|
|
Ja, hvis den har været igang, så skal den også kunne igen.
Det er da et langt stykke henad vejen at der har været liv i den, og er jo et godt tegn.
Det er nok kun en vej, og det er at gå systematisk frem.
Er der gnist.
Er tændrør/cylinder våd eller tør (Lugter af benzin)
Tør, så giv den et par fingerbøl benzin ind i karburator, eller direkte ned i tændrørshullet.
Våd, så luk for benzinen, og med bundgas og ingen tændrør i, kickstart 20 gange, så den er godt udluftet, og så prøv igen uden at åbne for benzinen, derefter åbnes.
1.Tomgangen stilles medens den går, først på den store fingerskrue (Ind=stærkere Ud=langsommere)
2.Når den så går rimelig, stilles den lille tomgangsskrue så den går så hurtigt som muligt
Og så igen 1 og 2
VH Palle Hansen
NB:
Hvis du finder ud af at den starter med "en snaps" så er det jo nok benzintilførselen den er gal med, fra din benzinhane.
Husk nu også olietilførselen hvis du har haft den af.
| |
|
Der er en gnist. Den lugtede af benzin. Kunne den havde været druknet, hvis det er sket hvad gøres så? Kan det være noget men indstillingen på gashåndtaget
| |
|
Nej det har ingen betydning med gashåndtaget, men normalt startes uden gas.
Hvis der er skidt i svømmerventil, eller knallerten har lagt på siden, eller tit bare står på sidestøttefod, så er det løbet ud inde i karburatoren og ned i krumtaphuset.
Hvad gøres: Våd, så luk for benzinen, og med bundgas og ingen tændrør i, kickstart 20 gange, så den er godt udluftet, og så prøv igen uden at åbne for benzinen, derefter åbnes.
Hvis du ikke har en manuel benzinhane, så prøv bare at følge fremgangsmåden uden at lukke.
VH Palle Hansen
| |
|
Jeg har gjort alt hvad du har sagt men den il ikke starte. Der er ikke noget galt med tændrøret og der kommer benzin ned til stemplet.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu.
| |
|
Kan tomgangs- og luftindtagelsesskruen gøre at den ikke starter
| |
|
selvom der er gnist kan der så være noget galt med cpi'en.
| |
|
Kan tomgangs- og luftindtagelsesskruen gøre at den ikke starter. Næ, men luftskruen bør være 1 1/2 omg. ude.
selvom der er gnist kan der så være noget galt med cpi'en. Nej
Men hvis den lugter af benzin, så er den druknet, og så skal du tage vaccumslangen af din benzinhane, så der ikke tilføres mere benzin, og så ellers udlufte den, indtil den starter.
VH Palle Hansen
| |
|
jeg har udluftet den ved at fjerne benzin slangen og træde på kickstarteren nogle gange mens tændrøret er taget af. Den vil stadig ikke.
Kan der være problemer men kaburatoren. Jeg har renset den med fufttryk og vil tro den er helt ren men jeg har haft den af nogle gange efter.
| |
|
Hør her, den knallert skal fandme starte.
Hvis der er gnist, og du har udluftet den godt uden vaccumslange, ved at give bundgas og uden tændrør trådt 20 gange på kickstarteren.
Så sættes tændrør i og med tænding og stadig uden vaccumslange trædes 10 gange.
Hvis den så ikke er startet inden da, gives 2 fingerbøl benzin i tændrørshullet eller ind gennem karburatoren.(Stadig uden vaccumslange)
Hvis den så kommer, sættes vaccumslange på.
Husk den kan drukne ved at stå på sidestøttefod.
Husk også at du er mere sikker på gnist med en lille elektrode-afstand på tændrør.
Tjek eventuelt at benzinslangen giver benzin ved et lille sug i vaccumslangen, og stopper igen når du ikke suger længere.
Tjek evnt. at magnetsvinghjulet sidder ordentligt fast på krumtapakselen, da noten kan være klippet over, så gnisten kommer på det forkerte tidspunkt.
VH Palle Hansen
| |
|
Jeg tror jeg har fundet problemet. Jeg var jo ikke sikker på at den fik olie nok så min gfar lavet en olieblanding. Men har hældte olie ned først og så benzin, så det kan være at den har suget olie ned i stedet for benzin. Så jeg vil rense karburatoren godt og lade noget benzin løbe igennem og prøve igen. Håber det virker. Ellers tak for den meget præcise gennemgang er tilbage om nogle dage
Hilsen Toke
| |
|
Problemet er nok at den får alt for meget olie, når den både får i benzinen og direkte af pumpen.
Problemet er nok først løst når du får hældt rigtig meget ren benzin i tanken.
VH Palle Hansen
| |
|
Jeg har rengjort den og renset den med benzin, men den vil stadig ikke.... Jeg ved snart ikke hvad jeg gør. Jeg kan overhovedet ikke forstå det .
"da noten kan være klippet over, så gnisten kommer på det forkerte tidspunkt" Kan den brænde over, for den har jo været igang.
| |
|
Nej den kan ikke brænde over, men blive klippet over.
Er der pæn gnist, og lugter den af benzin når du tager tændrøret af, og roterer motoren?
Hvis den ikke lugter så smid 2 fingerbøl benzin ind gennem tændrørshullet.
VH Palle Hansen
| |
|
vil den starte af det. Kan gnisten komme på det forkrete tidspunkt.... Hvor...
Der lugter af benzin og der er en pæn gnist så det er ikke det.
| |
|
Den må være forslugt af benzin.
