|
| Kommentar Fra : frieda |
Dato : 07-07-05 17:15 |
|
Nej, men man gider ikke betale for korrekturlæsning mere.
frieda
Korrekturlæser
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 07-07-05 17:19 |
|
Nej det er ikke ligegyldigt - det ender med, at vi ikke gider kommunikere skriftligt med hinanden mere. SMS'erne bevæger sig også i denne retning.
En eller anden (klovn) har fået lov til, at ødelægge Danskundervisningen - desværre.
| |
|
Ja Mirit, men der er jo ikke stavet forkert i mit eksempel!!!
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 07-07-05 17:23 |
|
Miritdk - ikke helt.
Jeg hat end store træ uden får vinduet.
Windows var da rigtig glad for denne sætning.
| |
| Kommentar Fra : maj_britt |
Dato : 07-07-05 17:25 |
|
http://www.fiduso.dk
Retstavning nu om dage er en by i Rusland.
Kig på Fiduso.dk og gys.
Vh Maj-Britt
| |
|
Balcanard -> Nej det gør det vist ikke. Når jeg selv laver sådan nogle kalder jeg dem "sjuskefejl". Jeg var engang ret emsig med at rette folks stavefejl når disse var FOR dumme. Det er jeg holdt op med. Det hjælper ikke en skid og folk bliver bare sure.
| |
| Kommentar Fra : miritdk |
Dato : 07-07-05 17:28 |
|
JAJA OK - synes heller ikke det er rimeligt at blæse på alt - men teknologien har gjort mange ( os ) rimelig ligegyldige overfor det tror jeg - sms - chat - hurtigbeskeder i almindelighed - osv osv.
KAN man ikke stave så må man jo bare gøre sit bedste - men at udgive noget som arne omtaler er under al kritik
ikk´ ?
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 07-07-05 17:32 |
|
Det er jo heller ikke så meget om man kan stave - men at samfundet accepterer, den manglende undervisning i decideret stavning.
| |
|
Mirit - Ja gu' er det en stavefejl, men ikke en som en stavekontrol kan finde. Alle ordene hver for sig er jo stavet korrekt.
Til at finde den slags stavefejl kræves en dygtig korrekturlæser.
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 07-07-05 17:40 |
|
Jeg er også en af dem, som har fået en over næsen fordi jeg velment har rettet på andres stavefejl. Men jeg har bestemt svært ved at udholde, at nogle mennesker f.eks. sender en ansøgning ud med stavefejl i. Det gyser helt i mig! Men ikke desto mindre må jeg erkende, at der er, og altid har været mange, der virkelig har svært ved det skidt. Derfor har jeg et utal af gange tilbudt mig selv som korrekturlæser for bekendte.
Jeg ved også, at mange sjusker sig igennem en tekst - men det er også folk, hvor det skrevne sprog ikke falder ligefor.
Når jeg f.eks. ser at folk herinde har stavefejl rører det mig ikke... Her er det betydningen, der er vigtig, og den skinner som oftest tydelig igennem. Og selvom jeg selv er lidt krakilsk med det, falder jeg da også i en gang i mellem... Det skal jo gå stærkt
Vaxen
| |
|
Ja ans. Men der findes så vidt jeg ved ikke et betydningskontrol-system. Ergo må det være vigtigt ikke kun at kunne stave men også kende sproget.
| |
| Kommentar Fra : frieda |
Dato : 07-07-05 17:46 |
|
Synes det er sjovt at læse kommentarerne, men må lige arbejde lidt.
Jeg er nemlig stadig på arbejde ....... som korrekturlæser.
Frieda
| |
| Kommentar Fra : vivi1959 |
Dato : 07-07-05 17:50 |
|
jeg så engang en annonce om en vindueSSpolerer , hvilket ramaskrig ville der ikke blive, hvis en vindueSSpolerer søgte job som vindueSpolerer.
har lige købt et sædeovertræk, hvor vi mailede sammen. Den ene gang havde jeg fået et "ædeovertræk" og den anden gang et "sædovertræk"
Og så siger vi, at udlændingene skal lære bedre dansk
Desværre har selv mange lærere idag svært ved at stave og derfor vil det bare blive værre og værre.
God sommer
Mvh Vivi
| |
| Kommentar Fra : maj_britt |
Dato : 07-07-05 17:50 |
|
Kommer lige til at tænke på en anden slem fejl, at folk sluger endelser, når de taler og det sniger sig ind i det skrevne.
