/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Pallebhansen "Har brug for din hjælp..!!~
Fra : Franjo88
Vist : 1047 gange
170 point
Dato : 02-03-05 00:36

Tak fordi du lige vil se på mit spørgsmål. Jeg søger et klogt hovede som dig, der evt. kan hjælpe/fortælle mig hvad årsagen er til, at min Suzuki street magic "pludselig stopper med at køre og derefter ikke vil starte? Skiven er fjernet, og den har fået monteret en 70cc Kondo udstødning. Med en original ny std. karburator og nyt sode sæt (bund/toppakning) på normal cylinder, kørte den ca. 50 km/h med godt optræk. Nogen gange forinden har den også bare stoppet, som om den blev druknet.. Efter et stykke tid kunne den starte igen.. Men nu' den altså total "DØD"

1. Der er pæn gnist på nyt tændrør/hætte
2. Der kommer benzin nok til cylinder "fugtigt tændrør"
3. Ingen hul i stemplet..
4. CDI boks virker (gnist til tændrøret)

En fyr fortalte mig forleden, at det måske kunne være "en eller to" simmerringe der var utætte bag variomatic systemet. Hvis bag-kompressionen mistes, vil den vel heller ikke kunne starte, eller hvad..? Hvordan kan jeg evt. tjekke om det virkelig er disse simmeringe der er utætte..? Og hvordan skifter man dem så..?

Håber på et kvalificeret godt bud på problemet.

Venligst

Franjo

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 180 point
Dato : 02-03-05 01:16

Ja der er jo noget der ikke rigtig stemmer, da en knallert der får benzin og gnist, jo ikke lige pludselig dør, så skulle den jo stoppe med benzin eller gnist, og du påstår det er tilstede begge dele.
Jeg kunne bedst forestille mig, at gnisten pludselig udeblev, på grund af en defekt cdi eller tændspole, og efter lidt afkøling var alt perfekt igen. Eller en dårlig forbindelse til stel eller lignende, som med lidt rumstering/rysten af knallerten blev ok igen.
Så hvis man kunne få den igang, og så ellers rokke med alt elektrisk (relæer kabler, tændingsnøgle, Slukknap) for at se om der er noget der slukker for tændingen, eller noget der bliver meget varmt) Disse periodiske fejl er de mest vanskelige.
Men et nyt tændrør og eventuel hætte, ville der jo ikke ske noget ved at ofre.

Benzinen, ja, hvis den virkelig er våd på tændrøret skulle det jo ikke mangle, men så skulle du jo kunne sætte en lighter til tændrørshullet samtidig med du træder meget langsomt på kickstarteren, for at se om der kommer en flamme, for så er du endelig helt sikker på den får nok, eller for meget.
Karburatoren sker der jo heller ikke noget ved at skrue bunden af, og skrue hoved og tomgangsdyse af, gennemblæse dem og alle huller med trykluft, desuden træde på kickstarteren for at se om der så løber benzin til (Hvis den er med automatisk benzinhane)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Franjo88

Dato : 02-03-05 10:20

Mange tak, Palle Hansen for dine fine svar.. Du er uden tvivl en meget kompetent person på motor/teknik siden.

Faktisk prøvede jeg igen i går at starte "dyret", men uden held. Jeg tjekkede om der var gnist på røret ved at lade det kontakte noget jern.. Med selvstarteren sprang der fine gnister på toppen af røret, som i øvrigt er nyt sammen med hætten. Med en lygte lysende ind i cylinderen, kunne jeg igen med tørnede motor konstatere, at stemplet blev fugtigt efter hensigten.. Alligevel valgte jeg at afmontere CDI box'en hvorefter Scooter City på Nørrebro kunne fortælle mig, at box'en var i orden..!!

Du nævner også højtryksrensning af dyss-hullerne i karburatoren.. Den er fabriksny original med el-choker (Kr. 2400, men fik den for det halve..!!) og virkede perfekt inden "dyret" pludselig ikke ville mere?
Du nævner også diverse ledninger der kan kortslutte, alt efter rystelser under kørsel m.m.. Det kan jeg ikke p.t. afvise som problemet..!! Men gnisten springer jo stadig lystigt, uden at tænde maskinen? Og benzindampene ligeledes aktive, uden at det sejler udefra topstykket, men stadig uden at starte maskinen?

Hvad mener du om den mulighed jeg også tidligere beskrev, at problemet muligvis ligger i utætte "simmeringe" der sidder og tætner i begge sider af krumptapsakselen? Hvis underkompressionen mangler og falsk luft suges ind den vej fra, kan motoren vel heller ikke køre? Har du nogen erfaring med sådanne defekter/problemer?

Det korte af det lange er, at jeg aldrig har "pillet" ved variomatic systemet, ruller og noget med krumtappen.. Men stort set rasten, stempel, cylinder, karburator, tænding osv.. har jeg noget erfaring med. Selvfølgelig kan jeg bare smide knallerten ned til værkstedet og betale en ”mega” regning, men jeg interesser mig meget for mekanik og synes selv det er en spændende udfordring at løse, hvis muligt?

Du er hjertelig velkommen med flere bud på problemet.., på forhånd tusinde tak..!!

Venligst

Franjo

Godkendelse af svar
Fra : Franjo88

Dato : 02-03-05 20:11

Tak for svaret pallebhansen.