Altså, nu får man jo ikke bare sådan at vide i retten, at et teleselskab truer med at sende en kunde til inkasso.
Det ved retten jo ingenting om, medmindre der foreligger en sag/sager i forvejen.
Og i de fleste tilfælde, blander bankerne sig ikke meget i deres kunders økonomiske forhold ud over det der vedrører personens bankforretninger, heller ikke om de er registreret dårlige betalere, medmindre det drejer sig om forhold der vedrører banker/pengeinstitutter.
Og der skal være meget vægtige grunde før banken kan nægte at tage nogen som kunder.
Og jeg finder det noget usandsynligt, at en bank skulle bede en om at lukke sin konto (altså faktisk en udsmidning) p.g.a. en ubetalt telefonregning.
Nå men det var sådan set ikke det du spurgte om
Om de må tage et sådant gebyr?
Ja, det lyder lidt underligt, men hvis det fremgår af bankens retningslinier eller at de har gjort opmærksom på det, at de ved indhentning af diverse oplysninger på evt. nye kunder, vil kræve et gebyr på den størrelse, vil jeg tro det er i orden, ellers mener jeg ikke de må.
Men er hun sikker på, at hun har fået rigtig besked om de hævede penge, og at de ikke er hævet til dækning af noget andet.
Nå, men jeg var lige inde og kigge på forretningsbetingelserne for BG.Bank.
Banken har ret til at opkræve beløb/udgifter den har haft, hvis en person har misholdt aftaler.
Disse beløb er f.eks. retsafgifter og andre udlæg.
Banken kan opsige kunder hvis banken har en saglig og begrundet årsag til at gøre det.
Og så koster det op til 750,- i gebyr for at oprette forskellige kunde/konto aftaler.
mvh dova