/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Søger wisdom om filtrer??
Fra : Story
Vist : 541 gange
50 point
Dato : 17-07-01 13:05

Hej så er jeg tilbage igen.

Nu er jeg klar til at købe min 28-200 linse til mit EOS 300 Kamrer.

And the story goes.......

For et år siden var jeg i nepal og vandre.
Som mange andre gæve turister fik jeg et sted at vide hvor man kunne tage gode billeder af solopgang i himalaya.
Well, jeg og ca. 200 andre turister masede os op på et mindre bjerg klokken 4 om morgenen og ventede. Jeg havde slæbt min lille 3 fod med :)
Solen begyndte at få de store bjerge til at gløde som guld. ( Totalt fedt)
Jeg fik taget ca. 20 billeder da en amerikaner kom og ville låne mit stativ. Så kunne jeg låne hans zoom bagefter.
Min linse var og er en 35-80 canon. Han forklarede at han havde et bestemt filter på hans zoomlinse. (Jeg fattede ej en bjælde) Men da jeg fremkaldte billederne hjemme i danmark var der tydelig stor foreskel. Der var meget mere tåge med min linse i forhold til hans linse :(

Nu skal jeg til Thailand i en måned. Har I et foreslag til hvilket filter der ville være godt at putte på????

Jeg bestiller nok linsen fra "www.technikdirekt.de" idag eller imorgen. Ville være godt at bestille et filter samme sted måske??

Alt for nu :)

Story

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 17-07-01 17:31
Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 50 point
Dato : 17-07-01 17:31

Det var et svar

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-07-01 16:23

> Jeg fik taget ca. 20 billeder da en amerikaner kom og ville låne mit
> stativ. Så kunne jeg låne hans zoom bagefter.
> Min linse var og er en 35-80 canon. Han forklarede at han havde et
> bestemt filter på hans zoomlinse. (Jeg fattede ej en bjælde) Men da jeg
> fremkaldte billederne hjemme i danmark var der tydelig stor foreskel.
> Der var meget mere tåge med min linse i forhold til hans linse :(

Et UV-filter ville være mit forsigtige bud.

--
Jacob W. Jensen | Mine gallerier:
web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/galleri/
mail: jensen@jacobwaage.dk | Absolute Mandrilaftalen
mobil: 22 47 72 40 | -> http://mandril.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-07-01 20:32

Mit gæt er at der har været tale om et polariserings filter, også kaldet
pol-filte.

Det er et filter der består af to, af hinanden uafhængigt roterende dele. De
er tilsammen i stand til at "ensrette" lyset. Det giver mulighed for at
ophæve / fremhæve reflekser i ikke metallisk overflader. Det øger samtidig
kontrasten og farvedybden. Det kan populært sagt se igennem let tåge, dis,
røg, støv mv. Virkningen er meget overbevisende ved landskabsbilleder (giver
en smuk farvemæthed mørkere himmel) og teleoptagelser.

Der er to forskellige typer pol-filter, lineært og cirkulært.
Det lineære er det billigste men forvirrer autofokussystemer.
Det cirkulære er noget dyrere, men giver ingen problemer med autofokus.
Se evt. på denne side for at få en ide om prislejet:
http://www.foto-steen.dk/foto-steen-import.htm

Nu vokser træerne ikke helt ind i himmelen. Pol-filteret sluger meget lys,
ca. to blændetrin.
Det skal indstilles/drejes for hver optagelse, for at give den optimale
virkning.
Det er et af de dyreste filer du kan købe.

- Men - hvor er det dejligt legetøj!

Med venlig hilsen
David Wittrock Rathje

- der lige selv har købt et pol-filter

Jacob W. Jensen <jensen@jacobwaage.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9j1lcg$3d4$1@egon.worldonline.dk...
> > Jeg fik taget ca. 20 billeder da en amerikaner kom og ville låne mit
> > stativ. Så kunne jeg låne hans zoom bagefter.
> > Min linse var og er en 35-80 canon. Han forklarede at han havde et
> > bestemt filter på hans zoomlinse. (Jeg fattede ej en bjælde) Men da jeg
> > fremkaldte billederne hjemme i danmark var der tydelig stor foreskel.
> > Der var meget mere tåge med min linse i forhold til hans linse :(
>
> Et UV-filter ville være mit forsigtige bud.
>
> --
> Jacob W. Jensen | Mine gallerier:
> web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/galleri/
> mail: jensen@jacobwaage.dk | Absolute Mandrilaftalen
> mobil: 22 47 72 40 | -> http://mandril.dk
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-07-01 20:49

