/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
tegneplade til digital kamera
Fra : jannicolai
Vist : 1274 gange
50 point
Dato : 07-06-05 20:51

jeg har hørt lidt om at man kan få en tegneplade til redigering af digitale foto eks.vis er det noget der virker og hvad skal de koste for at de virker.Jeg kan ikke give så mange point for jeg er ny her

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-06-05 20:56

Du behøver ikke en tegneplade for at redigere digitale fotos.
Som regel følger der et program med ved køb af kamera.

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 07-06-05 20:59

ja men hvis man eks.vis skal tegne rundt om et hovede er det lidt svært at gøre med musen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-06-05 21:09

Nej, det er ikke svært at gøre med musen, hvis du har et ordentligt billedredigeringsprogram. Du kan følge omkredsen med curseren, og de steder, hvor det ikke helt lykkes at følge omkredsen kan du efterredigere. Mit redigeringsprogram har funktionen "lasso", der afsætter punkter rundt på stregen. Og hver lille del kan man så forbedre bagefter. -Flytte ud eller ind.. Og man kan få stregen til automatisk at "klistre" til en skikkelse, med større eller mindre følsomhed for farveskift.

Men det er rart at have en god ergonomisk mus.

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 07-06-05 21:21

men der må da være nogle der har nogle erfaringer med en tegneplade

Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 60 point
Dato : 07-06-05 21:29

Det er rigtigt at man ikke BEHØVER en tegneplade/digitizer til billedbehandling, men det er da helt sikkert en stor fordel med én! Man kan meget nemmere udføre markeringer osv. Jeg har selv købt en billig en (omkring 200 kr)- tror det var i Aldi. Den fungerer udmærket.Men selvfølgelig kan man købe en meget dyrere og der vil sikkert være mange, som siger at den er MEGET bedre, men jeg synes nu sagtens man kan klare sig med en lille og billig. Og jeg bruger megen tid på billedbehandling.
Lillian

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 07-06-05 21:32

det virker måske lidt som en kuglepen ? hvor man tegner på en plade

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 07-06-05 21:38

Ja det kan man godt sige. De dyrere af slagsen er trykfølsomme, så hvis du tegner/maler så er tykkelsen af stregen afhængig af hvor meget du trykker spidsen ned på pladen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-06-05 22:13

Jeg har både en tegneplade og redigeringsprogrammer for fotos. Helt afgjort foretrækker jeg redigeringsprogrammerne på pc´en fremfor tegnepladen. Det er meget svært at vænde sig til at kigge på skærmen, hvor man vil tegne eller redigere, medens man samtidigt skal bruge pennen på tegnepladen. Så afgjort foretrækker jeg foto-redigeringsprogrammerne. Her bliver det hele meget præcist og som man vil have det.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 07-06-05 22:26

Til akle: Det er da noget sludder du siger - ja undskyld. Men du kan da ikke sætte redigeringsprogrammer (???) op imod tegneplade! Du kan sammenligne at bruge musen og en tegneplade. Eller sammenligne brugen af en boremaskine og et bor; men ikke en boremaskine og en manual til opstilling af f.eks. en terasse.
Og igen jannicolai ja, det er helt klart en fordel med en tegneplade frem for en mus ved billedbehandling!

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 07-06-05 22:28

Hej
Jeg har brugt tegneplade i mange år nu, og kunne ikke drømme om at gå tilbage til musen. Tegnepladen (eller Digitizeren som den rigtigt hedder) fåes i mange prislag lige fra nogle få hundrede kroner og op til adskillige tusinde. Her er det mest størrelsen, det kommer an på. Jeg bruger selv en Wacom graphire2. Den kan jeg varmt anbefale. (pris fra ca. 700 kroner og opefter). Den har både trykfølsom pen (med vidskelæder i enden til når man tegner) og mus med scroll-hjul. Musen fungerer meget præcist, og har den store fordel, at man ikke er låst i håndledet, når man bruger den (op på skærmen er væk fra dig på pladen, uanset hvordan musen vender). Dette har sparet mig for mange ømme sener og led, efter mange timers intenst arbejde ved skærmen - et problem jeg ofte døjede med da jeg brugte en normal mus. Jeg er faktisk af den opfattelse (som jeg deler med mange kontorfolk jeg har "frelst" fra musen) at mange sygedage kunne spares, hvis gigitizeren var mere udbredt.
Altså: Tegnepladen er det eneste rigtige, selv om det kræver lidt øvelse at vænne sig til at bruge pennen igen!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-06-05 23:33