F.eks..........vi ses sener
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 07-07-05 17:52 |
|
Faktisk er der i de nye Word-programmer også en art grammatisk kontrol, der tager sig lidt af den slags fejl... Men som den du skriver, Arne, er der nok ikke noget at gøre. Hvad der undrer mig rigtig meget er, at alle der skriver noget, der skal offentligøres ikke lige får en eller anden til at læse det igennem.
Men men... Den sætning du skriver, kræver jo at man lytter til sangen for at få den rigtige betydning frem - for sætningen er jo god nok i sig selv.
Og så kommer jeg til at tænke på en tråd for nylig angående Kaj og Bøje og den nye reklame... Siger de: Gedser-Rostock eller Gas op og stop...
Vaxen
| |
| Kommentar Fra : frieda |
Dato : 07-07-05 17:54 |
|
Korrekturlæste et dokument, hvor der stod " Bestikkelse af en dommer"; der skulle have stået "Beskikkelse" af en dommer".
Eller denne her "Slagtning af far", i stedet for "Slagtning af får"!
| |
|
Mange af de der ordafsnupninger kan føres tilbage til SMS'er. De unge skriver flere bogstaver på SMS end i deres afleveringsopgaver i skolen. Synd og skam. Forestil jer en Jobansøgning skrevet i SMS-sprog!!!! Er der ikke en af jer, der har mod på at lave et lille sjovt eksempel?
| |
|
Vaxen -> offentligøres - Hæhæ Nå pyt, det var selvf. en sjuskefejl.
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 07-07-05 18:00 |
|
Ahhh... Shit!! Sådan noget må jo ikke ske i en tråd som denne :D:D:D
Vaxen
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 07-07-05 18:04 |
|
Sender lige nogle kommaer ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,men de er måske uden betydning
| |
|
Mirit -> Når du synes det er specielt seriøst at byde 3 kr. for en Puck knallert, må du da regne med at få noget lige så seriøst tilbage.
| |
| Kommentar Fra : maj_britt |
Dato : 07-07-05 18:06 |
|
Tegnsætning er uden betydning nu om dage, man smider bare et par ,,,,, og måske et par........ind i teksten og så er den i vinkel.
At manglen kan ændre en sætnings betydning, det er en detalje.
| |
|
ans - Nej da. Hør her:
En fange sidder i et amerikansk fængsel og afventer eksekveringen af sin dødsdom. Nu kommer der et brev fra statens Guvernør. Det er aldeles ikke ligegyldigt om der står:
1.: Henrettes, ikke benådet!
eller
2.: Henrettes ikke, benådet!
Såøh det!
| |
|
maj_britt: Det kan du sagtens sige, det er jo ikke dig der sidder på dødsgangen.
| |
| Kommentar Fra : maj_britt |
Dato : 07-07-05 18:14 |
|
Komma mellem dig og der............
YAK.....vi rider min kæphest
| |
|
maj_brit -> Du manglede et g. Og jo det er det, da det er en titel.
| |
|
maj_britt -> Ikke et g men et r. (sjuskefejl)
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 07-07-05 18:23 |
|
LOL
Bare I selv kan finde ud af meningen med det skrevne.
| |
| Kommentar Fra : maj_britt |
Dato : 07-07-05 18:24 |
|
Nå ja, knægten havde da skrevet Mad-Britt på hjemmesiden.
Tilgivet, han er kun 10 år.
| |
|
maj_britt -> Jeg ved egentligt ikke om de skal, men det er en reminiscens fra dengang alle navneord stavedes med stort begyndelsesbogstav. Man kunne vel sige at det er velopdragent at gøre det. F.eks.:
Hr. Direktør Allan Frandsen. Det ser pænere ud end Hr. direktør Allan Frandsen.
Man skriver heller ikke prins Henrik eller kronprinsen, men Prins Henrik og Kronprinsen.
| |
| Kommentar Fra : maj_britt |
Dato : 07-07-05 18:30 |
|
Jo, Arne, den køber jeg der, men jeg køber ikke:
Har du smagt Pølsemandens brød?
| |
| Kommentar Fra : maj_britt |
Dato : 07-07-05 18:33 |
|
Miritdk, prøv at fjerne forbogstavet i:
MAND
KVINDE
Nu vil jeg have is, trænger vist til at blive kølet lidt ned
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 07-07-05 18:36 |
|
Arj.. guvernør staves altså med lille... Med mindre det er et kaldenavn....
