre mellemklassevogne. Effektiv rustbeskyttelse løser det meste af problemet.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-10-05 21:54

http://www.bilbasen.dk/forum/forumSoeg.asp

Hej .Prøv at se lidt på dette link ...der er der mange forskellige udsagn ang. Opel Astra.......Det er vanskeligt for dig at vurdere noget ud fra de to svar du har fået indtil videre...Om den opel du har set på ruster mere end andre tror jeg ikke -men Opel har jo i mange år leveret dårlige biler..mht rust...Og lakken var nu slet ikke noget at prale af......
Men se lidt på den link og dan dig et billede selv.

Mvh sverola

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-10-05 11:22

Er det rigtigt forstået at Astra set over et ikke er bedre eller dårligere end andre biler mht. rust?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-05 11:34

Ja når det drejer om nyere årgange.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-10-05 11:36

Det er som jeg siger .nogle vil ha modreren andre datteren.........Jeg ville ikke købe en Opel uanset..Har haft en og den rustede helt vildt -det samme gælder Ford...Jeg ved at Vectra var dårlig på det punkt også....
Jeg sværger til Peugeot men er da åben for andre mærker også
Jeg sender dig lige et link mere som du kan studere lidt før du køber noget ....Men dit spørgsmål ar vanskeligt for der er en mening om alle biler
Jeg vil dog ikke udelukke helt at købe en Opel -for min kones onkel har en 1966 rekord som står helt original uden rust .Den er bare ude om sommeren og er blevet smurt med olie/tectyl fra den var ny....Nå dette var et lille sidespring.
Men studer de kommentarer på dette link og se hvad du får ud af det

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=191

Mvh sverola

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-05 11:45

sverola du er meget subjektiv for hvis der er biler med mange problemer så er det da Peugeot og Citroen.
Fordi du ikke kan lide en Opel behøver den da ikke at være ringe af den grund og hvor gammel var din Astra?
mandgsbil.dk fortæller ikke noget om frekvensen af fejl da det er tilfældigt hvem der sætter sin bil på der og fejl kan der være på alle biler, men pudsigt nok så er der nogen biler hvor der altid er fejl når bestemte personer kører i dem.

Den Rekord B model du omtaler ruster normalt som bare ....., men det er da et godt eksempel på at ejeren også har indflydelse på hvordan det skal udvikle sig.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-10-05 11:59

Jamen det er jo det jeg siger...........Der er folk som mig der bare ikke vil have flere Opel....Jeg har haft en Peugeot 405 i 8 år uden nogen somhelst problemer...Og da slet ikke rust(den har aldrig været undervogns behandlet) Og derfor ville jeg da købe Peugeot igen....At den næste peugeot så måske ville vise sig at være dårlig tjaaaeee det er jo så mine lærepenge.
At det er samme mennesker som stadig finder fejl på deres biler er rigtigt...de finder sikkert også fejl ved deres samboere
Jeg ville under alle omstændigheder checke alle samlinger på bagsmækken-under dørene -og de andre steder hvor der ikke er galvaniseret

hilsen sverola

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-10-05 13:52

Har kikket lidt på mandagsbil.dk, men som det også nævnes her er det jo ikke nogen form for statisk materiale - alle biler har fejl. Nogle (f.eks. pegeuot) har bare ry for at fejle meget mere end andre!

Desværre har forhandleren lukket i dag, så det bliver først i morgen. Men tilgengæld har jeg snakket med et pava center. Der sagde de at bilen rustede inde fra og ud - som skrevet tidligere. Han ville gerne tjekke bilen mht rust, hvilket på så ny en bil formentlig ikke var noget problem endnu. Han beskrev dog opel som de mere rustende!

Er der andre ting man skal være opmærksom på ved en Astra?

Køber i øvrigt ikke bilen medmindre der i slutsedlen direkte står at der er 6mdr. 100% garanti! Købeloven er et fremmedord for de fleste, så det er for mig at se bedre at der sort på hvidt står "garanti".

