/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skifte generator (selv!)
Fra : fisherprice
Vist : 2264 gange
200 point
Dato : 30-06-05 20:48

HAr en golf II fra '87 som skal have skiftet generator (og sikkert også batteri). Er den lige til at skifte og hvad skal man passe på/være opmærksom på? Skal man have specielt udstyr for monteringen?

Er der nogen steder på nettet hvor der er en vejledning til den slags?

Kan man få en bog for "dummies" mht. biler/motorer?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-06-05 20:55

Generatoren er meget let at skifte, Den sidder med en strammeanordning som du løsner og kileremmen kan tages væk hvis nødvendigt, så sidder der 2 bolter i bunden som skal skrues af så er den lige til at tage ud. I enden sidder der dog et stik der også skal demonteres

Batteri er også let.

Demonter først - polskoen og derefter + polskoen så sidder der en bolt på et beslag i bunden af batterikassen der holder det på plads, skrue den af og batteriet er klar til demontering

Held og lykke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-06-05 20:56

Bog for "dummies" findes ikke til biler, de skal ikke reparere biler.

Hvis du bare har den lidt skruehoved hvad biler angår, er der ingen ben i at skifte de ting

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-05 21:05

Men der findes en bog for næsten dummies.
Haynes laver en del rep-manuals dog på engesk men med masser af billeder, så det er til at finde ud af.
Bøgerne kan lånes på bilioteket/købes ved reservedelsfirmaer/eller her:
http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-06-05 23:10

Husk nu på, når du piller med strøm på bilen
'
Altid ALTID pil minuspolen på batteriet af først -REGEL NR 1 Det er den ledning der går til stel.

Lader: Løsn. Pil af, fjern ledninger, sæt ledninger på, monter, stram op. Monter batteripol igen.

Voila.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 01-07-05 02:37

Generatoren er monteret med en bolt som den kan "vippe" over, samt en låsebolt der holder justeringen af kileremmen fast, låsebolten sidder i en skinne der er slidset op så
låsebolten kan glide i den under stramning af remmen, skinnen sidder med en bolt der kun behøver at løsnes medens man udskifter generatoren. Når den nye gen. er på plads med
boltene monteret,(men ikke spændt) skal remmen spændes, det foregår ved en jernstang evt. koben ind mellem gen. og motoren, herved kan gen. vippes ud og remmen strammes, her spændes
så låsebolten, dernæst kotrolleres stramningen ved at trykke remmen ned med en finger
(tommel) midt mellem remskiverne, ved tryk på ca 5-10kg. skal den kunne gå 1 cm. ned.
Tilbage er så at spænde boltene, lednings montagen klares ved at lave en skitse af den gamle inden adskillelsen. Det nemmeste ved at skifte batteri er at se sig frem til hvad der skal skrues af, vigtigt er det at begynde med at afmontere minuspolen, derved undgår man kortslutning hvis man rammer stel et sted med nøglen medens man skruer løs.
Håber du klarer den. Mvh K.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 03-07-05 13:36

...men kan man bare uden videre koble batteriet fra? - er der ikke spænding/strøm på som kan give et smæk (nu er det jo godt nok kun 12V, men hvis der er ampere nok er der vil risiko for et smæk...).

Refi: Selvfølgelig skal "dummies" også rode med biler. Man er jo kun dummie hvis man ikke ved noget om emnet, og eneste måde at finde ud af det på er jo at prøve sig frem - og så søge en anelse vejledning forinden.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 03-07-05 19:37

Du kan uden videre koble batteriet fra hvis du demonterer minus polen først. En bil af din årgang har ikke noget der ikke kan tåle at blive frakoblet.

Jeg kører selv i en af de såkaldte brandbiler (Peugeot 307 2002) og den kan ikke umiddelbart tåle at få koblet batteriet fra, da den så mister en masse i hukommelsen. En ny bil idag er jo efterhånden en hel computer eller flere.

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 03-07-05 20:43

Tak for svaret Fijala. Så må jeg ud at prøve. Gir dog bilen en chance for at køre med et fuld opladt batteri. Skal snart skifte så det er vel dumt reparere på den hvis den alligevel holder til jeg har købt anden