/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fyring med koks i brændeovn
Fra : jko
Vist : 6098 gange
20 point
Dato : 12-09-02 11:59

Hej
Jeg har en Andersen 4 støbejernsovn - kan man uden videre kombinere fyring med træ og koks ???
Kan man f.eks. fyre med træ hele dagen og slutte af med et læs koks til natten ???

Mvh
jko

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 11:11

Thu, 12 Sep 2002 09:58:45 GMT, berigede "jko" <jko.news@kandu.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg har en Andersen 4 støbejernsovn - kan man uden videre kombinere
>fyring med træ og koks ???

Da vi købte brændeovn sagde leverandøren, at man skal være meget varsom
med sådan et "stunt" - det ville nok være smart, at ringe til en
leverandør og spørge dem .......................

Nogle ovne skal bruge en særlig kulindsats - andre skal ikke .........

>Kan man f.eks. fyre med træ hele dagen og slutte af med et læs koks til
>natten ???

Hvis det nu ikke er muligt, at fyre med koks i din ovn, så har du stadig
andre muligheder

Vi har haft god erfaring af nogle biostænger - kæmpeklepperter med 5
stykker pr pakke, de kostede vist i området af 5 pakker for 100 dask.
Sådan en i ovnen ved godnattide, så var der stadig startgløder 7-8 timer
senere ............. angiveligt skulle de kunne brænde op til 12 - 14
timer, det lykkedes dog aldrig for os ..................

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 16:53

jko wrote:

> Jeg har en Andersen 4 støbejernsovn - kan man uden videre kombinere
> fyring med træ og koks ???
> Kan man f.eks. fyre med træ hele dagen og slutte af med et læs koks
> til natten ???

Til koks skal brændslet ligge på en rist med lufttilgang nedefra
(primærluft) foruden der skal være et spjæld over brændslet hvor man kan
give lidt lufttilskud (sekundærluft). Koks kan brænde meget langsomt men
udvikler CO (giftigt) hvis luftoverskuddet er for lille.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/
brug OE Quotefix: http://jump.to/oe-quotefix

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 20:37

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:alqda1$ri1$1@sunsite.dk...
>Koks kan brænde meget langsomt men
> udvikler CO (giftigt) hvis luftoverskuddet er for lille.

For slet ikke at tale om at overophede og selvantænde, hvis
ovnen ikke er egnet til formålet.

Og endelig stilles andre krav til aftræk - så måske skorstensfejeren
har nogle tips

Mh

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 12-09-02 21:27

> Hej
> Jeg har en Andersen 4 støbejernsovn - kan man uden videre kombinere
> fyring med træ og koks ???
> Kan man f.eks. fyre med træ hele dagen og slutte af med et læs koks til
> natten ???
>
> Mvh
> jko
Koks sviner MEGET, har selv fyret med dem i 4 år og uanset hvor forsigtig
man er så kommer der et rødligt aske/støv lag på alt. Efter jeg begyndte at
fyre med koks fik jeg forståelse for udtrykket "forårsrengøring" for det er
nødvendigt efter at have fyret med koks i flere måneder. Du skal også være
opmærksom på om det er alm. koks eller super energi koks du fyrer med. De
almindelige brænder "koldere" end superenergi koks.
Forresten er superenergi koks faktisk ikke "rigtige" koks, men et
affaldsprodukt fra raffineringen af råolie.

Et alternativ er brunkulsbriketter, de er billige og kan brænde meget længe.
Desværre er de ikke så populære hos naboerne da røgen fra dem ikke lugter så
godt.

Det mest miljørigtige at fyre med i en brændeovn er stadigvæk træ/biomasse,
i en eller anden form.

Thomas
_________________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 22:03

On Thu, 12 Sep 2002 17:53:23 +0200, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Til koks skal brændslet ligge på en rist med lufttilgang nedefra
>(primærluft) foruden der skal være et spjæld over brændslet hvor man kan
>give lidt lufttilskud (sekundærluft). Koks kan brænde meget langsomt men
>udvikler CO (giftigt) hvis luftoverskuddet er for lille.

Dvs - at jeg t kan bruge koks i min gamle Tasso B3 brændeovn eller ?

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-09-02 22:36

Jesper L Hansen wrote:
> On Thu, 12 Sep 2002 17:53:23 +0200, "Erik Olsen"
> <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:
>
>> Til koks skal brændslet ligge på en rist med lufttilgang nedefra
>> (primærluft) foruden der skal være et spjæld over brændslet hvor man
>> kan give lidt lufttilskud (sekundærluft). Koks kan brænde meget
>> langsomt men udvikler CO (giftigt) hvis luftoverskuddet er for lille.
>
> Dvs - at jeg t kan bruge koks i min gamle Tasso B3 brændeovn eller ?

Aner det ikke, jeg har kun fyret med koks i kakkelovne, og det er nu
længe siden.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Godkendelse af svar
Fra : jko

Dato : 25-09-02 13:26

Tak for svaret Thomas Nørgaard.