/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kornkværn
Fra : netman77
Vist : 4052 gange
100 point
Dato : 17-07-01 09:41

Efter at have anskaffet og læst Camilla Plums nye bog Et ordentligt brød (kan anbefales) er jeg blevet vældig lun på at male mit eget mel.

Er der nogen der har erfaring med det og evt. kan anbefale et bestemt mærke?

m.v.h Jette M

Kommentar
Fra : 12345

Dato : 17-07-01 09:48

Hej Jette
jeg syntes du skulle kigge nærmere på denne hjemmeside: www.hjemmeproduktion.dk/kornkvaerne.htm
Jeg håber at det hjælper dig

Med venlig hilsen

Helle Lindgaard ;0)

Kommentar
Fra : netman77

Dato : 17-07-01 09:53

Hej Helle

Jeg har været inde på den nævnte hjemmeside. Jeg ved også at Camilla Plum sælger kornkværne fra Fuglebjeggård. Endvidere har jeg fundet et sted i Vestsjælland (Godsets økologiske vin) der sælger kornkværne.
Men mit spørgsmål gik på om der var nogen der selv havde erfaring med at male sit eget korn og derfor kunne anbefale en bestemt kværn ( eller fraråde at gøre det) Det er trods alt en investering til omkring kr. 3.0000

m.v.h. Jette M

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-07-01 09:48

Nul erfaring, men jeg tror at "Dansk Hjemmeproduktion" havde sådan en. Det
er et lille firma på Fyn, som har en genial katalog af produkter til hjemme
produktion af ost, saft, cider, mel osv. - du kan prøve at høre dem...
Sandra

Dansk Hjemmeproduktion
Tlf. 62 67 14 47
Fax 62 67 14 97
Åsvej 5, Måre
5853 Ørbæk

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-01 09:57

"netman77" <netman77.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:lYR47.1519$Qn.96378@news000.worldonline.dk...
> Efter at have anskaffet og læst Camilla Plums nye bog Et ordentligt
> brød (kan anbefales) er jeg blevet vældig lun på at male mit eget mel.
>
> Er der nogen der har erfaring med det og evt. kan anbefale et bestemt
> mærke?

Jeg havde i sin tid en, som jeg købte pr. postordre hos bageriet Aurion. Dte
var den mindste model af mærket Hawo. Se
http://www.aurion.dk/dansk/kvaerne.html. Den så anderledes ud en dem på
billedet (det er over 10 år siden), men den svarede nok til "Billy 100"

Jeg tror det vigtigste er at overveje hvor stor kapacitet den skal have. Den
jeg havde kunne rumme ca 1/2 kilo i skuffen, som det tog ca. 5 minutter at
kværne. Det ear okay, men faktisk lidt irriterende, fordi jeg oftest bagte
til fryseren af minimum 2 kilo mel ad gangen. Det vil sige, der skulle
fyldes på fire gange. Jeg ville købe en større i dag, prisforskellen ville
rigeligt kunne svare sig.

Jeg havde aldrig nogen problemer med den - jeg havde den i ca 2 år,
hvorefter jeg solgte den, hvilket jeg egentlig fortryder i dag. Jeg havde
møl i mit kornlager en enkelt gang, man skal ikke købe for stort ind.

Jeg savner den mest fordi en kværn giver mange muligheder for at
eksperimentere med kornsorter og finheder og mærkelige ingredienser i
brødet. Jeg kan ærlig talt ikke smage den store forskel mellem hjemmemalet
mel og det, man køber, og jeg synes heller ikke det endelige bageresultat er
væsentligt anderledes. Heller ikke når det gælder honning-salt brød, som de
troende ellers hævder kun kan laves med friskmalet, biodynamisk mel.

MVH

Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-07-01 10:10

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:q0T47.57$XK6.10934@news.get2net.dk...
> Dansk Hjemmeproduktion
> Tlf. 62 67 14 47
> Fax 62 67 14 97
> Åsvej 5, Måre
> 5853 Ørbæk

De har også en hjemmeside: http://www.hjemmeproduktion.dk/

MVH

Peter

Godkendelse af svar
Fra : netman77

Dato : 17-07-01 12:58

Tak for svaret Peter Westh.

Kommentar
Fra : sonnek

Dato : 18-02-03 20:29

Er der nogen, der ved hvordan man selv laver en kornkværn, sådan som gibson nævnte det kort tidligere.
Med venlig hilsen
Birthe