/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvornår må August komme ud alene?
Fra : victoria
Vist : 2283 gange
100 point
Dato : 18-07-01 19:16

hej. jeg har lige fået en killing på 12 uger. nu er mit spørgsmål så hvor lang tid der skal gå inden ejg lukker ham udenfor alene og jeg kan være sikker på han finder hjem til mig? jeg håber der er nogen her der kan svare på det, for jeg blir ved at få forskellige svar fra venner osv. og jeg kan jo næsten ikke bære at holde ham indenfor meget længere, når han kigegr så længselsfuldt ud af vinduet, desuden blir han hyperaktiv af ikke at kunne komme udenfor og rende, det var han vant til derfra hvor jeg fik ham. er der også nogen der kan svar på hvornår jeg skal få ham vaccineret osv?
hilsen Victoria og August (min missekat)

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 110 point
Dato : 18-07-01 19:38

Gå med ud i starten sammen med katten. Så vender den sig til området og ved hvor i bord. Men du skal ikke være urolig. Den skal nok vende tilbage lige så snart den er sulten, og her i starten løber de ikke ret langt væk :) Held og lykke med katten...

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 18-07-01 19:44

Du kan få svar på mange spørgsmål inde på katteforum.dk ved at følge og deltage i debatten. Mht vacination er det nok bedst at snakke med en dyrlæge.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-07-01 20:00

> hej. jeg har lige fået en killing på 12 uger. nu er mit spørgsmål så
> hvor lang tid der skal gå inden ejg lukker ham udenfor alene og jeg kan
> være sikker på han finder hjem til mig?

Han skal blive inde i mindst 2 uger, helst 3. De første dage må han kun
komme ud under opsyn. Jeg har med stor glæde "gået tur" rundt på matriklen
med mine katte, og i dag forlader de den ikke. Nu har jeg også 3000 m2 de
kan boltre sig på, men du kan jo altid forsøge.

Mvh Maria

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-07-01 20:23

Hej Victoria

Du skal få ham vaccineret nu - som 12 uger gammel - og så 4 uger efter, for
at få maksimal beskyttelse. Derefter skal han vaccineres en gang årligt.
Jeg synes du skal vente med at lukke ham ud til han har fået nr. 2 vaccine,
for så er du sikker på, at han har den beskyttelse mod de sygdomme, som han
skal have.

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

victoria <victoria.news@kandu.dk> skrev...
> hej. jeg har lige fået en killing på 12 uger. nu er mit spørgsmål så
> hvor lang tid der skal gå inden ejg lukker ham udenfor alene og jeg kan
> være sikker på han finder hjem til mig? jeg håber der er nogen her der
> kan svare på det, for jeg blir ved at få forskellige svar fra venner
> osv. og jeg kan jo næsten ikke bære at holde ham indenfor meget længere,
> når han kigegr så længselsfuldt ud af vinduet, desuden blir han
> hyperaktiv af ikke at kunne komme udenfor og rende, det var han vant til
> derfra hvor jeg fik ham. er der også nogen der kan svar på hvornår jeg
> skal få ham vaccineret osv?
> hilsen Victoria og August (min missekat)
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-07-01 20:38

Hej Victoria.
Hvis du overhovedet har mulighed for det, så hold ham inde - i det mindste
indtil du får bygget en løbegård/ indhegnet haven...
Vælger du at tage chancen, så vil jeg råde dig til at holde ham inde til han
er min. 6 mdr! Omkring 4-5 mdr begynder du så at tage ham ud i sele og vise
ham haven... Tag også hans beskidte grus og strø rundt omkring - det vil
give ham noget sikkerhed at møde en kendt duft, og vil signalere til andre
katte at området er optaget...
Når du skal ind med ham (stadig i sele) så kald med hans navn og sig "mamse"
eller hvad du nu siger, når han skal have mad... sørg altid for at der
venter ham noget rigtig lækkert, når han kommer ind fra en tur (fx tun i
vand). Det vil gøre det meget lettere for dig at kunne kalde ham ind
senere... Dit kald vil blive forbundet med noget godt