Vaxen
| |
|
OK maj_britt, men Pølsemandens er heller ikke en titel.
Omtaler man ham med titel bør der stå Pølsemand Anders Jensen. og ikke pølsemand Anders Jensen.
Det er i hvertfald min ydmyge mening om det.
Som min ven Ali Babba Mustapha siger:
Citat Den danskere sprog er en svær en, og den bliver værstere og værstere, men jeg er squ da ligegyldigt. |
| |
| Kommentar Fra : maj_britt |
Dato : 07-07-05 18:51 |
|
Det gjorde godt med lidt is, mindre godt med tv-avisen, grumt i London.
Se, Arne, der henne står vores Bager, han hedder Jørgen...........Arne, den holder ikke.
Miritdk, for hulen da........AND.............VINDER.
| |
|
OK - Spørgsmålet gik på stavning, men der er altså også noget galt med det talte sprog! Jeg sidder netop og ser Golf på ViasatSport. Kommentatoren siger om et "givet pot" at det er "geded". Hvis fruen i baggrunden sidder og danner billeder at Geder der render rundt på en golfbane, er det ikke så mærkeligt. Gad vide om denne sportsjournalist kan stave til "givet"?
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 07-07-05 18:55 |
|
Miritdk, her kunne jeg godt komme med en flabet bemærkning om det lille . efter hr.........men det vil jeg undlade, det er jo sommer, fredag og week-end
Mirritdk - fredag er stavet forkert.
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 07-07-05 18:55 |
|
Citat Hr. Direktør Allan Frandsen. |
Enten skriver man Hr. eller Direktør.
Ikke begge dele.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 07-07-05 18:56 |
| | |
| Kommentar Fra : maj_britt |
Dato : 07-07-05 18:57 |
|
at Geder????????????????
LOL, Arne, nu rabler det sq for dig.
| |
|
ans - Det er squ noget vrøvl. Det afhænger af hvor høflig man ønsker at fremtræde i sit brev.
Og lad så være med at ødelægge meningen med denne tråd ved at kommentere deltagernes evne til at stave og/eller danne sætninger. Forhold dig til spørgsmålet. Kom med DIN mening om spørgsmålet. Har du ingen, så bliv væk.
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 07-07-05 19:07 |
|
arne.jakobsen
Det er ikke noget vrøvl.
Jeg kan nu ikke se, at jeg ødelægger tråden.
| |
| Kommentar Fra : miritdk |
Dato : 07-07-05 19:09 |
| | |
|
ans -> Så kom med din mening om/svar på spørgsmålet. Det har du ikke gjort til nu. Du kommenterer bare andres kommentarer.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 07-07-05 19:14 |
|
Arne - debatten er jo tildels uddebatteret, og jeg tror ikke, det er for at revse nogen, at Ans retter det skrevne sprog (som vi alle da gør).
Så hvis der skal mugges, hopper jeg af her.
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 07-07-05 19:19 |
|
arne.jakobsen
Hvorfor skriver du ikke til dem, der har udgivet cd'en. Gør opmærksom på at der en "forståelsesfejl" i indholdsfortegnelsen.
Der er ikke en stavefejl.
Kommenterer bare andres kommentarer. Det er jeg vist ikke ene om LOL
| |
|
Eyvind - Hvor ser du at ans har forholdt sig til trådens spørgsmål? Det har hun ikke. Som Klumme og andre Arne-hadere kommer hun bare ind og kommenterer ANDRES kommentarer UDEN at have eller ville give udtryk for sin egen mening.
DET er at spamme en tråd. Du Eyvind har givet udtryk for din mening om spørgsmålet, så hop du bare af.
ans -> Men noget eller skrid.
| |
|
ans -> Dit seneste indlæg beviser kun at du som sædvanligt ikke har fattet en skid at hvad det går ud på.
Det er jo netop ikke DEM jeg er ude efter, men en meningsudveksling her på Kandu.
At du kommer ind i en tråd UDEN at have, eller ville viderebringe DIN mening/holdning er desværre ikke noget nyt.
Jeg lukker tråden nu. Alt for tidligt. Men ellers tilkalder du vel som sædvanligt Klamme Klumme, så han kan hjælpe dig lidt.
Kun sørgeligt at en ellers god tråd skal lukkes, fordi du ikke kan opføre dig ordentligt. FY FAEN:
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 07-07-05 19:31 |
|
Jeg er fuldstændig enig med dig arne.jakobsen.
