/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Spørgsmål til pallebhansen..?
Fra : Franjo88
Vist : 908 gange
50 point
Dato : 13-03-05 18:54

Hej igen

Lige lidt mere snak om min Suzuki street magic der forleden fik ny 47 cylinder-kit, det husker du vel, Palle..? I går fik jeg smidt en ca. 30 gange større dysse i bunden af karburatoren. I dag kørte jeg så en ca. 60 km lang tur (med stive lemmer, føj hvor var det ubehageligt rå' koldt..!!) Den starter fint og går fint i tomgang. Jeg smed også 5 liter 95 blyfri samt ca. 1,8 dl. 2-takts olie oven i, så den kunne smøre lidt mere..

Jeg kørte forsigtigt inde i byen 30-40 km/h og drejede så lidt mere på gashåndtaget udad Hillerød motorvejen (dog på cykelstien *SS*)

Jeg synes bare den køre lidt mærkeligt.. Den lyder sund nok i motoren, men med original 12 mm karburator er der ingen mellemgas områder tilstede.. Enten vil den have omdrejningerne hurtigt.., eller så opleves det som om man drejer tændingsnøglen mod off, mens man køre.., indtil man giver gas igen.. Kan du sætte dig ind i situationen, Palle?

Da jeg for et par dage siden kørte med det nye kit var det med en 46 dysse, og der synes jeg den var mere kontrollerbar i mellemgassen 30-40 km/h.. Men nu sidder der en 80 dysse i.

Det skal siges at den ikke oser/ryger meget når den bliver varm.. Og efter ca. 40 km kørsel, sådan on-off på gassen (skide irriterende..!!) fik den gassen i bund under kort distance . Det var tydeligt at motoren bedst ville derudad når gashåndtaget var på halv styrke.. I den position kunne jeg finde et område hvor den langsomt øgede omdrejningerne. Med fuldt gashåndtag stoppede den bare med at accelerere hvor den i stedet begyndte at gå ujævn..

Jeg mener stadig motoren gik bedre/stabilt med 46 dyssen, der nok var 10 gange større end den originale. Men stadig ikke tilfredsstillende nok..!!

Noget fortælle mig at når gassen ikke kan tages fuldt ud, mangler den benzin.. Og med 80 dyssen er vi måske 20-30 gange større i åbningen, end den originale.. Men med en mærkelig kørsel der enten forgår i fuld fart, eller meget besværlig lavere hastighedsområder..

Jeg må nok også lige fortælle, at jeg hev membran sættet ud forleden dag og fik forsigtigt bukket membranerne modsat efter afmontering, så de bedre kunne lukke tæt i neutral tilstand..

Hvad er galt, kære Palle..? Hvorfor køre den så mærkelig..?

Håber du har et godt bud på problemet.. Jeg har desværre ikke en større karburator jeg kan sætte på.. Måske er det sådan en den skriger efter, nu hvor vi køre 70 cc...

Venligst

Franjo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-03-05 21:32

Ingen tvivl om den skriger efter størrer karburator, men derfor burde den køre rimeligt med den orginale.
Det er nu også lige rigeligt olie den har fået, så du skal i hvertfald ikke putte mere i, men tanke op med benzin igen.
Det er rigtigt at når en knallert ikke kan tage den sidste gas, så plejer det at være benzinmangel, MEN når den dør som nøglen drejes, kan det også være en for fed blanding der så ikke vil antændes, da blandingsforholdet jo skal være inden for ret snævre grænser.
Såå, mon ikke den dyse er blevet for stor, det kunne du nok finde ud af, hvis den vil tage mere gas, når du fjerner luftfilterindsatsen(Skal måske renses alligevel).
Omvendt kan man lægge et stykke groft stykke tøj ovenpå filteret, og hvis den så kører mere stabilt, så er dysen for lille.
Men hvis den med samme cylinder kunne køre rimeligt med 46 dyse, så er der nok ikke tvivl om den 80 ER FOR STOR, og skulle være en ca 70. Men jeg ville nok lige skifte den membran, og sætte ny pakning mod krumtaphuset, da det også kan være noget sådan der driller.
bukket membranerne modsat. Det er nu ikke noget man bør gøre, men i stedet skifte dem til en god karbontype, hvis man har mistanke til dem.
Så indkøbslisten lyder:
Tændrør i den rette Topstykkelængde, med varmetal 8 eller 9
Pakning for membran.
Ny membran
Evnt. 70 dyse
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Franjo88

Dato : 16-03-05 11:34

Hej Palle

Jeg vil lige følge op på vores sidste korrespondance, samt efterfølgende resultater.

Som du klogt foreslog mig, fik jeg monteret et nyt tun tændrør, karbon membraner samt en 65 dysse. Men overraskende nok opførte maskinen sig dårligere end før.. Den kørte stabilt nok i tomgang og reageret fint på topgassen.. Men i mellemgas områderne hakkede og pustede den, så jeg var ved at blive vanvittig..!!