Vaccinering skal ske nu!!! Egentlig skulle han allerede have haft sin første
sprøjte ved 10-ugers alderen, og den næste nogle uger senere... Derefter 1
gang årligt.
Husk at få ham vaccineret mod ALT, når nu han skal være udekat (dvs også
katteleukæmi, katteaids, foruden naturligvis kattesyge og influenza)

Inden du begynder at lade ham rende som det passer ham, vil jeg også råde
dig til at få ham kastreret... det kan sagtens ske inden kønsmodning! Ofte
er det dog en god ide at katten vejer 2 kg. ved operationen.
En kat kan blive meget tidlig kønsmoden - har hørt allerede ved 4 mdr.s
alderen... og det er din opgave at sørge for at han IKKE laver uønskede
killinger!

Mvh Ann

Kommentar
Fra : victoria

Dato : 18-07-01 21:48

hej igen, tak for alle jeres svar, jeg er stadig i vildrede!! alle sir noget forskelligt! men hvad med de vaccinationer? hvad koster de osv.?? hilsen Victoria.. og August:)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-07-01 21:15

victoria skriver:

> hej. jeg har lige fået en killing på 12 uger. nu er mit spørgsmål så
> hvor lang tid der skal gå inden ejg lukker ham udenfor alene og jeg kan
> være sikker på han finder hjem til mig? jeg håber der er nogen her der
> kan svare på det, for jeg blir ved at få forskellige svar fra venner
> osv. og jeg kan jo næsten ikke bære at holde ham indenfor meget længere,
> når han kigegr så længselsfuldt ud af vinduet, desuden blir han
> hyperaktiv af ikke at kunne komme udenfor og rende, det var han vant til
> derfra hvor jeg fik ham. er der også nogen der kan svar på hvornår jeg
> skal få ham vaccineret osv?
> hilsen Victoria og August (min missekat)

Hej Victoria og August

Som andre har skrevet, så er det bare afsted og få August vaccineret første
gang hos dyrlægen nu.

Hvad angår udeture, ja så synes jeg at hvis han gerne vil ud, så kan I
sagtens starte med det samme nu mens vejret er varmt og indbyder til ophold
udendørs. Nu er nemlig også et perfekt tidspunkt til at lære ham at gå i
sele. Du kan lade ham lege med den, og hurtigt vil han have lært at få den
på uden problemer. Så kan du fint tage ham udenfor og lade ham lære området
at kende. Husk at når man har kat i sele, så er det næsten altid dem der går
tur med dig, ikke omvendt *smil*. Om nogle uger/måneder kan du så afgøre,
om han skal løbe helt frit, med den risiko det nu medfører.

Hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 10:30

"victoria" <victoria.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:jtj57.2132$oH6.183374@news010.worldonline.dk...
> hej. jeg har lige fået en killing på 12 uger. nu er mit spørgsmål så
> hvor lang tid der skal gå inden ejg lukker ham udenfor alene og jeg kan
> være sikker på han finder hjem til mig? jeg håber der er nogen her der
> kan svare på det, for jeg blir ved at få forskellige svar fra venner
> osv. og jeg kan jo næsten ikke bære at holde ham indenfor meget længere,
> når han kigegr så længselsfuldt ud af vinduet, desuden blir han
> hyperaktiv af ikke at kunne komme udenfor og rende, det var han vant til
> derfra hvor jeg fik ham. er der også nogen der kan svar på hvornår jeg
> skal få ham vaccineret osv?
> hilsen Victoria og August (min missekat)

Hej Victoria og August !!!!

Jeg har været bestyrelsesmedlem på et kattehjem og her er hvad vi gav folk
med sammen med killingen/katten:

Luk aldrig en killing ud.

