/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Planslibning af top golf 2 diesel
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 755 gange
50 point
Dato : 29-05-05 21:08

Skal dette gøres ja eller nej,da jeg skal skifte toppakning,da der er begyndt at sive olie ud mellem blok og top,og sågar osse lidt vand,iøvrigt kører bilen uden problemer,km stand er 350000 km og det er en 1,6 diesel...
Boltene skal vel osse fornyes!

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 29-05-05 21:12

Hvis toppen har slået sig det mindste, sliber man den for at få den helt plan. Nogle vil sikkert prøve at skifte pakningen uden, for at spare penge og ulejlighed. Personligt ville jeg ikke spare der.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 29-05-05 21:16

Jeg spørger fordi en bekendt har med held undgået dette,men naturligvis skal det holde godt og være stabilt,hvad skal jeg regne med en planing koster..

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-05-05 21:19

Du kan på et værksted låne en speciallinjal og en søger,for at se om den er plan.Jeg ville bytte ventil pakninger og slipt ventiler og seder samtidig. Om du vil bytte boltene jeg ville ikke gjort det på din bil.men det vælger du selv.
alimak

Kommentar
Fra : tomozy170758

Dato : 29-05-05 21:21

Jeg betalte sidst omkring 500 kr.
Du kan ikke vide 100% sikkert om det er nødvendigt. Hvis den er utæt kan det blot skyldes at din pakning er brændt igennem. Topstykket KAN derved have slået sig en anelse, men det er ret svært at konstatere. Derfor er mit råd: få det slebet - så er du sikker på et godt resultat.
Vh. Tomozy170758

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 29-05-05 21:25

Ja, boltene skal fornyes, for det er strækbolte, og så er det vigtigt at du spænder med det rette moment. og i rigtig rækkefølge.
der sidder 10 bolte, og rækkefælgen:
nr 1: den midterste i den side der vender ud mod dyserne.
nr 2: den lige overfor
nr 3 til højre for nr 1
nr 4 til venstre for nr 2
nr 5 til venstre for nr 1
nr 6 til højre for nr 2
nr 7 ved siden af nr 5
nr 8 ved siden af nr 6
nr 9 ved siden af nr 3
nr 10 tja, det skulle gerne være ved siden af nr 4

Først spænd i den rækkefølge til 50 Nm.
Derefter samme rækkefølge til 70 Nm.
Start så motoren til olietemperaturen er ca 50 grader, eller møllen starter.
Stands motoren og spænd i rækkefølge til 90 Nm.

Du bør også skifte ventildækselpakningen, og skruerne der skal spændes til 10 Nm.

Om du skal få planet topstykket, afhænger af om bilen har været kørt varm, altså kogt.
hvis den har det, bør du gøre det, og ligeså hvis du har kørt længe med at den har været utæt.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 29-05-05 21:38

Tak for svaret dova.
Som altid hersker der ingen tvivl om noget som helst i dine besvarelser,jeg overlader trygt slibningen til næstved cylinderservice,om der skal slibes sæder,ventiler og ventilpakninger udskiftes ved jeg dog ikke,da bilen kører super..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-05-05 21:42

Selv tak, og held og lykke med projektet

mvh dova