|
| Accepteret svar Fra : dova | Modtaget 110 point Dato : 19-05-05 09:11 |
|
Sjovt køretøj den lille gaaamle korte Unimog, sådan en har jeg haft for mange år siden, dog nåede jeg aldrig at få plader på, det var den vist for ringe til. Så det var kun til sjov på markerne herhjemme
Det kan man i teorien godt gøre, men der er så nogen ting der skal være opfyldt.
F.eks. kræves det, at køretøjet plomberes så det ikke kan køre hurtigere end det tilladte for en traktor (30 km/t).
Men ring til bilinspektionen og få helt klar besked om fremgangsmåden.
For køretøjet skal under alle omstændigheder synes, da det er en identitetsændring der laves.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 19-05-05 09:44 |
| | |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 19-05-05 10:14 |
|
Ja, det er kun hvis du vil bruge den som transportmiddel på vejen, at det kræver en rigtig indregistrering.
Og det skulle være nok med plombering af gear så den ikke kan køre for stærkt.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 19-05-05 10:17 |
|
Men du skal alligevel have en ansvarsforsikring selv om den ikke er indregistreret.
Evt. som landbrugsforsikring.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : sipelip |
Dato : 23-05-05 14:01 |
|
det lyder rigtig spændende! Ikke fordi jeg er ekspert, men nu da jeg har rodet noget med min egen for at få den til at virke, har jeg dog lært lidt om den - du er velkommen til at spørge hvis du har spørgsmål til den. Mit største problem har været at finde manualer o.l. til den, da alt tilsyneladende skal købes i papirformat. Der ligger lidt på nettet, men jeg synes det er begrænset.
Hvis du kigger i motorrummet øverst i højre side, skulle der gerne være nittet en plade fast, hvor bl.a. chasisnummeret er beskrevet. Ud fra det kan du finde ud af mere om den. Det er ikke de moderne numre, men derimod et gammelt nummer system som egentlig er en kode for modellen og opbygningen. Jeg går ud fra at det er en 416 du har fundet, og så vil koden starte med 416.
Hvis den skal startes op, så husk at de fleste unimog har 24V system, så du skal have to batterier i serie. Min er så irriterende at slta på nær starteren er 12V, men starteren kører på 24V. Det gav lidt at tænke over da den skulle startes første gang. Det er en rigtig skæg bil, og som du måske har set på video på nettet, så er det unimoggerne man får fat i når Hummer'en er kørt fast.
Der findes et utal af varianter, men med dit VIN nummer i hånden kan med hjælp fra bl.a. nedenstående sider finde ud af mere om den. Nummeret står muligvis også foran på højre vange, hvis pladen i motorrummet skulle være irret væk.
Hvad skal du give for den? Jeg måtte slippe 31.000 inkl. moms og levering for min, men lifte er mig bekendt også noget dyrere end alm. kraner m.v.
http://www.unimog-forever.com/
http://www.tx4x4.com/unimog.html
http://www.unimogs.co.uk/
http://unimog.grade.de/tech/mog_1.htm
http://www3.telus.net/public/suveatr/mogtech.html
http://www.rockymountainmoggers.com/soyouveboughtaunimog.html
Følgende side er ikke specifikt om Unimog, men om gamle militærbiler. Derfor er der også nogen relevante links og oplysniger på den:
http://www.dmkf.dk/
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 23-05-05 17:54 |
|
Citat Hvis den skal startes op, så husk at de fleste unimog har 24V system, så du skal have to batterier i serie. Min er så irriterende at slta på nær starteren er 12V, men starteren kører på 24V. Det gav lidt at tænke over da den skulle startes første gang. Det er en rigtig skæg bil, og som du måske har set på video på nettet, så er det unimoggerne man får fat i når Hummer'en er kørt fast. |
Det er meget almindeligt for en del mercedes modeller med starter på 24 volt og resten på 12 Volt.
O.m.h. til at bruge Unimog til at slæbe Hummer fri med, kan jeg da regne ud, at en Landrover er en tand bedre
For den måtte jeg have i brug et par gange når Mog'en ikke kunne klare sig.