Killingens stedsans er slet ikke udviklet og dens medfødte nysgerrighed vil
hurtigt føre den så langt
væk, at den mister orienteringen. Vent med at lukke den ud til den er blevet
neutraliseret og
øremærket. Hvis den absolut skal ud, så køb et halsbånd med elastik og et
vedhæng med f.eks. telefon nummer på, så har killingen en chance for ar
komme hjem igen ellers...
Desuden vokser katten op indendørs, vil den holde sig nær hjemmet som
voksen.

Når killingen er voksen og skal til at sluses ud i det fri, er her et par
gode råd:

Det er vigtigt at starte forsigtigt, vær selv ved katten, før den eventuelt
i sele, lad være med at fodre katten før den lukkes ud, for en sulten kat
kommer hurtigere ind igen.
Lad aldrig katten være alene i snor / sele, det er sket at katten er klatret
op og har fået kvalt sig selv i selen.

Katten skal holdes inde om natten.

I mørket har bilister næsten ingen chancer for at se katten. Det er også på
dette tidspunkt, at de fleste
køres ihjel. Så modstå kattens tiggeri om at komme ud om aftenen. Det er
noget katten kommer over
og så er du fri for at skulle ud på vejen og præsenteres for de sørgelige
rester af din allerkæreste ven.

Kattelem.

Det er ret praktisk med en kattelem i en af husets yderdøre, så kan katten
gå ud og ind efter behov.
Lemmen skal kunne spærres, så du kan holde katten inde om natten. Hvis du er
væk fra hjemmet, skal
du holde katten inde, ellers risikerer du at den begynder at plage dine
naboer. Er du på ferie / weekend
skal katten også holdes inde og fodres af en som kender katten. Får katten
lov at rende ude vil den
begynde at søge efter dig, så kommer den så langt væk, at den ikke kan finde
tilbage. Katte, der
holdes indendørs finder sig hurtigt i det og vil ofte have det bedre hjemme
end ved at være anbragt på
en pension.

Ang. vaccination, så har andre svaret og jeg håber det jeg har skrevet vil
du tage til dig som et velment råd og det er skrevet af erfaring fra
kattehjemmet, hvor vi hørte om mange sørgelige skæbner!!!!

Held og lykke med din lille uldtot fra Jette og mine 4 "gamle" misser
)))

Kommentar
Fra : victoria

Dato : 20-07-01 11:52

hej. hvad koster det at få sin killing vaccineret?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 11:45

Få ham øretatoveret, hvis han skal være fritløbende ... så kan folk se at
han har en ejer (halsbånd kan tabes) og du har chancen for at få besked,
hvis han bliver kørt ned. Desuden er der ingen chance for at han bliver
kvalt i øretatoveringen, det kan alt andet lige godt ske, hvis du nøjes med
et halsbånd. Tja....og lad være med at lukke ham ud før han er kastreret ...
please.
-Gitte

victoria wrote:

> hej. jeg har lige fået en killing på 12 uger. nu er mit spørgsmål så
> hvor lang tid der skal gå inden ejg lukker ham udenfor alene og jeg kan
> være sikker på han finder hjem til mig? jeg håber der er nogen her der
> kan svare på det, for jeg blir ved at få forskellige svar fra venner
> osv. og jeg kan jo næsten ikke bære at holde ham indenfor meget længere,
> når han kigegr så længselsfuldt ud af vinduet, desuden blir han
> hyperaktiv af ikke at kunne komme udenfor og rende, det var han vant til
> derfra hvor jeg fik ham. er der også nogen der kan svar på hvornår jeg
> skal få ham vaccineret osv?
> hilsen Victoria og August (min missekat)
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 13:50

Det med at holde dem inde mens de er killinger, kan jeg varmt anbefale!!
Begge mine vandaler kom ikke udenfor før de var 6 mdr (og selvfølgelig
steriliseret og kastereret) og de er altid i nærheden af huset

