/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
input type=file?
Fra : kikki
Vist : 652 gange
50 point
Dato : 27-06-01 08:33

Kan man ikke fortælle hvilke filtyper der er tilladt under "browse" i html.

f.eks.
<input type="file" allowed="*.gif;*.bmp;*.exe">

Dette kunne være smart, håber i forstår hvad jeg mener.

Kikki

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 60 point
Dato : 27-06-01 08:52

Hej

Ifølge HTML4 standarden kan du ikke sætte begræsninger på type=file.

Jeg kan kun foreslå dig at prøve med et javascript der checker på indholdet af INPUT feltet når det bliver ændret.

<script javascript="javascript1.2">

function testfiletype()
{
testext = document.formname.fil.value.split('.');
ext = testext[testext.length -1];
if (ext != "gif" && ext != "jpg")
{
// document.formname.fil.value = " ";
alert("Du har ikke valgt en valid fil. Det skal være en .gif eller .jpg");

}
</SCRIPT>
<FORM name="formname">
<INPUT name="fil" type="file" onchange="testfiletype(this.form)">
</FORM>

Desværre kan jeg ikke få value nulstillet (defor er linien kommenteret ud). Så må du lave checket når folk laver en submit. Formen vil ikke blive sendt før end den har passeret dit check.

<script javascript="javascript1.2">

function testfiletype()
{
testext = document.formname.fil.value.split('.');
ext = testext[testext.length -1];
if (ext != "gif" && ext != "jpg")
{
alert("Du har ikke valgt en valid fil. Det skal være en .gif eller .jpg");

}
else
{
   document.formname.submit();
}
</SCRIPT>
<FORM name="formname" onsubmit="testfiltype(this.form)">
<INPUT name="fil" type="file">
</FORM>

hjr

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-06-01 07:37

On Wed, 27 Jun 2001 06:32:34 GMT, "kikki" <kikki.news@kandu.dk> wrote:

><input type="file" allowed="*.gif;*.bmp;*.exe">

Jf. HTML-standarden er der en attribut ved navn "accept", fx:

<input type="file" name="brugerbillede" accept="image/gif">

.... jeg har bare ikke set nogen browser reagere overhovedet på accept
:-/ Heller ikke med varianter af accept (fx *.gif, gif, etc., selvom
mime-versionen skulle være den gyldige udgave)...

--
- Pede
Professionel nørd

Godkendelse af svar
Fra : kikki

Dato : 27-06-01 14:31

Tak, det var en skam at accept="image/gif" ikke virker, for den er faktisk med i standarden.