Men nu er der jo lavet utroligt mange modeller af de Unimog, så lige om det er en 416 er svært at sige, det kommer an på hvor gammel den er.
En af de ting der er lettest at se forskel på dem med de runde snuder, er motorhjelmen og forskærmene.
På 416 er motorhjelmen næsten lige så bred som bilen. og så er der nederst på skærmene ved lygterne og om til skærmkanten, langsgående brede riller i skærmen.
Jeg kan ikke lige huske modelbetegnelsen på den jeg havde, men den var fra et sted i 60erne, med smallere motorhjelm og helt glatte forskærme.
Motoren var så vidt jeg husker af den gamle sideventilede slags (Mercedes).
Men et sjovt køretøj er det.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : sipelip |
Dato : 24-05-05 01:08 |
|
dova - jeg har tænkt lidt over hvordan det fungerer, men kan ikke umiddelbart komme på hvordan det skulle være bygget op. Man kan jo ikke både seriekoble og parallelkoble de to batterier samtidig . i hvert fald ikke uden en diode der kan trække de der 800ampere eller hvor meget sådan en starter nu suger. Kan du fortælle mig hvordan det fungerer? Hvis bare generatoren var 24V også var det jo enkelt nok, men den er også 12V.
LA-RO...? ja ja, okay - læs nu indenad; moggen er skridtet før bæltekøretøjer når de gælder terræn! Jeg har også brugt en magirus til at trække en PMV fri, men mon ikke PMV'en alligevel i det store hele er bedre til terræn...
Det lyder som en 404 eller sådan noget, den du har haft.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 24-05-05 17:29 |
|
Altså de 24 volt til starteren kommer af at forbinde minus til plus mellem de to batterier, og så tage henholdsvis minus og plus fra hvert batteri på de poler der ikke er forbundet.
Derfor kan man alligevel godt køre 12 volt ud/ind af batterierne hver for sig, altså både minus og plus fra det samme batteri. Det kommer der kun 12 volt ud af.
Men lige hvordan det med generatoren så er fikset med hensyn til at lade på batterierne Det kan jeg da ikke lige huske. Det var helt tilbage i 87 jeg havde Unimogen.
Måske ligesom et 12 volts anlæg med et ekstra batteri, som jeg har i min bil (Transporter), hvor der er en omskifter, sådan at når det ene batteri er ladet op, lader det videre på det andet????
Citat LA-RO...? ja ja, okay - læs nu indenad; moggen er skridtet før bæltekøretøjer når de gælder terræn! Jeg har også brugt en magirus til at trække en PMV fri, men mon ikke PMV'en alligevel i det store hele er bedre til terræn... |
Jo, selvfølgelig, alt i rette perspektiv
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : sipelip |
Dato : 24-05-05 20:19 |
|
det med omskifteren kunne være en løsning, for hvis man forbinder begge batterier parallelt i samme kredsløb samtidig med at de er serielt forbundet, så kortslutter det hele, hvis der ikke er noget elektronik der går ind og adskiller. Men en diode i seriekoblingen der kan klare de der 800A eller hvad sådan en starter nu trækker.... sådan en har jeg i hvert fald ikke lige på lager.
Hvad er det for en omskifter du har på dit system? Hvor har du fået den fra, eller har du tegninger til den så man selv kan byggge den?
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 25-05-05 22:07 |
|
sipelip
Der må jeg godt nok blive dig svar skyldig.
Det er noget der engang er blevet bygget i bilen sammen med noget campingindretning, og så blev det lavet med ekstra batteri, omskifter og noget relæ-etellerandet, der kan afbryde for køleskab m.m. så der altid er tilstrækkelig strøm til at starte bilen.
Og det sidder gemt på et temmelig utilgængeligt sted. jeg ved kun det er der og så længe det virker, har det været nok.
mvh dova
| |
| Godkendelse af svar Fra : 3773 |
Dato : 03-06-05 15:57 |
|
Tak for svaret dova.
Korrekt. Man kan lave en plombering, så den ikke render så stærkt. Men gutten har dæleme tænkt sig at beholde den. Og skal den i marken, kører man den derud på laddet af en stor bil.
Shit shit shit. Det kunne have være sjovt.
Så må jeg finde en traktor istedet!!!!
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|