Ja, det er nemt at falde for en Dell :). Specifikationerne er altid i top og prisen ligger under konkurrenterne.
Derfor købte jeg sammen med 10 andre i min klasse (HTX) Dell bærbare tilbage i slutningen af 1999. Det var af modellen Latitude. Jeg kunne skrive side op og side ned om alle de fejl vi har haft! Min egen maskine fejlede allerede efter 1 uge, hvor den simpelthen ikke kunne starte! Vi endte med næsten alle sammen at have fået skiftet bundkort og en masse andre dele. Det skal så siges at være Dell's gode side. De kommer onsite og reparerer så vidt muligt der, men det er så også det eneste positive jeg erindrer om Dell. Problemet er så blot at de er nødsaget til at komme alt, alt for tit. Maskinerne var faktisk så skræmmende dårlige - 2 maskiner endte i røg, da skruerne raslede løs og kortsluttede bundkortet!
Da vi ikke havde andet end problemer med maskinerne ville vi have ophævet handlen. Hverken Dell eller vi kunne være tjent med maskiner der konstant skulle repareres og ikke havde den performance en 400 Mhz burde have. Her var Dell meget tilbageholdende. Vi havde møder med dem om hvad der skulle gøres og sendte maskiner ind til test - alt sammen noget vi efterhånden fandt ud af Dell gjorde for at trække tiden ud. Til slut gik vi til Forbrugerklagenævnet og efter et år fik vi endelig pengene tilbage - en kombination af sagen ved forbrugerstyrelsen samt at skolen gjorde Dell opmærksom på de havde en pænt stor ordre på stationære liggende hos dem. Dell hørte altså først efter da de stod til at miste 3 mio. mod de 20000 pr. stk. vores bærbare kostede.
Kort efter vi fik vores Latitude i 1999 begyndte Dell at producere Inspiron med et lignende design. Jeg ved en af 1.g'erne købte en sådan computer i efteråret 2000 og så skulle man jo tro Dell havde forbedret sig..., men nej - den har præcis de samme problemer som vores Latitude havde - bl.a. at enkelte taster på tastaturet svigter.
Konklusionen på det hele er at jeg aldrig mere køber en Dell bærbar. Computerne er hverken stabile eller har den performance specifikationerne lægger grund for samt at Dell som firma behandler deres kunder dårligt efter min mening.
I dag kører jeg Asus. Også her var vi nogle stykker der købte nogenlunde de samme maskiner og der har kun været en eneste fejl. Det var en enkel harddisk der stod af, men det var i starten, så det er forståeligt at der kan være en komponent der svigter - ikke lige som Dell (Hell) hvor tingene ustandseligt pludselig holder op med at virke. Det kan man simpelthen ikke være tjent med hvis man regner med at bruge ens bærbar dagligt.
mvh
Bo Hansen