/Trine
"Jette & Leif" <maletzki@mail.dk> wrote in message
news:3b57fa40$0$295$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "victoria" <victoria.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:jtj57.2132$oH6.183374@news010.worldonline.dk...
> > hej. jeg har lige fået en killing på 12 uger. nu er mit spørgsmål så
> > hvor lang tid der skal gå inden ejg lukker ham udenfor alene og jeg kan
> > være sikker på han finder hjem til mig? jeg håber der er nogen her der
> > kan svare på det, for jeg blir ved at få forskellige svar fra venner
> > osv. og jeg kan jo næsten ikke bære at holde ham indenfor meget længere,
> > når han kigegr så længselsfuldt ud af vinduet, desuden blir han
> > hyperaktiv af ikke at kunne komme udenfor og rende, det var han vant til
> > derfra hvor jeg fik ham. er der også nogen der kan svar på hvornår jeg
> > skal få ham vaccineret osv?
> > hilsen Victoria og August (min missekat)
>
> Hej Victoria og August !!!!
>
> Jeg har været bestyrelsesmedlem på et kattehjem og her er hvad vi gav folk
> med sammen med killingen/katten:
>
> Luk aldrig en killing ud.
>
> Killingens stedsans er slet ikke udviklet og dens medfødte nysgerrighed
vil
> hurtigt føre den så langt
> væk, at den mister orienteringen. Vent med at lukke den ud til den er
blevet
> neutraliseret og
> øremærket. Hvis den absolut skal ud, så køb et halsbånd med elastik og et
> vedhæng med f.eks. telefon nummer på, så har killingen en chance for ar
> komme hjem igen ellers...
> Desuden vokser katten op indendørs, vil den holde sig nær hjemmet som
> voksen.
>
> Når killingen er voksen og skal til at sluses ud i det fri, er her et par
> gode råd:
>
> Det er vigtigt at starte forsigtigt, vær selv ved katten, før den
eventuelt
> i sele, lad være med at fodre katten før den lukkes ud, for en sulten kat
> kommer hurtigere ind igen.
> Lad aldrig katten være alene i snor / sele, det er sket at katten er
klatret
> op og har fået kvalt sig selv i selen.
>
> Katten skal holdes inde om natten.
>
> I mørket har bilister næsten ingen chancer for at se katten. Det er også

> dette tidspunkt, at de fleste
> køres ihjel. Så modstå kattens tiggeri om at komme ud om aftenen. Det er
> noget katten kommer over
> og så er du fri for at skulle ud på vejen og præsenteres for de sørgelige
> rester af din allerkæreste ven.
>
> Kattelem.
>
> Det er ret praktisk med en kattelem i en af husets yderdøre, så kan katten
> gå ud og ind efter behov.
> Lemmen skal kunne spærres, så du kan holde katten inde om natten. Hvis du
er
> væk fra hjemmet, skal
> du holde katten inde, ellers risikerer du at den begynder at plage dine
> naboer. Er du på ferie / weekend
> skal katten også holdes inde og fodres af en som kender katten. Får katten
> lov at rende ude vil den
> begynde at søge efter dig, så kommer den så langt væk, at den ikke kan
finde
> tilbage. Katte, der
> holdes indendørs finder sig hurtigt i det og vil ofte have det bedre
hjemme
> end ved at være anbragt på
> en pension.
>
> Ang. vaccination, så har andre svaret og jeg håber det jeg har skrevet vil
> du tage til dig som et velment råd og det er skrevet af erfaring fra
> kattehjemmet, hvor vi hørte om mange sørgelige skæbner!!!!
>
> Held og lykke med din lille uldtot fra Jette og mine 4 "gamle" misser
> )))
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 23:04

Hej Victoria m fl.

Som andre kloge hoveder har svaret dig --så efter vacc., lad den løbe på
grunden i snor !! (fra første dag).

