/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Norman sikkerhedspakke lukker maskinen
Fra : ppk
Vist : 441 gange
200 point
Dato : 01-03-05 21:33

Hej

Når min maskine hver dag kl. 20.00 starter med at virusscanne, forkommer det at den efter 30 til 45 minutter finder en virus eller måske orm. Herefter LUKKER den min maskine ned, så der bare høres en bip bip lyd fra den lille indbygget højtaler i kabinetet.

Hvis jeg så efterfølgende kører både Ad-Aware SE Personal og Spy Sweeper, og igen kører Norman så sker der ikke noget !

Jeg har hørt at det sikkert er en ormevirus, som Norman ikke fjerner helt sådan så den kan formere sig hele tiden. Har så også hørt at der skulle findes et ormeblaster program som skulle kunne fjerne det hele af ormen, så den ikke formere sig mere.

Men dette program har jeg forgæves ledt efter ! skulle der være nogen der evt. har andre gode råd ? eller måske bare et link til noget effectivt program til at klare problemmet.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-03-05 21:38

Prøv at spørge disse folk:
www.spywarefri.dk
De ved en del om Norman.
Stedet er gratis.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 01-03-05 21:40

Det er sikkert en orm der beskytter sig imod skanningen og du kunne prøve at starte i fejlsikker tilstand og skanne der evt. med en engangsskanner som Stinger
http://vil.nai.com/vil/stinger/
husk at systemgendannelse skal deaktiveres på Windows XP og ME

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 03-03-05 13:56

Tak for svaret BjarneD.

Så er der bare lige et tillægsspørgsmål, kan man ikke installere et program der sørger for at man ikke bliver angrebet af orme ?

Jeg fandt 2 orme tror jeg det er, som hedder W32/Dyfuca.DF og W32/Ncase.D

Så der må vel findes noget som beskytter mod det.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 14:12

Den vigtigste beskyttelse mod orme er, at opdatere sit styresystem da det er via "huller" i softwaren at ormene trænger ind.
En opdateret Norman version med firewall kan holde angreb væk fra computeren og vil også kunne lukke adgang fra almindelige ormeangreb, men hvis du ikke har Firewall med i installationen bør du få det.
Jeg ser lige om jeg kan finde noget karakteristik om det du har fundet og vender tilbage.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-03-05 14:24

For begge typers vedkommende er der tale om såkaldt adware, der downloader trojans som vil kunne åbne din computer for adgang udefra.
Til at beskytte sig mod den slags kan man anvende Spywareblaster: http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html
evt. suppleret med AdAware til at foretage jævnlige skanninger: http://www.tucows.com/preview/236049.html
http://dk.trendmicro-europe.com/enterprise/security_info/ve_detail.php?id=66411&VName=TROJ_DYFUCA.DF

En firewall vil heller ikke hjælpe dig mod den slags og vil slet ikke hjælpe hvis du på forespørgsel fra programmet siger ja til at lukke applets eller activeX ind.

Uddyb bare spørgsmålet som har været vanskeligt, at følge fordi Kandu har mailproblemer.
Mvh
Bjarne