/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Fare ved benzinmotor - eksplositionsfare
Fra : julie3004
Vist : 721 gange
20 point
Dato : 06-07-05 22:09

Håber der er nogle der kan svare mig lidt på mit spørgsmål. Altså skal man være bekrymret over at købe en motorbåd
Maxum 2400 SCR med benzinmotor. Her tænker jeg på risikoen for brand og eksplotion.
I båden er der en V8 5,7 L Efi motor.

Sådan mere generelt er der så nogle der har kendskab til båden om den sødygninghed, benzinforbrug osv.
Bortset fra ovenstående, så er det efter min mening en totalfed båd, som jeg håber jeg snart er ejer af.

Vh
Gert

 
 
Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 06-07-05 22:27

Der er altid en fare for, at en utæthed fører til benzindampe i båden og så KAN en gnist skabe en eksplosion.

Du skal dog ikke være mere bekymret, end at sikre dig at tank og benzinslanger ALTID er i god stand. Uheldet er som regel kun ude efter de, der ikke passer deres ting ordentlig og udviser respekt for det, der ellers KUNNE blive farligt.

Resten af spørgsmålet må jeg hellere overlade til andre at besvare.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 07-07-05 00:09

Ja, ved manglende vedligeholdelse og utætheder er der altid en risiko, og selvfølgelig kan der ske et eller andet uforudset.

Vigtigt at sørge for veljusteret motor, overholdelse af serviceeftersyn, rent motorrum, forsigtighed i omgang med brændstof o.s.v.

For en måneds tid siden, brændte en båd i Silkeborg, manden ombord omkom desværre, og man mener, at årsagen kunne være en eller anden opstået defekt med udsivende benzin, der så efterfølgende var skyld i branden.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 20 point
Dato : 07-07-05 07:20

Hejsa
Enig... man skal selvfølgelig altid sørge for at "fuel" ledningerne er i topform, det væres sig både benzin og diesel. En utæt brændstofledning vil altid medføre en brand... på et eller andet tidspunkt, især en utæt brændstofledning (diesel) imm. pumpen og dyssen vil sende forstøvet diesel ud, og det brænder lige så lystigt (eksplosivt) som benzin.
Jeg vil dog ikke nære de store bekymringer, HVIS ellers dit motorrum er installeret med "sniffer", som lukker for brændstoftilførslen, hvis dampene i "maskinrummet" overstiger xx ppm (%). Dette sikkerhedssystem kan købes hos enhver velassoteret bådhandel... hvis din båd ikke fra fødslen er installeret med dette sikkerhedssystem. Det er en RIGTIG god "livsforsikring".
Dova... der er mange "spekulationer" omkring branden på Silkeborgsøerne... ikke alle lige "pæne", men dem skal vi ikke komme ind på her.
Hygge...
Søren


Kommentar
Fra : CLAN


Dato : 07-07-05 07:35

NB: Man kan evt sikre sig ved at lave et stationært slukningssystem i motorrummet med f.eks CO2 (en ekstern CO2 flaske enten med automatisk- eller manuel- udløsning).

- http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=19 her kan du boltre dig i sikkerhed til søs.
- http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=111 alt om brand ombord.


Kommentar
Fra : dova


Dato : 07-07-05 23:32

CLAN

Nej, det skal vi ikke, bortset fra, at jeg kan sige, at alt var "pænt"......undtagen folks snak

Men sådan er det jo desværre ofte i den slags sager.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen


Dato : 28-07-05 15:45

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne


Godkendelse af svar
Fra : julie3004


Dato : 30-07-05 13:30

Tak for svaret CLAN.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste