|
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 05-04-05 19:06 |
|
At der er 2 års garanti i Danmark er ikke ensbetydende med at der også er det for varer købt i Tyskland.
Hvis den vare du køber i Tyskland, går i stykker, kan du ikke få den repareret i Danmark under garantibetingelserne.
Som Teil skriver en tur til forhandleren i Tyskland, hvis uheldet skulle ske.
| |
| Accepteret svar Fra : ans | Modtaget 110 point Dato : 05-04-05 19:22 |
|
Citat Hvad med garanti og reklamationsret?
Ifølge tysk lov skal butikker yde 6 måneders garanti. Dog vælger mange butikker at udvide denne garanti til f.eks. 24 måneder. Andre butikker vælger at yde f.eks. 2 års garanti på nogle produkter og 5 års garanti på andre produkter.
Skulle du mod forventning få brug for garantien på dit produkt købt i Tyskland, er der heldigvis mange løsningsmuligheder. Ofte har det produkt man har købt, en såkaldt Europa-garanti. Europa-garanti betyder, at du kan få et produkt købt i ét EU-land byttet eller repareret i et andet. Du kan således i mange tilfælde indlevere dit produkt hos en dansk reparatør, som er godkendt af producenten.
Er der ikke Europa-garanti, returnerer du blot produktet til forhandleren i Tyskland. Normal praksis er, at du selv betaler transporten derned, mens den tyske forhandler betaler retur-porto. Udover din kvittering, er det en rigtig god idé også at gemme den originale emballage, så længe du stadig har garanti, da det er den optimale indpakning. |
Citat Om "Europagaranti" og reparation i Danmark
Opstår der mod forventning fejl på et elektronikprodukt du har købt i Tyskland, kan du få det repareret i Danmark hvis der er "Europa garanti" på produktet. Når du henvender dig til den danske reparatør, forlanger denne ofte et udfyldt/stemplet garantibevis. Garantibeviset som fulgte med fra den tyske forhandler er normalt IKKE udfyldt, hvilket skyldes at forhandleren tilbyder 14 dages returret. Det du skal gøre i denne situation er, at bede den tyske forhandler om at udfylde dit garantibevis. Du kopierer garantibevis og kvittering for produktet og sender det originale garantibevis og kopi af faktura/kvittering for produktet til forhandleren. Herefter returnerer forhandleren det udfyldte og stemplede garantibevis, som du kan aflevere sammen med produktet hos den danske reparatør. |
Ovennævnte er fra Edbpriser, men vil mene at reglerne er de samme uanset hvad du køber i Tyskland.
fra denne side http://www.butik112.dk/edbpriser-koeb.asp#011
Hilsen ans
| |
| Godkendelse af svar Fra : 888 |
Dato : 11-04-05 17:17 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|