/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Europaparlamentets indflydelse
Fra : kiwier
Vist : 439 gange
100 point
Dato : 26-03-05 22:22

Hej

Jeg tænkte på om der er nogen der kan svare mig på hvilken udviklingen der har været i Europaparlamentets indflydelse over tid? gerne med nogle eksempler på hvad de har fået igennem og om deres magt.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 100 point
Dato : 27-03-05 10:09

Det er et meget stort spørgsmål, men bestemt interessent. Indirekte lever vi i dagligdagen med denne indflydelse tænk på, hvorledes tilskud regulerer vores landbrug og f.eks. diverse egnsudviklingsmidler som mål 2 m.fl.

Her er et link, som kan give dig forskellige indgangsvinkler på spørgsmålet.
http://64.233.183.104/search?q=cache:4SLZpGHSe7kJ:dspace.ruc.dk/bitstream/1800/700/1/projekrapport%2Bversion%2B2005.pdf+Europaparlamentets+indflydelse+historisk&hl=da

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 27-03-05 13:20

Som jeg ser det har EU-parlamentet ingen reel indflydelse. Det er kommissionen der vedtager love og regulativer. I nyere tid har parlamentet dog fået lov til at godkende kommissærerne og det er også den eneste reelle magt den har. Den kan kommentere lovforslag men kommissionen har ikke pligt til at rette sig efter parlamentets kommentarer eller anbefalinger. Alt i alt er det faktisk temmeligt udemokratiskt.

Godkendelse af svar
Fra : kiwier

Dato : 06-04-05 23:04

Tak for svaret qfha.