Jeg er også en af dem der sidder og krummer tæer, når man oplever den forfladigelse og ligegyldighed, der i en del år har været over for vort skrevne sprog.
Man tænker, det kan f...... g... m... ikke være rigtigt, at det er umuligt for folk, at stave selv de mest enkle ord.
Og ligeledes at bruge de rigtige ord, som eksempelvis i den sangtitel du nævner.
Men jeg har også fundet ud af, at det ikke er det rigtige at laste folk for deres manglende evne til at stave, for de har simpelthen ikke lært det.
Jeg tror aldrig jeg oplevede, at mine børn havde en seddel med hjem fra skole, fritidshjem eller ungdomsklub, uden det var muligt at finde stavefejl, og det synes jeg faktisk er for dårligt.
Det mindste krav til de lærere der skal lære børnene det danske sprog, burde da være evnen til at kunne stave og formulere sig skriftligt korrekt.
mvh dova
| |
|
Tak for svaret Balcanard. Det var svært at finde en vinder, men du vandt lodtrækningen. Hygge Arne
| |
| Kommentar Fra : Trine08 |
Dato : 07-07-05 19:42 |
|
Haha...ville bare lige tilføje en oplevelse jeg havde engang.
Vores lokale slagter havde sat et skilt ud til vejen, hvor der stod at han solgte Rejer i lade
Men jeg skal hvist ikke grine, jeg er selv slem. Er dog tit et spg om konsentration.
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 07-07-05 19:59 |
|
arne.jakobsen
Når tråden er læst igennem, kan jeg ikke se at mine indlæg er negative i forhold til det andre brugere har skrevet.
| |
|
Jeg vil bare lige (som medlem af Arne hade klubben ) pointere,
at det er godt du har fået det bedre Arne - men det havde været bedre, hvis du havde fået det godt ..Fik du den?!
Skubber helt frivilligt ud af tråden - og tilbage til mine "stenede" venner
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 07-07-05 20:20 |
|
arne.jakobsen
Vil du først svare efter kl. 20:32, så du kan tjene point på dit spørgsmål?
| |
|
ans -> skide være med om de er negative eller ej. De brillerer ved at være holdningsløse. Du hverken svarer på eller kommenterer det stillede spørgsmål. Nu er du jo også udøvende pædagog, så flertallet af kommentarerne anklager dig og din stand for at være skyld i den dårlige stavning. Netop derfor ville det have været interessant at høre din mening/kommentar. Men som sædvanligt nøjes du med at gemme dig og KUN kommentere andres holdninger.
Som allerede sagt: Hvis du ikke er villig til at deltage i og bidrage til debatten er det bedre helt at holde dig væk.
Det er DIN mening om spørgsmålet, der er interessant. IKKE din mening om andres mening.
dova -> OK - grænsende til MEGET OK.
| |
|
Dig selv. Kom nu med en kommentar til spørgsmålet, du kan nå det endnu. Hvis ikke, så forsvind. Du har ikke bidraget med noget til denne tråd.
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 07-07-05 21:12 |
|
Jeg måtte gi' mig og betale til denne tråd.
Hvor har jeg skrevet. at jeg er pædagog?
| |
| Kommentar Fra : Balcanard |
Dato : 07-07-05 21:18 |
|
Hygge Arne, takker for resultatet af udtrækningen. Den livlige debat viste da så afgjort, at korrekt stavning ikke er en ligegyldighed.
- Er i øvrigt lige faldet over en annonce for herreskjorter med kort og langt ærme. Må se pudsigt ud!
Mvh/Balcanard
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 07-07-05 22:47 |
|
arne.jakobsen
Vil du lige forklare mig, hvor jeg udskiller mig fra de andre brugere, som har deltaget i denne tråd?
Hvor og hvornår har jeg udtalt mig om at jeg er pædagog?
Citat Du har ikke bidraget med noget til denne tråd. |
Hvem har det
| |
|
Det generer ikke mig en skid, at forære AJ de skide eftertragtede cyberpoint
Ans for hulen, det er AJ der igen kokser rundt i, hvad han tror han ved - eller rettere sagt, hvad han tror han husker *L*
Det er MIG der er pædadog, så slap du bare af. Han tog blot fejl endnu en gang..
Og til dig AJ. Jeg tror ikke du skal blande hverken folks alder eller skoleuddannelse ind i den måde de svarer på, eller staver for den sags skyld.
