/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
for-pære
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 377 gange
46 point
Dato : 21-07-05 15:23

davs... jeg købte en nu forlygte parabol til min jog..
men den pærer der sad der i var noget kav... når man tændte det lange lyd var det godt nok den øverste elektrode der slog til men den lyste længere ned af end alm. lys...
så jeg rendte ned til Thansen efter en anden pære nu lyser langt lys godt nok længere oppe end alm. lys men når man vælger det lange lys er det den nederste elektrode der slår til men lyser aligevel længere op af... er det normalt at det er den nederste elektrode der er til langt lys eller skal de være den øverste

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 15:35

Det kommer da an på hvordan lygten er bygget op - om det er den nederste eller den øverste er vel underordnet.

Sikker på du ikke har vendt parabolen på hovedet.....

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-07-05 15:41

ja jeg er sikker
men jeg syntes jo det er underligt at på første pære var det øverste til langt lys og anden pære nederste til langt lys

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 15:42

Så vender pæren vel forkert - der er ikke så mange muligheder - fabrikken har garanteret ikke startet en ny produktion.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-07-05 16:16

Det lange lys sidder forneden da du skal forestille dig lydstrålen lyser jo bagud og rammer parabolen og bliver så kastet op ad og er så lang lys. Det modsatte er jo gældende for det lave lys.

Den første pære må have siddet forkert eller også sidder ledningerne ikke rigtigt

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-07-05 16:34

er du sikker på det fijala.... og kunne det ikke tænkes at det var den første pære der var lavet forkert af nogle klummerhoveder så de har lavet sådan at det er den øverste eleltrode der går mod polen til langt lys

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-07-05 17:37

hvis pæren sidder foroven vil lyskeglen tilbage til parabolen falde en smule og så blive reflekteret endnu længere ned en den sad hermed lavt lys (i grove træk)

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 46 point
Dato : 21-07-05 17:38

Hvis pæren skal sidde foroven og lyse som langt lys ville det ikke være muligt at bruge parabolen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 17:48

Er det egentlig ikke ligegyldigt om det er den øverste eller nederste der er lang lys - det korte af det lange er vel at det er monteret forkert.

Lampen eller pæren er vendt på hovedet - om ledningerne vender forkert er egentlig underordnet - det får kun kontakten til at virke omvendt.

Pærefabrikanterne har næppe byttet om på trådene for at drille forbrugeren - de sidder som de altid har siddet.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-07-05 18:05

refi... ifølge Fijala er alt jo som det skal være så der er ikke noget der er vendt forkert... men den første pære har jeg opdaget at på den øverste elektrode går de to "stænger" meget langt ud og buger så der efter ned af .... men elektroderne må jo være omvendt i en af pærerne da det jo var forskelligt hvilken elektrode der lyste og i følge Fijala så er det jo den første pære der har været lavet forkert så det er de modsatte elektroder der tar forbindelsen i polerne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 18:14

Så må du jo have købt en forkert pære.........

Hvis lampen lyser op i luften og ikke ned i jorden - ja så vender et eller andet på hovedet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 18:18

Hvis det du mener er:

At nu lyser den godt nok, så den gamle må have været forkert - hvad er så problemet......

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-07-05 18:18

øhh hvad snakker du lige om... den lyser fint ned på jorden vi snakker om det lange lys som skal lyse næsten lige frem af... og nej det er ikke den pære jeg har købt der er forkert men den der var med til parabolen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-05 18:25

Så kan du vel bare justere lyset....

Hvis den pære der var med har fejl kan den sikkert byttes.

Godkendelse af svar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 21-07-05 18:46

Tak for svaret Fijala. Refi jeg tror ikke du er helt med..