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-10-05 14:41

Et aller sidste hik her fra mig er ............Du kan jo prøve at se om ikke forhandleren og dig kan deles om en FDM test af den bil.............Eller om de vil betale den hvis du køber bilen??!! At du vil have 1/2 års garanti burde ikke være noget du skal spørge om engang det skulle bare være ret og rimeligt at du fik det.

Så jeg vil ønske dig held og lykke med bilen (hvis der bliver handel)

mvh sverola

PS købeloven er en ting som ingen kan løbe fra det er bare det at mange kunder stopper en sag fordi de ikke orker længere,,

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-10-05 14:46

er præcis med på hvad ånden i købenloven er, men det hjælper ikke hvis forhandleren ikke er mener han skal følge den - så bliver der ikke andet end bøvl ud af det.

Er der andre ting man skal være opmærksom på ved en Astra?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-05 20:37

Citat
At du vil have 1/2 års garanti burde ikke være noget du skal spørge om engang det skulle bare være ret og rimeligt at du fik det.

sverola
Der er overhovedet ikke nogen pligt for nogen forhandlere, uanset om de sælger engangsbleer eller biler, til at give garanti.

Garanti er en frivillig ekstra service som nogen vælger at give.

dova

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-10-05 20:52

Jamen det er da helt rigtigt det du skriver dova. Der er ikke automatisk garanti...... men en bil til 100.000 og 4-5 år gammel skulle der da ikke være noget problem (for en forhandler vel at mærke) at give en garanti på-at der måske ikke gives garanti på udstødning -batteri osv er ok/ men på motor -gear osv .. vil jeg mene at der skal være garanti.
Nu ved jeg da godt at Danmark altid har været lidt anderledes end her i Norge -jeg fik 6 mdr på 6 år gammel bil og fik lov at låne den med hjem til næste dag for at kunne prøve den ordentligt.
Men selvfølgelig -kan man sælge gammelt skrot til nypris uden garanti og forbrugerne godtager det så er det jo ok---Men det kunne jo være en indikator for kunden om forhandleren er seriøs eller ikke hvis han gav garanti....
Men det er jo i sidste ende op til hver enkelt -----jeg for mit vedkommnde benyttede mig bare af ytrings friheden i dette tilfælde
Mvh
sverola

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-05 22:14

Pas nu på ikke at rode for meget rundt i garanti og reklamations begreberne for selvfølgelig er der reklamationsret ved køb af brugt bil hos forhandler, men når det ikke er en ny ting skal man være omhyggelig med at sikre sig at det man køber er i orden.
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/forhandler/bilforhandler/

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-10-05 23:49

PIS!!! var oppe og kikke på bilen en ekstra gang her til aften, en er uden elruder!!! Koster det en krig af få monteret elruder?

Skal være med elruder, ellers er det sgu en lidt flad fornemmelse!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-05 09:21

Find en med el-ruder. Eftermontering på en 5 år gammel bil kan ikke svare sig med mindre man har bilen og må have det.
Der er mange dejlige biler så find den der har det du ønsker.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 09-10-05 10:42

Tænkte det nok. men det kunne jo være at det kun kostede 1500kr eller noget i den dur....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-05 10:53

Det er ikke prisen på udstyret hvis du køber noget uoriginalt, men besværet eller monteringsprisen hvis du ikke selv kan set i forhold til, at du kan finde en bil med det hele i den prisklasse, men selvfølgelig er du "forelsket" i bilen så kig her:
http://www.bilstyling.dk/group.asp?group=298&sub=60

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 09-10-05 18:10
Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 250 point
Dato : 09-10-05 18:16

Ser lækker ud og der er jo det hele. Tillykke med din nye dyt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-10-05 18:23

Jamen tillykke med bilen.......................Håber at der er elruder i

Så kan du jo roligt lukke spørgsmålet og ta dig en tur i din nye bil....Denne er jo også et år nyere end den vi alle har skrevet om..
Held og lykke fremover

Mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 09-10-05 19:36

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-05 19:41

Kør nu forsigtigt.