On Tue, 17 Jul 2001 17:22:32 +0200, "Jacob W. Jensen"
<jensen@jacobwaage.dk> wrote:

>> Jeg fik taget ca. 20 billeder da en amerikaner kom og ville låne mit
>> stativ. Så kunne jeg låne hans zoom bagefter.
>> Min linse var og er en 35-80 canon. Han forklarede at han havde et
>> bestemt filter på hans zoomlinse. (Jeg fattede ej en bjælde) Men da jeg
>> fremkaldte billederne hjemme i danmark var der tydelig stor foreskel.
>> Der var meget mere tåge med min linse i forhold til hans linse :(
>
>Et UV-filter ville være mit forsigtige bud.

Et polfilter, efter min bedste overbevisning

Jeg har taget billeder af vandfald i Norge med pol-filter, og der
virkede det på samme måde. Pol-filtret tager reflekserne fra
vanddråberne, som tågen jo består af.

Der er 2 slags pol-filltre, liniære og cirkulære. Du skal
sandsynligvis bruge et cirkulært til dit kamera. De er desværre lidt
halvdyre, men man kan også få billige udgaver, Så vidt jeg husker, har
jeg givet under 200 kroner for mit under devisen: Jeg tager næsten
aldrig farvebilleder, så der er ingen grund til at bruge en tusse på
det.

Mvh
Kristian Amby

Kommentar
Fra : Story

Dato : 19-07-01 14:15

Tak for hjælpen De herrer :)

Jeg har nok ikke flere penge end til et UV filter :)

Some day............

Venlig hilsen
Story

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 06:16

Mit gæt er at der har været tale om et polariserings filter, også kaldet
pol-filte.

Det er et filter der består af to, af hinanden uafhængigt roterende dele. De
er tilsammen i stand til at "ensrette" lyset. Det giver mulighed for at
ophæve / fremhæve reflekser i ikke metallisk overflader. Det øger samtidig
kontrasten og farvedybden. Det kan populært sagt se igennem let tåge, dis,
røg, støv mv. Virkningen er meget overbevisende ved landskabsbilleder (giver
en smuk farvemæthed mørkere himmel) og teleoptagelser.

Der er to forskellige typer pol-filter, lineært og cirkulært.
Det lineære er det billigste men forvirrer autofokussystemer.
Det cirkulære er noget dyrere, men giver ingen problemer med autofokus.
Se evt. på denne side for at få en ide om prislejet:
http://www.foto-steen.dk/foto-steen-import.htm

Nu vokser træerne ikke helt ind i himmelen. Pol-filteret sluger meget lys,
ca. to blændetrin.
Det skal indstilles/drejes for hver optagelse, for at give den optimale
virkning.
Det er et af de dyreste filer du kan købe.

- Men - hvor er det dejligt legetøj!

Med venlig hilsen
David Wittrock Rathje

- der lige selv har købt et pol-filter

Jacob W. Jensen <jensen@jacobwaage.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9j1lcg$3d4$1@egon.worldonline.dk...
> > Jeg fik taget ca. 20 billeder da en amerikaner kom og ville låne mit
> > stativ. Så kunne jeg låne hans zoom bagefter.
> > Min linse var og er en 35-80 canon. Han forklarede at han havde et
> > bestemt filter på hans zoomlinse. (Jeg fattede ej en bjælde) Men da jeg
> > fremkaldte billederne hjemme i danmark var der tydelig stor foreskel.
> > Der var meget mere tåge med min linse i forhold til hans linse :(
>
> Et UV-filter ville være mit forsigtige bud.
>
> --
> Jacob W. Jensen | Mine gallerier:
> web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/galleri/
> mail: jensen@jacobwaage.dk | Absolute Mandrilaftalen
> mobil: 22 47 72 40 | -> http://mandril.dk
>

Kommentar
Fra : vonknut

Dato : 23-08-01 18:03

Det lyder lidt forkert, da et polfilter jo fjerner lysrefleksion, og en solopgang er ikke refleksion, men direkte lys...
HVis man bruger et polfilter, er det meget let at se at i modlys har det ingen effekt, men med lys bagfra kan det gøre kæmpe forskel. -Jo mere lys jo mere forskel.
Så en solopgang i modlys, med svagt lys... -det lyder ikke som et polfilter...

m.v.h. Hans Skovfoged

p.s. men jotak, et pol-filter er uundværligt til farvefoto (og s/h i kombi med et rød/grøn/blå filter er det heller ikke ringe)