|
| aircondition Fra : jef123 | Vist : 1559 gange 200 point Dato : 30-07-05 17:18 |
|
Er der nogen der ved hvor meget ekstra brændstof det forbruger at have airconditon anlægget kørende i en almindelig bil?
Venlig hilsen
JEF
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 30-07-05 17:19 |
| | |
| Accepteret svar Fra : Fijala | Modtaget 210 point Dato : 30-07-05 17:38 |
|
Det kommer meget an på hvilket anlæg der er tale om, da der er meget forskel på opbygning og styring af de forskellige. Men du skal regne med ca. 5 %.
Fijala
Kølemontør
| |
| Kommentar Fra : erling_l |
Dato : 30-07-05 17:46 |
|
10 - 20 % er nok lidt rigeligt, ellers er der i alt fald et problem. Jeg har selv en C5, som har klimaanlæg, og det koster ca. 0,3 km/l svarende til ca. 2,5 %.
Jeg vil umiddelbart tro, at forskellen er mindre på større motorer (anlægget tager jo ca. det samme, men de kører noget kortere/km) og større på mindre biler. Men generelt 2 - 5 % tror jeg vil passe forholdsvist godt
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 30-07-05 18:20 |
|
fra www.bilpriser.dk/
"Luk døre og vinduer
Sørg for, at døre, bagageklap og motorhjelm er lukket helt til. Kørsel med opklappet soltag betyder et merforbrug på cirka 4 procent. Skubbes soltaget halvt til side, betyder det et merforbrug på cirka 3 procent. Kørsel med halvåbne for- eller sideruder betyder i gennemsnit 5 procent øget brændstofforbrug (ved 120 kilometer i timen 10 procent). Hold derfor vinduerne lukkede og brug bilens ventilationssystem (især ved højere hastigheder). Undgå dog aircondition; selv på halv styrke betyder det et merforbrug på mindst 10 procent. Aircondition er ofte unødvendigt i vores klima. "
Kan¨så tilføje, at bilens ydeevne også mister nogen % ved at bruge aircondition.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 30-07-05 18:22 |
| | |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 30-07-05 18:43 |
|
Til Fiala
Du siger:"Det kommer meget an på hvilket anlæg der er tale om, da der er meget forskel på opbygning og styring af de forskellige."
Jeg har reparet en del forskellige aircon anleg på biler, jeg er ingen expert på det, men kan du forklare hvilke forskel det er på opbygning og styring af de forskellige?
alimak
| |
| Kommentar Fra : thulin |
Dato : 30-07-05 20:55 |
|
Min Opel Vectra 2.0 DTI kører 16,5Km/l når klimaanlægget kører, slår jeg det fra kører den 18 km/l
Vores anden bil Fiat Panda 1,3 JDT, kører næsten det samme med eller uden aircondition. Dette skyldes formodentlig at det er en helt ny bil med en ny type aircondition, som kun opbygger det nødvendige tryk i kompressoren, frem for de ældre typer aircon, som opbygger 100% tryk uanset hvor meget den skal køle.
| |
| Godkendelse af svar Fra : jef123 |
Dato : 31-07-05 14:59 |
| | |
| Kommentar Fra : Fijala |
Dato : 01-08-05 21:24 |
|
alimak
Da der er modeller hvor der er tale om blere hastigheder på kondensator vilder ved den højeste hastighed skulle bruges mere strøm og da skal generatoren bruge mere kraft.
Der findes disiderede fuldaytomatiske klimaanlæg hvor den selv bestemmer udfra en forudstillet kabinetemperatur om der skal blandes kols eller varm luft i for at overholde temperaturen. Der er der som regel mange flere hastigheder på kondensatorblæser. Der findes så også store biler Fx campingbusser hvor der er flere køleflader i der så også skal have hver sin ventilator, og tilsidst er der flere kompressorer der er 5 cylindret, hvor de nyeste er 7 cyl., som er nemmere at trække da man fordeler den samme ud over 7 cyl istedet for 5 cyl.
jef123
Jeg takker for point og håber du fik det ud af det du søgte
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|