Jeg tror det alene er et spørgsmål om naturlig respekt for andre..Og din respekt lader til at mangle!! ..ergo må du forvente, at du kan kigge langt efter respekten for dig.
Mht. at Ans skulle have været negativ og ikke bidraget med noget til denne tråd?!
Ahhh AJ.
DU skaber dine tanker, DINE tanker skaber dine hensigter, og DINE hensigter skaber DIN virkelighed..
Husk at åbne døren når du skal ud... gentagne slag mod hjernen, kan give permanent skade....Yes, jeg har sagt det før (ved det godt) men det passer - og kan ikke gentages for tit
Ps. I øvrigt staver du selv som en lemming med angst psykose og tegnsætter lige så flot som Pia K udviser medmenneskelighed...Fik du den AJ?!
| |
| Kommentar Fra : cando.dk |
Dato : 07-07-05 23:16 |
|
Der er også utroligt mange stavefejl i aviserne nu om dage.
Det gælder ikke kun den slags hvor man bevæger læberne når man ser på billeder, men også seriøse aviser.
| |
|
ans -> Hvis du ønsker at træffe konklutioner om noget som helst, må du altså være villig til at udtale dig. Og du er rigtig skide god til at fyre en hel masse ævl af, UDEN at fortælle hvad du selv mener. (Det er nemlig en hemmelighed)
Nu har jeg sagt det mere end én gang, men for en så svagt begavet pige som dig, vil jeg da gerne gøre en undtagelse..:
I denne tråd, har du IKKE svaret eller kommenteret spørgsmålet. Det eneste du har gjort, er at kommentere andres meninger. Hvor svært kan det være for dig at finde ud af: Enten kommer jeg med mine meninger og holdninger, eller også holder jeg min mund????
Creamy -> Læs ovenstående. Det gælder desværre også dig. Du har heller ikke bidraget med NOGET i denne tråd.
| |
|
Jeg er da kommet med mine meninger og holdninger *LOL*
Desuden var tråden lukket, da jeg kommenterede - og ergo havde jeg vel fået skæld ud, hvis jeg havde holdt mig til emnet. Hvad enten du vil være ved det eller ej, så vil du jo gerne styre alt her på kandu. Havde jeg sagt noget angående folks evne til at stave, så havde du bedt mig holde bøtte. Jeg kender dig sq efterhånden *LOL*
Derudover skal du ikke nævne Arne hade klubben i en tråd (som du jo har udråbt mig som stifteren af) uden at forvente jeg kommer på banen...
Du er en ganske enkelt en knold AJ
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 07-07-05 23:38 |
|
arne.jakobsen
Jeg vil give dig ret, jeg er ikke kommet med nogle konklutioner.
| |
|
Nej, det er du ikke Ans
Konklution staves nemlig slet ikke sådan!! --> konklusion
Værsgo' Aj http://www.fiduso.dk/?page=sprogmeninger
Lidt at lege med for folkefronten af intelligente danskere. Bemærk hvorledes ordet intelligens er stavet
| |
| Kommentar Fra : ampere |
Dato : 08-07-05 08:26 |
|
Nu kender jeg ikke sangen, men det kunne være at sætningen ikke er forkert. Kammerat, hver en mand - kunne måske betyde at alle mænd er ens kammerat. Hvis der skal stå "Kammerat, vær en mand" - skal kammeraten være en mand - dvs. to vidt forskellige betydninger. Men som sagt, kender jeg ikke sangen og ved derfor ikke hvilken sætning der er korrekt.
Generelt synes jeg der er mange stavefejl når folk skriver - og hvis man læser avis bliver man absolut ikke en bedere staver - aviserne er fyldt med fejl.
Mvh. AMP
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 08-07-05 10:50 |
|
LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL
Hold da helt kæft, hvor er det morsomt. Dansk retsstavnings store beskytter og revser af alle og enhver der ikke kan, vil, magter, gider, stave - kvajer sig IGEN IGEN IGEN.......
"konklutioner"
For satan hvor er du ulidelig selvoptaget og en pestilens i enhver forsamling der rummer mere end een person..... dig selv
Kom nu med en eller anden åndsforladt AJ idiotforklaring om, at det kan staves på forskellige måder og at Dansk retskrivnings-ordbog er noget forældet lort
Landsbytosse og meganar, er hvad du er....... foruden at være pisse ondskabsfuld og snotdum LOOOL.
Husk at skrive til kandu..... LOOOL IDIOT
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|