/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Bevar formateringen ved E-mail.
Fra : k_m_s
Vist : 565 gange
200 point
Dato : 04-10-05 14:30

Hej

Hvordan kan jeg lave en e.mail hvor jeg er sikker på at formateringen på siden forbliver den samme når mailen er sendt. Altså at der ikke bliver rykket rundt på tekst & billeder.

Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 04-10-05 15:02

Hej K-M-S

Det bedste du kan gøre er at anvende HTML under FORMATER, jeg synes ikke selv det er fuldt tilfredsstillende, men det er det bedste jeg kender.

Mvh. Bonto

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-10-05 16:32

Prøv at oprette en mail i HTML format. - Gå så ind i dets kildetekst. Her kan du rette på formatet, fra % til fast format i pixels, for selve grundrammen på mailen.
Det kræver dog at du har den mulighed, hvilket er tilfælde i Outlook Express.

Send så en test mail til dig selv og se hvordan det virker.

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 04-10-05 17:23

det er en dårlig ide med formatering af e-mail. Html virker heller ikke tilfredsstillende, da det altid er modtagerens opsætning af mailprogrammet, som bestemmer visningen. Mange har også opsat mailprogrammet til ikke at vise html-format (sikkerhedshensyn pga, virus o.l.)
I stedet skulle du overveje at bruge PDF-formatet til at sende dine budskaber som vedhæftede filer. Alle kan hente en gratis pdf-reader fra Adobe. brug Open Office til at generere PDF-filer, kan gøre det fra tekst, regneark og presentationer.
kattefar

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 04-10-05 17:51

Til Kattefar!

Dine kommentarer til formatering finder jeg helt rigtige, formatering af mail kan ikke blive helt tilfredsstillende og dit forslag om anvendelse af PDF-formatet er en virkelig god ide, blot kan anvendelsen af dette program nok afskrække en del der ikke er særligt rutinerede. Men det er værd at gøre et forsøg.

Mvh. Bonto

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-10-05 08:58

Det er rigtigt nok kattefar og Otnob, ideen er god nok som alternativ forslag, men det var nu ikke det som k_m_s spurgte om.
Uanset om man bruget en variabel eller fast bredde, vil det altid give et problem, dersom modtageren har fravalgt HTML formatet.

At sende i PDF format, betinger at afsenderen har mulighed for at oprette mailen som PDF, ellers er det ikke meget bevendt!

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 05-10-05 10:40

Hej Severino

HTML formatet benyttes vist af de fleste private mailbrugere, der er jo ingen grund til ikke at benytte det.

Mvh. Bonto

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 05-10-05 17:50

@ Bonto
grunden ikke at benytte html til e-mail er, at der kommer masser af uønsket kode ind som så automatisk kan downloade virus o.l. fra ondtsindede sider. Hvis du partout vil formatere mailen, så anvend i stedet RTF-formatet. Understøttes ligeledes af de fleste email-klienter.

@ severiono
jeg nævnte ja i mit indlæg, at der anbefales OpenOffice, som direkt kan gemme alle filer i PDF-formatet. Så bare en lille tekst med forklaring på, at vedhæftet fil åbnes med Acrobat Reader (måske en link til download af readeren)

kattefar

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 05-10-05 19:31

Kattefar

Med RTF-formatet, holder den så formateringen bedre end med html?
Jeg er ikke så stiv i PDF og siden skulle gerne sendes så hurtig som mulig, så jeg må vel vælge det format der er det bedste.

Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 06-10-05 10:44

@k_m_s
sålænge modtageren har den samme opsætning i det samme mailprogram som du anvender, er der ingen problem med formatering.Bare hvis man ændrer bredden af vinduet til noget mindre eller kun tillader ren tekst (som jeg) ud fra sikkerhedshensyn og respekt for andres tid, kan du ikke være sikker på, hvordan den vises.
Hvis du sender til folk, som har en hurtig opkobling er det ikke så tragisk, men tænk på alle dem, som henter mail via en gammeldaws modemforbindelse, de gider slet ikke at hente mange kB eller MB for en mail.
Mailen skal sendes i tekst, undtagen, modtageren explicit har bedt om formateret mail.
Søg hos Google efter netetikette og mailetikette. Der finder du mange gåde råd fra professionelle.
Jeg ved godt, at formateret mail ser pæn ud, men jeg gider ikke all de fancy reklame.
kattefar

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-10-05 15:50

hej kattefar
Nu kan jeg godt se, at det på mit spørgsmål virker som om jeg skal til at sende tusinde af reklamemails ud til købte e-mail adr. SÅDAN ER JEG IKKE, (skulle nok ha formuleret spørgsmålet lidt anderledes)
Det er min kone som er blevet bedt om at sende EN mail til en ven, med oplysninger om hendes produkter, som så ville sende den rundt på arbejdspladsen.
Jeg er ked af at jeg fik stillet spørgsmålet så man ikke kunne tro andet end jeg skulle til at lege (jeg vil ingen tlf.firmaer nævne)

Tilbage til spørgsmålet:
Når jeg vil lave en ny mail, åbner den mailen i HTML. Hvis jeg så bare skriver den som en alm. mail og sætter 1 eller 2 små billeder ind (uden at rykke rundt på dem) og ikke centrere eller andre sjove ting må der da være gode chancer for at den kommer "læselig" frem ikke?

Hilsen
K_M_S

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 06-10-05 16:11

JO - Og hvis du så lader teksten smyge sig omkring billedet, så bliver billedet hængende der hvor du har sat det.

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 29-11-06 15:35

Tak for svaret severino.
Hilsen
K_M_S