Det kan være karburatoren der svømmer over, så hvis den lugter af benzin ud af tændrørshullet, så luk for benzinen ved at trække vaccumslangen af (Foroven eller forneden på karburatoren), og uden tændrøret i, træder du rigtig mange gange på kickstarteren, med bundgas, for at udlufte den.
Sæt så tændrør i, og prøv nogle gange uden at åbne for benzinen.
Hvis den så ikke vil, kan det være noten der er gået.
VH Palle Hansen
| |
|
hey palle lang tid siden..
Jeg har stadig et problem med den. den vil stadig ikke køre.
Jeg har haft den på en aprilla værksted men de kunne heller ikke lave den. Jeg kan ikke forstå at de ikke kunne lave den.
Den "note" hvordan kan jeg tjekke at den ikke er gået.
Hilsen toke
| |
|
Kan et Aprillia værksted ikke lave den? Det er da helt hen i skoven, det skal de da kunne.
Er der god kompression?
Er der en god gnist?
Prøv at tage vaccumslangen som går til benzindåsen af nede ved karburatoren.
Tag også benzinslangen af der nede.
Sug så i vaccumslangen, så skal der komme en kraftig stråle benzin ned gennem benzinslangen, hver gang du suger, gør der det?
Stadig med vaccumslangen af skal motoren udluftes ved at du tager tændrøret af og sparker på kickstarteren mindst 15 gange. Sætter så tændrøret i og prøver nogle gange.
Derefter suger du i vaccumslangen flere gange for at få benzin i karburatoren, og prøver at starte igen.
For du er vel ikke kommet til at bytte vaccumslange og benzinslange nede på karburatoren, for så drukner den med det samme?
Noten sidder på krumtapakselen når man aftrækker magnetsvinghjulet, og den skal holde magnetsvinghjulet fast på akselen.
VH Palle Hansen
| |
|
Er noten en lille ledning der er synlig når mand tager varmeskjoldet af ved svinghjulet
| |
|
hvordan kan jeg se forskel på varcumslange og benzinslangen
| |
|
du snakker om en kile men er det noten.
| |
|
Jeps, og hvis den er klippet over, fordi svinghjulet ikke var spændt hårdt nok, så drejer tændingen sig, og tændrøret tænder på et forkert tidspunkt.
VH Palle Hansen
| |
|
noten så ikke ud til at have taget skade... Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu
| |
|
hvordan kan jeg tjekke om der er kompression nok.
| |
|
Nogen siger man kan mærke det med en finger i tændrørshullet, men det er meget svært. Men hvis man trykker kickstarteren og motoren bevæges i kraftige ryk, så er komp. god.
Men måske kan du selv mærke om den er blevet for let at trykke ned i forhold til før.
Du har vendt stempelet med pilen mod udstødningen?
Men når der nu er gnist på, og den ellers får benzin, så burde den jo starte.
Så start med at tage vaccumslangen af og tændrøret af, og træd rigtig mange gange, så sæt kun tændrør i og prøv mindst 10 gange, derefter vaccumslangen på og 20 gange, derefter en snaps (1-2 fingerbøl benzin) i tændrørshullet.
Hvis den ikke har sagt noget efter det forsøg, så må der mangle kompression, og cylinderen må af.
Fik den ny bund og toppakning, og spændte du topmøtrikkerne over kryds kl. 9-3-6-12 ?
VH Palle Hansen
| |
|
Jeg har gået det hele igennem, men den vil ikke starte. efter 20-30 gange med kickstarten gir den er lille pust ud af udstødningen.
| |
|
Hvad er det der styrer tændningstidspunket.
| |
|
Det er en pickup, en lille dåse der sidder inde bag svinghjulet og mærker når et fremspring på svinghjulet er ud for den, altså en berøringsfri kontakt.
VH Palle Hansen
| |
|
haha meget morsomt... Hvis du ikke har noget bedre at skrive så lad være.
| |
| Kommentar Fra : jenssj |
Dato : 11-06-05 13:36 |
|
Kan det ikke værer at dine membran ikke virker som de skal.
Hilsen jens
| |
|
måske... jeg ved det ikke sender den til et andet værksted om nogle dage. Håber de kan lave den
| |
| Kommentar Fra : s700 |
Dato : 12-06-05 20:49 |
|
hej prøv uden luftfilter...hold hånde helt for og prøv med fuld gas...de modeller har tit problemer med falsk luft, det vil siger at den får benzin og stor gnist så starter den ikke...
prøv med en klud deri og kan den starte så kan den ik tage ordentlig gas og 4takter meget pga lidt luft men hold den igang til den er varm, så kan du begynde at prøve med luftfilter evt anden luftfilter eller tjekke pakning for studs osv....
held og lykke med det.
| |
| Accepteret svar Fra : s700 | Modtaget 330 point Dato : 12-06-05 20:55 |
|
men husk prop en tyk klud ned i der hvor luftfilter sku sidde. tænk ik over den drukner... det går over, det er bare for at teste om den starter, gør den det så får den meget falsk luft et andet sted så, bare du når så langt så er du nået over halvvejs.
men kom i tanke om ...hvis den får meget benzin på taændrør at den ik kan brænde så skift ned i dyse....
håber du finder ud af det...ellers hvis du bor tæt på herning kan jeg kigge på det. har lavet meget i scooter især med det problem.
good luck
| |
|
Tak for det. Men jeg gider ikke mere. jeg har brugt så lang tid på den.
Jeg bor i glostrup
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|