/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
pallebhansen, endnu et "supersvar" savne~
Fra : Franjo88
Vist : 327 gange
100 point
Dato : 02-03-05 20:19

Mange tak, Palle Hansen for dine kommentar og svar.. Du er uden tvivl en meget kompetent person på motor/teknik siden.

Faktisk prøvede jeg igen i går at starte "dyret", men uden held. Jeg tjekkede om der var gnist på røret ved at lade det kontakte noget jern.. Med selvstarteren sprang der fine gnister på toppen af røret, som i øvrigt er nyt sammen med hætten. Med en lygte lysende ind i cylinderen, kunne jeg igen med tørnede motor konstatere, at stemplet blev fugtigt efter hensigten.. Alligevel valgte jeg at afmontere CDI box'en hvorefter Scooter City på Nørrebro kunne fortælle mig, at box'en var i orden..!!

Du nævner også højtryksrensning af dyss-hullerne i karburatoren.. Den er fabriksny original med el-choker (Kr. 2400, men fik den for det halve..!!) og virkede perfekt inden "dyret" pludselig ikke ville mere?
Du nævner også diverse ledninger der kan kortslutte, alt efter rystelser under kørsel m.m.. Det kan jeg ikke p.t. afvise som problemet..!! Men gnisten springer jo stadig lystigt, uden at tænde maskinen? Og benzindampene ligeledes aktive, uden at det sejler udefra topstykket, men stadig uden at starte maskinen?

Hvad mener du om den mulighed jeg også tidligere beskrev, at problemet muligvis ligger i utætte "simmeringe" der sidder og tætner i begge sider af krumptapsakselen? Hvis underkompressionen mangler og falsk luft suges ind den vej fra, kan motoren vel heller ikke køre? Har du nogen erfaring med sådanne defekter/problemer?

Det korte af det lange er, at jeg aldrig har "pillet" ved variomatic systemet, ruller og noget med krumtappen.. Men stort set rasten, stempel, cylinder, karburator, tænding osv.. har jeg noget erfaring med. Selvfølgelig kan jeg bare smide knallerten ned til værkstedet og betale en ”mega” regning, men jeg interesser mig meget for mekanik og synes selv det er en spændende udfordring at løse, hvis muligt?

Du er hjertelig velkommen med flere bud på problemet.., på forhånd tusinde tak..!!

Venligst

Franjo

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-05 23:17

OK, jeg havde ikke set spørgsmålet, heller ikke ander i knallertkatogorien, da Kandu posten til E-mail åbenbar ikke fungerer.
Ja det er rigtigt at hvis der er gnist stadigvæk, så kan vi udelukke de løse forbindelser.
Og våd på toppen, ja så må vi også udelukke benzinmangel.
Simmerringe kan blive utætte, men bliver det somregel lidt af gangen, hvis de da ikke er blæst af, men mon dog, for så er det nemlig sådan med utætte simmerringe at motoren slæber luft ud og ind dernede, og blandingen bliver for tynd, da der så ikke suges så meget med gennem karburatoren. Så det stemmer heller ikke rigtig. Forøvrig er det næsten det samme problem med dem, som hvis bundpakningen var utæt.
Jeg vil foreslå at du slår elektroden på tændrøret lidt tættere sammen, så der kun kan komme en tommelfingernegl imellem. (Husk på det er langt sværere at lave gnist under kompression.)
Så kigger vi igen på benzinen, og skal have sikkerhed for at den ikke oversvømmer, og hvis du har prøvet med lighter trikket foran tændrørshullet, ville du vide om der var for meget.
Hvis der er for meget, skal vi havde det ud af krumtaphuset, og det gøres ved at lukke for benzinen, og med gashåndtaget i bund bruges selvstarteren rigeligt, eller kickstarteren 20 gange eller indtil ligthertrixet ikke giver flamme.
Så prøves start stadig uden at åbne benzinen.
Hvis der så kommer liv, åbnes igen, og hvis den så forsluges igen, ved vi at svømmerventilen hænger, måske fordi der er skidt i.

Hvis den derimod slet ikke var våd til at begynde med, og vi tror at problemet var benzinmangel, så hælder vi 2 fingerbøl benzin i tændrørshullet eller karburatoren, og forsøger.
Men som du beskriver problemet, så får den jo rigeligt, og vi skal have den tørlagt, og forsøge start uden yderlig benzintilførsel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Franjo88

Dato : 02-03-05 23:59

Mange tak, Palle

Det giver mening det du skriver.., så jeg vil snarest gennemprøve dine forslag.

Du høre snart fra mig med mere, og jeg vil selvfølgelig gengælde din hjælp med et hav af point, Smiler..!!

Forsat god aften

Venligst

Franjo

Godkendelse af svar
Fra : Franjo88

Dato : 05-03-05 13:20

Tak for svaret pallebhansen.