/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Volvo 440 SRS-lampe lyser konstant
Fra : Isdal
Vist : 3051 gange
20 point
Dato : 13-09-05 10:36

Hej. Håber at nogen kan komme med et bud på, hvad løsningen kunne være... Det er en Volvo 440 DL 1,8i fra 1994.

Mit problem er at SRS-lampen lyser konstant (SRS=Airbag). Jeg har tjekket diagnosestikkets port 7 og får fejlkoden 2-1-2, dvs. intern fejl i airbaggen på førersiden. Det forstår jeg ikke helt, for alt ser fint ud derinde, dog er jeg lidt i tvivl om hvilken vej stikket skal vende (det stik som sidder i midten bag på airbag-puden). Skal ledningen vende nedad eller opad når man sætter stikket på? Kan nogen hjælpe med at svare på dette?

Ellers er yderligere tips og hjælp vedr. fejlkode 2-1-2 meget hjerteligt velkomne. Ville blive glad hvis jeg kunne få den lampe slukket på legal vis uden snyd.

På forhånd tak.

Hilsen Kim Isdal

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 13-09-05 12:16

Jeg ville kører forbi Volvo og få det tjekket, det kan være en bagatel, men det er jo sikkerheden der er på spil.

Godkendelse af svar
Fra : Isdal

Dato : 14-09-05 16:24

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-05 16:54

Selv tak

Kommentar
Fra : taarnby

Dato : 20-12-05 16:49

Jeg har lige fået samme problem, så det ville være rart at høre hvad volvo ell. andet værksted fandt ud af, da det ganske rigtigt er sikkerhededen
på forhånd tak
taarnby

Kommentar
Fra : Isdal

Dato : 21-12-05 10:21

Jeg ville ikke betale den pebrede pris som Volvo skulle have for at fikse dette problem, så jeg har ganske enkelt fra koblet systemet for at blive lampen kvit, da jeg ikke selv kunne nulstille systemet (se forneden hvordan amn gør)

Vi har vel alle kørt i biler uden Airbags, og de fleste af os lever endnu ... så det går nok at køre rundt uden SRS.

Ikke lige det svar du ville have, det ved jeg godt, men vil du have det lavet, er der desværre ingen anden måde end at få Volvo til at lave det, hvis du ikke selv kan finde nogle løse forbindelser eller andre åbenlyse fejl.

Nogle gange lyser lampen også fordi systemet bare skal tjekkes. Det nulstilles ved at sætte diagnosestikket i dåsens stik 2 og lade stikket blive siddende under hele seancen. Først skal man tjekke systemet for fejl ved at trykke en enkelt gang, og så aflæse den fejlkode der kommer. Hvis den bliver 1 gang med ca. 2-3 sekunders mellemrum, er der ingen fejl i systemet, og du kan begynde at nulstille. Er der fejl, skal de løses først før man kan nulstille. Så trykker du på knappen i præcis 10 sekunder og slipper, og efter endnu 10 sekunder skulle lampen gerne fortælle dig at den er nulstillet (den slukker så vidt jeg husker).

Jeg skal nok hjælpe igen hvis der kommer flere spørgsmål...

Mvh. Kim Isdal

Kommentar
Fra : taarnby

Dato : 21-12-05 11:56

Kære Kim Isdal
Jeg er meget glad for dit svar, idet det var præcist det jeg efterlyste og jeg bruger aldrig selv volvo-værksted, men en lille mekaniker til det jeg ikke selv kan klare.
M.h.t., Air-Bag giver jeg dig fulstændig ret, idet den kun sidder i føresiden, hvor der er "mindst" brug for den.
Jeg tror du har reddet min jul med et fyldesgørende svar, som jeg selv kan klare at ordne.

Tak for hjælpen og rigtig god jul
m.v.h. taarnby

Kommentar
Fra : Isdal

Dato : 21-12-05 13:34

Undskyld. Jeg har lige opdaget nogle fejl foroven, skriver vist lidt for hurtigt. Men godt at du kunne bruge svaret alligevel...

Fejlkode 1-1-1 efter et kort tryk på knappen med ledningen i stik 2 i dåsen betyder at SRS-systemet ikke fejler noget. 1-1-1 betyder at lampen melder blink-blink-blink. Melder lampen blink-blinkblink-blink som den gjorde hos mig, så er det en tur til Volvo. men siger den 1-1-1 som den forhåbentlig gør hos dig, så er det bare at nulstille systemet: Hold knappen nede i præcis 10 sekunder og slip, så skulle den være nulstillet. Nogle gange kan det godt drille og mislykkes, men så er det bare at tage minuspolen af i ca. 30 minutter, og så montere den igen og starte forfra. Husk at minuspolen også skal være fjernet før du evt. afmonterer ratpuden, da du ellers kan risikere udløsning af airbaggen.

Du må også have en god Jul, Taarnby

Mvh. Kim Isdal