/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
forkølelsessår og sex
Fra : hojriiskim
Vist : 1009 gange
200 point
Dato : 21-09-05 16:13

hej..

Min kæreste døjer med forkølelsessår.. når hu har forkølelsessår kysser vi ikke og har ikk oralsex, da det jo kan smitte.. Men her læst en del på forskellige hjemmesider (bla netdoktor.dk osv) og er blevet lidt forvirret.. hvis hun har forkølelsessår (ved munden), kan det så smitte ved almindeligt samleje, eller er det kun ved direkte berøring med såret?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 21-09-05 16:32

Kun ved direkte berøring med såret, forkølelsessår er en slags herpes, så det er godt at passe på, da herpes altid bliver i kroppen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 16:46
Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-09-05 17:00

Fra miritdk´s link: "......Forkølelsessår smitter kun ved direkte kontakt, kys eller sex....."

direkte kontakt, kys ELLER sex.. er det kun mig der synes det kan misforståes som om det smitter ved sex?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 17:08

Jeg er ret sikker på at det er fordi, der er to former for herpes, en i "hver ende", så hvis der er udbrud i de nedre regioner, så er det kun sikker sex, er det på munden, er det nul kys, heller ikke oralsex ved udbrud i den ene eller anden ende

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-09-05 17:10

ja sådan har jeg også forstået det, men blev forvirret lidt, for synes det kunne forståes på 2 måder..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 17:12

Det er også dårligt formuleret, det må jeg give dig ret i

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-09-05 17:14

ja ikk? og det er jo lidt vigtigt at vide hvad der egentlig menes..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 17:19

Ja, specielt når det ikke er en virus der "bare" forsvinder igen, den kan ligge i dvale igennem længere tid, man kan så

blusse op igen.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-09-05 17:22

ja man hænger jo lidt på det skidt..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 17:27

Så må i jo passe på, så i ikke begge to kommer til at hænge på det skidt

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-09-05 17:39

En rigtig god ide til et forkølelsessår (som regel i mundvigene) er at bruge ganske almindelig gammeldags ZINKSALVE. Det lugter fælt og smager grimt - men det hjælper.

Giv såret en pæn klat om aftenen ved sengetid og allerede næste morgen har det hjulpet.

Knus til alle

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-09-05 17:54

ja.. tak for hjælpen til alle.. og tak for rådet vil.du..

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-09-05 17:54

ja.. tak for hjælpen til alle.. og tak for rådet vil.du..

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-09-05 17:54

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 18:06

Selv tak, og pas på jer selv

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-09-05 18:18

hehe.. jo tak, det skal vi gøre..

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-09-05 18:18

hehe.. jo tak, det skal vi gøre..

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-09-05 18:18

hehe.. jo tak, det skal vi gøre..