/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Seagate Baracuda 250 Gb, Problemer
Fra : Simmaster
Vist : 482 gange
60 point
Dato : 19-06-05 15:46

Hejsa, jeg har lige købt en seagate harddisk. Når jeg sætter den i min pc, vil den overhovedet ikke starte op. CPU blæseren køre lige en enkelt omgang og går så i stå, andet sker der ikke. Jeg har sat jumperne rigtigt. Jeg har forsøgt at pille alt unødvendigt ud af pc'en, men stadig med samme resultat. Nogle der ved hvad der kan være galt?

Mvh.

Jacob

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-06-05 15:53

Den er formodentligt ikke formatteret.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-06-05 15:54

PS: Kan din Bios klare en så stor disk 250 GB?

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 70 point
Dato : 19-06-05 15:59

Det lyder som om, at den Seagate simpelt hen kortslutter strømforsyningen.
Prøv at afmonterer strømforsyningsstikket på Seagaten.
Hvis pc'en så starter op (Møllen køre), men går i stå når du sætter stikket i, er det helt sikkert harddisken, der er i udu.
En god strømforsyning er overbelastningsbeskyttet og vi netop "gå i stå" når der prøves at trækkes for meget strøm.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Flaban

Dato : 19-06-05 16:15

Du er sikker på du har sat ide kabel rigtigt i og det ikke vender forkert .
Sørg for at have et ide 100/133 kabel da den ellers ikke vil køre optimalt, Kan også være sata kabel ?.

Kan din pc slet ikke starte op med den hdd i eller ?
Hvad hvis du piller hdd af igen starter den så ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-06-05 16:21

Øøøøhh.., Ivan
Hvis hele pc'en og møllen går i stå, kan det jo være lige meget om den er formatteret, om BIOS kan se den eller ej eller om jumperene sidder rigtigt.
Hvis maskinen går i stå, når strømstikket til harddisken sættes i, så er det harddisken der overbelaster strømforsyníngen.
Prøv at sætte strøm til harddisken uden at ha' IDE-kablet sat til.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 19-06-05 16:43

Min bios er en Award Modular BIOS v6.0

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-06-05 17:36

Skidt med BIOS i første omgang.
Kører pc'en uden den Seagate ?
Går pc'en død, når du tilslutter Seagatens strømstik ?
Strømstikket kan du godt hive ind og ud, mens pc'en køre.
Men gør IKKE det samme med IDE-stikket.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-06-05 17:40

Gør som flere andre allerede har foreslået. Tag strømstikket af harddisken og se om maskinen nu igen kan state op, d.v.s. at CPU blæseren bliver ved med at køre i stedet for kun at køre enenkelt omgang. Hvis det er harddisken som stopper det hele så check din strømforsyning. Hvor mange watt er den på? Og hvor meget har du ellers i maskinen? Idag vil for eksempel 200W normalt være for lidt da de moderne CPU'er i sig selv bruger ca 100W. 300W kan klare det meste. Jeg bruger selv en 400W strømforsyning i en maskine med Pentium 4, to grafikkort, tre harddiske (60 GB, 80 GB, og 200 GB), TV-tuner CD-drev, og DVD-brænder. Sandsynligvis ville alt dette kunne klare med en strømforsyning på 300 - 350 Watt. Hvis din 250 GB disk er den eneste disk eller kun nummer 2, og det hele går i stå når du sætter den i, så bør du få diske byttet snarrest. Den er ganske enkelt defekt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-06-05 23:01

Tages strømstikket fra en HD - bør datakablet også tages fra.
Og som Gambrinus siger - start comp uden harddisk.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-06-05 14:10

Hvaa... sååå... Simmaster
Har du fundet ud af noget ?
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : Simmaster

Dato : 15-01-06 23:28

Tak for svaret Gambrinus.
Undskyld ventetiden, havde simpelthen glemt alt om det spørgsmål.