/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computeren starter ej, men bipper !
Fra : corlin
Vist : 561 gange
40 point
Dato : 24-10-02 22:19

Min lidt ældre computer - pentium 133, vil ikke starte op. Når jeg tænder for den bipper den:
4 korte og et langt bip !!
Der er kun et kort at fjerne og sætte i igen (et lydkort) resten er integreret.
Jeg har prøvet at fjerne cd-romdrev, harddisk og diskettedrev.
Når diskettedrevet fjernes kommer der ingen lyde.
Hvis der sættes en diskette i ændres bippene til 3 korte et langt og et kort.
Hvad betyder bippene ???

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 24-10-02 22:52

det er muligvis rammene....men der findes oversigter over hvad bib'ene betyder.....jeg leder lige efter dem

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 24-10-02 23:03

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
kan der ikke findes noget nyttigt

http://www.aquanet.co.il/vip/ben-gur/errbeeps.html
syntes jeg heller ikke at kunne finde noget

Der findes flere:
http://www.spurdens.freeserve.co.uk/pc/postbeeps.htm
http://www.ontrack.com/hardwareinfo/startup.asp#C3

men når computeren starter op, kan du så ikke så hvilken BIOS der er i ???

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 24-10-02 23:07

jaja.....Jeg mener:
"kan du så se hvilken BIOS der er i"

Kommentar
Fra : technet

Dato : 25-10-02 02:10

her betegnelsen for dit fejl koder via højtaler
3-1-4 = slave irq maske registerfejl
og det kan læses på port 80H

jeg vil prøve at skifte diskettedrev eller prøve at vende kablet eller sætte det krydsede stik på drevet
evt skal du sætte et controlerkort i for at styre dit dit diskettedrev

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-10-02 11:24

Skvadderhovede-idioten zonker brillierer atter med "svare" på et spørgsmål uden at svare. Han har ikke fattet en brik. (Egentlig heller ikke forventet)

Det er simpelt hen utroligt, at én person kan være så stupid alene!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 25-10-02 11:56

RAM2.....
jeg tænkte det samme, men gad ikke skrive det

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 25-10-02 19:06

format c: . Installer windows igen. Virker det ikke, så skru alle kort og drev, ram og andet ud af din PC, gem det, og køb en ny!
mvh Jørgen

Kommentar
Fra : joker

Dato : 25-10-02 20:22

Sæt dit skærmkort fast igen.... Det er nok gået løst

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 40 point
Dato : 25-10-02 22:17
Kommentar
Fra : technet

Dato : 27-10-02 12:09

du kunne måske bruge denne til at lokalisere fejlen
http://www.geocities.com/mbockelkamp/index.htm?dos

programmet kan udføre disse

1- Saving and restoring the BIOS settings
2- Validating actual settings to saved setttings
3- Deleting the BIOS settings (there are soome strange cases...)
4- Displaying information about the BIOS, BBIOS Extensions and BIOS beepcodes
5- Finding BIOS passwords for Award, Ami, PPhoenix and AST BIOS
6- Finding BIOS universal passwords for Awaard BIOS
7- Dumping the whole BIOS segment to disk
8- Switching the 1st and 2nd level caches oon/off
9- Turning the PC into Suspend or Stand-By mode (requires APM 1.1+)
10- Turning off the PC (requires APM 1.2+)
11- Rebooting the PC (cold/warm/int19)

og det er et Freeware program

jeg har prøvet den af på forskellige bios den kunne dog ikke tage en ibm

og du skal jo finde dine beep codes se under punkt 4 og punkt

Godkendelse af svar
Fra : corlin

Dato : 27-10-02 22:54

Tak for svaret technet.