De største tun som findes til knallerter er med Aluminium fordi de kan klare meget mere pres og varme, da aluminium leder varme bedre.
Jern bruges til standard knallerter da de hun har 4-5 HK og jern har en bedre holdbarhed, da den også bliver hurtigere varm.
Så hvis du skal tune din Yamaha så hold dig langt fra Jern. Køleribberne er for små til at den får køling nok.
Tag et eksempel:
Jeg kører en tur på min yamaha med plumben pillet, jerncylinder, tunudstødningen og karburatoren dysset op.
Ved siden af mig kører en ven på sin yamaha 4g som har 43mm aluminium, tunudstødning og dyset op.
Efter 10 km stopper vi og min cylinder er brænd varm og min vens er næsten til holde hånden på.
Men køb dig en jern cylinder hvis du har lyst, men vogt dig mine ord, du kommer til at fortryde det.
kig på de største tun til Jog/Sonic, er de lavet af støbejern? nej vel! hvorfor mon, stempelringene bliver slidte for hurtigt.