/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tilsigelse til afhøring
Fra : KarinCC
Vist : 14931 gange
20 point
Dato : 24-09-05 11:35

Hvad betyder det, når man får et brev fra politiet med denne ordlyd:

"Tilsigelse

Anledning til tilsigelsen

De skal afhøres i en verserende sag."

Mødested: xx politigård v/tværgående efterforskning.

Er man så sigtet for noget eller hvad?

Vi har haft ringet til politiet for at få uddybende oplysninger, men han måtte ifølge politivedtægten ikke oplyse om noget som helst. Man skal bare møde op.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 24-09-05 11:40

Det betyder, at du skal møde op. Du er ikke sigtet i noget, men hvis du ikke kommer til aftalt tid, kan du blive hentet af politiet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-05 11:41

På nuværende tidspunkt er du jo ikke sigtet for noget.

Du skal afgive forklaring i en sag, som der verserer hos politiet.

Har du ikke selv en anelse om hvad det drejer sig om?

Det kan jo være mange ting.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-09-05 11:48

Der er flere muligheder, men noget kunne tyde på at du på en eller anden vis er involveret i en sag eller at man vil finde ud af om du er. Du er jo i hvert fald ikke frivilligheds vidne.
Du vil først blive sigtet, hvis der er et grundlag at sigte på, hvilket kunne være en bestyrket mistanke om at du har overtrådt en lov. Når man bliver sigtet vil man blive oplyst om det fordi man så kun kan afhøres med en sigtets rettigheder, hvilket bl. a. betyder at du har ret til at nægte at udtale dig eller kun at udtale dig i overværelse af advokat.
Når vi ikke ved hvad du kunne være involveret i rer det lidt svært at uddybe for man kan jo også blive afhørt i en færdselssag hvor andre har oplyst, at man var til stede, men så er der næppe tale om tværgående efterforskning, der så vidt jeg ved betyder, at man søger en forbindelse mellem flere personer og deres handlinger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-05 11:48

Der er sådan set to muligheder med sådan en tilsigelse.

Den ene er at politiet måske er i gang med en sag mod andre personer, hvor de så er i besiddelse af nogen oplysninger der gør, at de mener at den tilsagte kan komme med yderligere til sagen.

Den anden mulighed er, at politiet er i gang med en sag, hvor de måske har en mistanke til den tilsagte, hvor afhøringén så kan ende med en sigtelse for et eller andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : KarinCC

Dato : 24-09-05 11:51

Nej, jeg har ingen anelse overhovedet om, hvad det kan være. Så vidt vi ved er der ingen, som vi kender, der er blandet ind i noget, som politiet skal tage sig af.

Godkendelse af svar
Fra : KarinCC

Dato : 24-09-05 11:53

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-09-05 11:53

Hvis jeg var jer ville jeg gå og ryste indtil dagen kom

Tag det bare roligt, det er sikkert bare et hurtigt overstået besøg på politigården.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-09-05 11:55

http://www.kandu.dk/dk/news/363217/groupid/10403

Det kan jo være ubetalte regninger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-05 11:57

Selv tak, og tag det nu bare roligt, tilsigelse lyder alvorligt, men er det nu ikke nødvendigvis. Det behøver heller ikke været noget man lige forbinder med politiet, det kan være inkasso f.eks

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-05 11:58

KarinCC

Er det dig, der har fået tilsigelsen, din mand eller evt. børn?