/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Scanning sort hvid negativer ruller
Fra : Stenild
Vist : 1696 gange
100 point
Dato : 19-07-01 12:07

Jeg har arvet ca 275 ruller sort-hvide nagativer fra min far.
Da jeg ikke har papirkopier af dem vil jeg gerne have nogle af dem skannet, og har da også mulighed for at låne en HP scanner til formålet.

Mit problem er bare, at negativerne ligger i ruller, der har været rullet sammen de sidste 45 år, d.v.s. at de er næsten umulige at få plane - så de kan gå i den skanner jeg kan låne.

Er der nogen der har et tip til hvordan man på en hurtig måde får gjort sådanne gl. negativer plane?.

Jesper Stenild

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 110 point
Dato : 19-07-01 13:45

Kan negativerne ikke klippes så du kun scanner få billeder af gangen ? Så vil de måske være plane nok ? Jeg har en HP 5300C og her vil jeg kunne lægge negativerne ind og oven på dem en tynd glasplade til at holde dem plane. Jeg har støvsuget nettet for råd og vejledning og der er flere der har gjort det, men de skriver ikke hvordan. Mit bud ville være at ringe til museum med gamle billeder og forhøre mig om hvordan de gør.

Her vil det være det helt rigtige sted at stille dit spørgsmål. Hos Nordisk Konservator Forbund - DK redder gamle billeder og negativer og de har et forum hvor du kan indlægge spørgsmål :
http://www.nkf-dk.dk/forum.asp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-07-01 16:09

Hvis du kikker forbi http://home19.inet.tele.dk/poulm - tror jeg du har
løsningen på dit problem
venlig hilsen
Poul.

"Stenild" <Stenild.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vhy57.3086$Qn.221979@news000.worldonline.dk...
> Jeg har arvet ca 275 ruller sort-hvide nagativer fra min far.
> Da jeg ikke har papirkopier af dem vil jeg gerne have nogle af dem
> skannet, og har da også mulighed for at låne en HP scanner til formålet.
>
> Mit problem er bare, at negativerne ligger i ruller, der har været
> rullet sammen de sidste 45 år, d.v.s. at de er næsten umulige at få
> plane - så de kan gå i den skanner jeg kan låne.
>
> Er der nogen der har et tip til hvordan man på en hurtig måde får gjort
> sådanne gl. negativer plane?.
>
> Jesper Stenild
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 10:38

klip
> Hvis du kikker forbi http://home19.inet.tele.dk/poulm - tror jeg du har
> løsningen på dit problem
> venlig hilsen
> Poul.
>
klip
Kan man bruge metoden med alm. farve negativer for derefter at vende dem om
med f.eks paintshop pro?
mvh
Svend

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 14:53

"Svend" <svjkl@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3b57fb73$0$330$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> klip
> > Hvis du kikker forbi http://home19.inet.tele.dk/poulm - tror jeg du har
> > løsningen på dit problem
> > venlig hilsen
> > Poul.
> >
> klip
> Kan man bruge metoden med alm. farve negativer for derefter at vende dem
om
> med f.eks paintshop pro?
> mvh
> Svend
>
> Jeg har forsøgt - og andre foruden mig - med et sørgeligt resultat -
derfor tør jeg kun anbefale metoden i forbindelse med s/hv-negativer.
Hilsen Poul.

Kommentar
Fra : Stenild

Dato : 20-07-01 17:44

"Poul Petersen" skrev d. 19-07-01 16:09 dette indlæg :
> Hvis du kikker forbi http://home19.inet.tele.dk/poulm - tror jeg du har
> løsningen på dit problem
> venlig hilsen
> Poul.
>
> "Stenild" <Stenild.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:vhy57.3086$Qn.221979@news000.worldonline.dk...
> > Jeg har arvet ca 275 ruller sort-hvide nagativer fra min far.
> > Da jeg ikke har papirkopier af dem vil jeg gerne have nogle af dem
> > skannet, og har da også mulighed for at låne en HP scanner til formålet.
> >
> > Mit problem er bare, at negativerne ligger i ruller, der har været
> > rullet sammen de sidste 45 år, d.v.s. at de er næsten umulige at få
> > plane - så de kan gå i den skanner jeg kan låne.
> >
> > Er der nogen der har et tip til hvordan man på en hurtig måde får gjort
> > sådanne gl. negativer plane?.
> >
> > Jesper Stenild
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
Hej Poul

Det ser jo i hvert falt ud til at kunne løse problemet med de meget "krumme" negativer.
(Det kræver så at jeg selv anskaffer en skanner og laver opstillingen)
Men hvordan fungerer det med negativer i 24x36 mm, kan en alm. skanner klare dem i en kvalitet som du viser på din side?

Venlig Hilsen

Jesper Stenild

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 18:27

>
> Hej Poul
>
> Det ser jo i hvert falt ud til at kunne løse problemet med de meget
> "krumme" negativer.
> (Det kræver så at jeg selv anskaffer en skanner og laver opstillingen)
> Men hvordan fungerer det med negativer i 24x36 mm, kan en alm. skanner
> klare dem i en kvalitet som du viser på din side?
>
> Venlig Hilsen
>
> Jesper Stenild
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
Jesper !