Jo, det kan jeg, efter hvor bøvlet det er eller ej, det ene "værktøj" i forhold til det andet "værktøj". Resultatet skulle gerne være; et færdig redigeret billede. - Hvad bliver bedst, at skrive en forhandlig med hånden (papir og kuglepen) eller på pc´en via f.eks Word.???

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 08-06-05 00:22

Hej akle.
Det bedste bliver en afhandling skrevet i hånden - især hvis du først skal lære at bruge word og pc/tastatur/mus først.
De fleste har trods alt lært at bruge en pen fra barnsben, og mestrer den derfor perfekt. Hvis du absolut vil bruge en mus, så brug den der hører til tegnepladen. Prøv det og oplev, hvor befriende det er ikke at skulle tænke på, hvordan den vender. Op på skærmen er væk fra dig, venstre på skærmen er til venstre etc., også selv om musen vender på hovedet (prøv lige det med en optisk mus . Digitizerens mus kan faktisk styres med een finger (det gør jeg som regel selv), og når man skal lave noget mere kreativt, skifter man bare over til pennen. Lettere kan det ikke gøres. Eneste ulempe der er ved digitizeren er så vidt jeg kan se prisen. Skal den være meget større end et postkort koster den kassen. Men det er nu rart at kunne læne sig tilbage i stolen foran skærmen med sin tegneplade i skødet og redigere foto's med pennen i hånden - ren afslapning.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-06-05 01:03

Godt, - jeg havde i hvert fald ikke tålmodighed til at vænne mig til tegnepladens medfølgende mus, end sige pennen, contra detalier, - og træne alt det nye og uvante, bøvlet! - derfor syntes jeg så afgjort det var lettest og mere præcist at bruge pc´en og de installerede programmer ved billedbehandlinger. For øvrigt vedr. mit eksempel på den skrevne afhandling, var det underforstået at man kender sin pc samt det skriveprogram man bruger. Desuden - det lader sig også gøre, at få skrivekrampe med papir og blyant. --- Det kan være jeg skal tage fat på min tegneplade igen, for at give den en chance?

Kommentar
Fra : alstroem

Dato : 08-06-05 08:34

Jeg har i sin tid købt en pen hos Sandberg.it, netop fordi jeg skulle redigere billeder og lignende, og ja det var langt nemmere end med musen for mig. De findes i flere prisklasser (som allerede skrevet).

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 08-06-05 12:20

hej

jeg har også en digitezer fra aldi og bruger den næsten aldrig selvom jeg arbejder meget med foto som hobby.
FORDI: den er for stor (A4)

så mit råd køb en a5 eller lign.

her er et link til nogle
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=9&Sort=Wanted&Soegeord=Digitizer

ole fahnoe
www.fahnoefoto.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-06-05 14:17

Nnnnnnnnnnn, jeg får helt lyst til at prøve......................

F.elsborg: 1)Er din Wacom grafire2 uden batterier? 2)Er musen ergonomisk? 3)Hvad vil det sige, at den er "elektromagnetisk"?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-06-05 16:28

ALDI solgte en tegneplade fra Medion til 395 kr.
Den bruger jeg sammen med seriff tegneprogram,
ikke til redigering af billeder.
Tegnepladen er trykfølsom i flere trin som man selv vælger.
Fungerer udmærket.

Godkendelse af svar
Fra : jannicolai

Dato : 08-06-05 21:14

Tak for svaret wibbi.

Kommentar
Fra : jannicolai

Dato : 08-06-05 21:15

tak for svarene alle sammen