Hvis du så ellers giver den mad hver dag, så har du en kat der ved hvor den
hører hjemme (hvor den får mad !!)..

Vi har haft div. katte de sidste 20 år og jeg kan betro jer at, hvis ikke I
giver dem grund, så løber de (den) ikke væk !!

De kan godt være væk i flere dage, men det er kattedyrs liv, og kommer altid
hjem igen !!

Husk at hvis du "elsker" dit kæledyr så giv den det bedste du kan,.
Hvad tror du en kat kunne tænke sig ??

Giv den det og du får også hvad du forventer (m.m.m.m)

Mvh.
Erling

"victoria" <victoria.news@kandu.dk> wrote in message
news:jtj57.2132$oH6.183374@news010.worldonline.dk...
> hej. jeg har lige fået en killing på 12 uger. nu er mit spørgsmål så
> hvor lang tid der skal gå inden ejg lukker ham udenfor alene og jeg kan
> være sikker på han finder hjem til mig? jeg håber der er nogen her der
> kan svare på det, for jeg blir ved at få forskellige svar fra venner
> osv. og jeg kan jo næsten ikke bære at holde ham indenfor meget længere,
> når han kigegr så længselsfuldt ud af vinduet, desuden blir han
> hyperaktiv af ikke at kunne komme udenfor og rende, det var han vant til
> derfra hvor jeg fik ham. er der også nogen der kan svar på hvornår jeg
> skal få ham vaccineret osv?
> hilsen Victoria og August (min missekat)
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-07-01 23:33

"erling" <erling@post.cybercity.dk> wrote
> Som andre kloge hoveder har svaret dig --så efter vacc., lad den løbe på
> grunden i snor !! (fra første dag).
......og giv den snor på alle dage derefter - eller endnu bedre byg en
løbegård.

> Hvis du så ellers giver den mad hver dag, så har du en kat der ved hvor
den
> hører hjemme (hvor den får mad !!)..

Jada - men naturen kan gå over den gode madskål - selv for en kastrat §

> Vi har haft div. katte de sidste 20 år og jeg kan betro jer at, hvis ikke
I
> giver dem grund, så løber de (den) ikke væk !!

Nej - men andre og andet kan skræmme den.

> De kan godt være væk i flere dage, men det er kattedyrs liv, og kommer
altid
> hjem igen !!

For det meste - hvis den kan gå selv - eller også hvis man kan finde den så
den kan blive begravet hjemme i haven §;-(

> Husk at hvis du "elsker" dit kæledyr så giv den det bedste du kan,.
> Hvad tror du en kat kunne tænke sig ??

en lun seng - og et veldresseret menneske der lystrer det mindste vink med
et knurhår §

Jeg er ikke sikker på at en kat nødvendigvis ønsker sig at kunne spurte
rundt udenfor, lege på de hvide striber, "skræmme" biler eller gøre sig
uvenner med diverse naboer, bilelskere og jægere. Jeg har allenfals fejet
min sidste kat op fra vejen i fladkørt tilstand og grædt de sidste tårer
over en kat der aldrig dukkede op og jeg derfor aldrig fandt ud af hvad der
skete med den. Mine to her kommer aldrig ud i fri dressur - lige nu
stortrives de med at regere lejligheden og når vi får have er jeg sikker på
gemalen udtænker en fin "arkitekttegnet" løbegård §

Ikke for at være et surt opstød - bare fordi jeg mindes Bissermis (som jeg
aldrig fandt igen), Lotus (der blev stjålet), Klumpe (jeg fandt kørt ihjel),
Meta (jeg fandt kørt ihjel), og minderne kan stadig bringe tårerne frem.

Kh

Anita og Frode Badutski (der lige nu kigger overbærende på sin tumpede
lillebror) og Aksel Springbønne (der lever op til sit navn og hopper
ihærdigt efter en sær mus i elastik)