Nej ! et mindre negativ ( udgangspunkt ) kan ikke forstørres lige så meget
som et negativ på 6 X 9 cm.
men udmærkede billeder - bare mindre.
Mvh Poul.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 18:30

> > "Stenild" <Stenild.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:vhy57.3086$Qn.221979@news000.worldonline.dk...
> > > Jeg har arvet ca 275 ruller sort-hvide nagativer fra min far.
> > > Da jeg ikke har papirkopier af dem vil jeg gerne have nogle af dem
> > > skannet, og har da også mulighed for at låne en HP scanner til
> formålet.
> > >
> > > Mit problem er bare, at negativerne ligger i ruller, der har været
> > > rullet sammen de sidste 45 år, d.v.s. at de er næsten umulige at få
> > > plane - så de kan gå i den skanner jeg kan låne.

Hej.
Jeg har, med held, løst et tilsvarende problem ved at klippe filmen, lægge
den i negativlommer, og derefter lagt bæstet i pres et par dage under et
halvt 24 binds lexikon.
Det hjalp.
MVH
Egon

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 21:18

On Thu, 19 Jul 2001 10:07:02 GMT, Stenild wrote:

>Jeg har arvet ca 275 ruller sort-hvide nagativer fra min far.

>Er der nogen der har et tip til hvordan man på en hurtig måde får gjort
>sådanne gl. negativer plane?.

Nu beder du om en hurtig måde og du fik svaret: læg dem i pres.

En anden mulighed er at skylle dem i vand med et
afspændingsmiddel (sulfo), og hænge dem op til tørring med de
(billige) klemmer som bruges ved fremkaldelse af negativer i
privaten (med blyklump i den nederste klemme).

Et helt andet problem er gennemsyn af de mange optagelser, for at
udvælge de få som du gerne vil have kopier af. Hvis du scanner
alle negativerne, er du nær din egen død før alle billederne er i
hus, blot for et gennemsyn.

Jeg overvejer følgende løsning på sidstnævnte problemstilling:
Køb et billigt (kr. 400,- med strømforsyning) overvågningskamera
(trælasten, Silvan, H.T., Råd og Dåd o.s.v.) som kan tilsluttes
et TV uden dikkedarer. Måske lige en extra nærlinse (Synoptik).

En opstilling med lysbord og kameraet kan tillade dig -meget
hurtigt- at gennemse mange (kilo-)meter på en enkelt aften. Selv
om opløsningen er meget dårlig, får man en god mening om, hvilke
billeder der bagefter skal scannes i foto-kvallitet.

Det afføder et nyt problem: familien er ikke i stand til at
omsætte disse negativer til rigtige posetive billeder.
Her må vi så alliere os med elektronikfolket, som nok skal finde
en løsning til at "vende" negative billeder til posetiver.

Det er lidt ærgeligt at min gamle BETA-videomaskine er borte, for
der var det kun et tastetryk for at omvende fra negativ til
posetiv. Hvor der er en vilje, er der også en vej.

Som du måske kan ane, sidder jeg med et lignende problem. Måske
er løsningen at lave udstyret, leje det ud, for når den gamle
beholdning af s/h negativer er gennemgået, er udstyret aldeles
overflødigt.

m.v.h. Emil

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 22:11

emilsen@image.dk,Ny-Internet writes:
>Jeg overvejer følgende løsning på sidstnævnte problemstilling:
>Køb et billigt (kr. 400,- med strømforsyning) overvågningskamera
>(trælasten, Silvan, H.T., Råd og Dåd o.s.v.) som kan tilsluttes
>et TV uden dikkedarer. Måske lige en extra nærlinse (Synoptik).

Jeg læste dit indlæg med stor interesse til du kom til

ikke i stand til at
omsætte disse negativer til rigtige posetive billeder.

Hvis det eneste du får ud af det er negativ på skærmen hva' pokker er så
vundet i forhold til en 5x eller 8x lup?

Jeg har omkring 50.000 negativer jeg gerne vil have et nærmere kig på for
udvælgelse, så dit forslag lød rigtig godt. Lige til det med at du ikke
havde fået løst det med at vende det til positiv. Lad høre nærmere når det
er løst. så er jeg køber til dit system!