Jeg drømte lige en overgang at du kom forbi og så på maskinen - Smiler..!! Da det ikke var tilfældet, trillede jeg en tur på tanken og fik påfyldt tanken med 95 blyfri, uden tilsætning af mere 2-taktsolie. Derefter trillede jeg hen til Scooter city, hvor en af deres mekaniker prøve en tur.. Ham kunne fortælle at kompressionen var ”super” heftig, men også at maskinen fik forledt at leve af.. Med 46 cylinder og tunudstødning (Kundo) og med en original 12 mm karburator, bør dyssen minimum være en 80'er eller større, påstod ham.. Han påpegede desuden også at min luftskrue var drejet forlangt ud (ca. 3,5 omgange). Efter ca. 1,5 rotationer udad fra bundposition, trillede jeg tilbage for at udskifte dyssen fra 65 til 80..

Med en 80 dysse monteret og luftskruen/tomgangsskruen justeret mere korrekt, startede jeg på’ ny "dyret".. Denne gang var den hjemme "Hurra, Hurra..!!" For første gang kørte den stabilt over et bredere område.. Men fornøjelsen var kortsigtet..!! Da regnen begyndte at falde, begyndte maskinen også at hakke.. Det hjalp lidt med isolerbånd omkring tændspolen og hætten.

Men en ting mekanikeren også fik sagt, var at min maskine kørte med for mange omdrejninger..? Den forrige ejer har monteret et, Polini variatorkit med lette ruller (ca. 2-3 g). Det giver klart hurtig optræk med 47 cylinderkit, men måske også for høje omdrejninger der ikke kan bruges til andet, end at sprænge motoren på sigt..?

Hvad kan du fortælle vedr. variator, tunge og lette ruller..? Som landet ligger nu, køre den ca. 55 km/h med godt træk og høje omdrejninger (har ikke omdrejningstæller).

Hvordan påvirker tunge/lette ruller maskinens motorgang..? Hvordan forstiller du dig den perfekte opsætning bedst opnås, her tænker jeg både på optræk, tophastighed og kørekomfort/stabilitet..? Jeg kan jo lige så godt udnytte den kraft 70 cc m.v., der nu er til rådighed.. Jeg fik også fortalt, at det originale gearingssystem på, Suzuki street magic, kan køre op mod 100 km/h uden at ændre på det..

Forsat god dag til dig, Palle.. Og på forhånd mange tak.

Venligst

Franjo

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 16-03-05 18:08

55 km/h skal den jo faktisk kunne gå med orginal cylinder.
Ja det er vildt lette ruller, så jeg vil foreslå at bruge Polini ruller på ca 5g, om det er 4,5 eller 6g så går det også.
Men hvis rullerne er for lette kan de ikke presse varioatorens remskive sammen og dermed geare helt op, og så vil knalleren kører med for mange omdrejninger.
Men på den anden side er det jo klart at en knallert der kører 30km/t med 5000 omdr, ville ved 60 km/t jo så skulle køre 10000 omdr. Det er så heldigvis ikke helt tilfældet da en fjernelse af begrænserskiven får den lidt ned i omdrejninger.
Men hvis den kunne gå 100km/h så ligger omdrejningerne vist helt oppe i de øvre luftlag og vil ved længere kørsel skade motoren, specielt når den har så høj kompression, og skal så have en ændret gearing i bagtøjet. Jeg ville nok tænke på gearing ved 80 og derover.
Når du kigger på ruller, så tjek også din rem, vend den udad ved at brække den tilbage for at se om der er nogen som helst revnedannelse på den smalle del af remmen, ved den mindste tvivl eller fedtrester, så skift den.
Hvis den opfører sig underlig ved topfart, er det jo nok CDIèn som siges at være begrænset til 8000 omdr. og skal så udskiftes.
Det med regnen, er lidt sværere, og kan skyldes at den formodstand der er i tændrørshætten er irret eller at trådene i tændrørskabelet ikke har for god forbindelse. Jeg plejer at klippe en cm af kabelet og iskrue det igen i skruen som sidder i tændrørshætten, uden at skrue for meget, da man så river trådene i stykker.
Så er du i tvivl, så udskift tændrør og hætte, og husk du skal have et tændrør der har højere varmetal:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=427857645&n=948391044#xy
Du skal ikke have et tændrør som her med 6 som varmetal, men 8 eller 9 for at den kan komme af med varmen og ikke brænder hul i stempelet.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Franjo88

Dato : 16-03-05 18:35

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : toro01

Dato : 12-01-08 01:02

franjo88 smid nogen 7,5 gram ruller i... så har du den perfekte opsætning og et godt optræk og topfart.... så skulle den gerne kører de 80 kmt.... måske lidt mere mvh or