Jørgen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 23:33

"Jørgen Angel" <joergen_angel@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b035440083b9aca0077cb5aa8.35440b3@net.dialog.dk...
> emilsen@image.dk,Ny-Internet writes:
> >Jeg overvejer følgende løsning på sidstnævnte problemstilling:
> >Køb et billigt (kr. 400,- med strømforsyning) overvågningskamera
> >(trælasten, Silvan, H.T., Råd og Dåd o.s.v.) som kan tilsluttes
> >et TV uden dikkedarer. Måske lige en extra nærlinse (Synoptik).
>
> Jeg læste dit indlæg med stor interesse til du kom til
>
> ikke i stand til at
> omsætte disse negativer til rigtige posetive billeder.
>
> Hvis det eneste du får ud af det er negativ på skærmen hva' pokker er så
> vundet i forhold til en 5x eller 8x lup?
>
> Jeg har omkring 50.000 negativer jeg gerne vil have et nærmere kig på for
> udvælgelse, så dit forslag lød rigtig godt. Lige til det med at du ikke
> havde fået løst det med at vende det til positiv. Lad høre nærmere når det
> er løst. så er jeg køber til dit system!
>
> Jørgen
>
Jeg tilslutter mig Jørgen - selv et forstørret negativ kan ikke bruges til
noget, så lad alt det kostbare grej blive hos forhandlerne. der er kun én
vej - og for folk med mange negativer bliver den lang og sej - go fornøjelse

Poul.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-07-01 14:28

On Thu, 19 Jul 2001 10:07:02 GMT, "Stenild" <Stenild.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg har arvet ca 275 ruller sort-hvide nagativer fra min far.
>Da jeg ikke har papirkopier af dem vil jeg gerne have nogle af dem
>skannet, og har da også mulighed for at låne en HP scanner til formålet.
>
>Mit problem er bare, at negativerne ligger i ruller, der har været
>rullet sammen de sidste 45 år, d.v.s. at de er næsten umulige at få
>plane - så de kan gå i den skanner jeg kan låne.
>
>Er der nogen der har et tip til hvordan man på en hurtig måde får gjort
>sådanne gl. negativer plane?.
>
>Jesper Stenild

Hvis penge ikke er det største problem, kan du købe den nye
(hundedyre) Nikon LS4000 scanner. Til den kan du købe et
ekstratilbehør SA30-rullefilmsadapter (sikkert også hundedyr) og så
kan du batch-scanne hele molevitten.

Til de tidligere Nikon-modeller LS30 og LS2000 kan man få et tilbehør
IA20 der kan indføre film direkte fra filmpatroner.

Jens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-07-01 19:59

On Fri, 20 Jul 2001, Jørgen Angel wrote:

>Hvis det eneste du får ud af det er negativ på skærmen hva' pokker er så
>vundet i forhold til en 5x eller 8x lup?

En magelig stilling? Nej, selvfølgelig skal der vises positiver
på skærmen. Men har du prøvet at arbejde med lup i timevis, så
vil du vide at det er behageligere at kigge på en skærm. Og så
kan andre interesserede også kigge med.

>Jeg har omkring 50.000 negativer jeg gerne vil have et nærmere kig på for
>udvælgelse, så dit forslag lød rigtig godt. Lige til det med at du ikke
>havde fået løst det med at vende det til positiv. Lad høre nærmere når det
>er løst. så er jeg køber til dit system!

Kongstanken er, at man hutigt kan vise og udvælge nogle
negativer, uden at sidde med lup, forstørrelsesapparat,
diasfremviser eller først indscanne billederne.
Og vel at mærke til en meget lav pris.

Jeg prøver lige at scanne markedet m.h.t. pris, kvalitet og
mulige leverandører. Som udgangspunkt vælges TV-kvalitet med
positive billeder af negativerne (s/h).

Er der andre som er interesseret, har viden eller var det bare
varm luft i en kold sommernat?

m.v.h. Emil

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-07-01 01:22

Den nemmeste og hurtigste måde at få negativerne plane på er at skylle dem i
et par minutter således at de er gennemblødte og drenæst i det sidste hold
skyllevand at tilsætte f.eks. lidt sulfo til afspænding af vandet således at
det lettere kan løbe af filmen uden at afsætte kalkpletter, den viste
metode til scanning af Poul Petersen fungerer upåklagelig jeg har selv
prøvet en lignende opstilling og derefter behandlet billederene i Photoshop
ved at "inveretere" det indscannede resultat til et gråtone og S/H billede.
Kvaliteten af det indscannede resultat afhænger selvfølgelig af scannerens
mulige opløsning, og har du evt. en mulighed for at slukke scannerens egen
lampe giver dette et bedre resultat, i den scanner jeg brugte, blev der
indsat en modstand istedet for lampen i det den ikke ville scanne uden at
lampen fungerede, med modstanden isat kørte den helt normalt.

"Stenild" <Stenild.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:vhy57.3086$Qn.221979@news000.worldonline.dk...
> Jeg har arvet ca 275 ruller sort-hvide nagativer fra min far.
> Da jeg ikke har papirkopier af dem vil jeg gerne have nogle af dem
> skannet, og har da også mulighed for at låne en HP scanner til formålet.
>
> Mit problem er bare, at negativerne ligger i ruller, der har været
> rullet sammen de sidste 45 år, d.v.s. at de er næsten umulige at få
> plane - så de kan gå i den skanner jeg kan låne.
>
> Er der nogen der har et tip til hvordan man på en hurtig måde får gjort
> sådanne gl. negativer plane?.
>
> Jesper Stenild
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>