/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fartbøde i Norge :(
Fra : Malkekoen
Vist : 5040 gange
200 point
Dato : 26-02-05 01:23

Jeg skal liiiiiiiiiige have opklaret en ting. Jeg blev i vinterferien blitzet i Norge, og blev efterfølgende ringet op af det danske politi, der ville høre, om jeg ville vedkende mig at have kørt for stærkt. Efter at være blevet identificeret af ordensmagten (ja, de dukkede op på min bopæl :), har jeg her ca. 3 uger efter fået et bødeforlæg fra Norge.

Mit spørgsmål er: Jeg har tænkt mig at klage over bøden til det norske politi, da jeg simpelthen ikke tror at måleapparatet har målt korrekt. Men kan jeg klage over afgørelsen uden automatisk at blive trukket ind i en retssag? I brevet står der, at jeg har 7 dage til at vedkende mig bødeforlægget i. Hvis jeg istedet sender en klage, hvad så?

Alle KVALIFICEREDE råd modtages med kyshånd....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-05 01:28

Hvis du klager over bødens størrelse, slipper du ikke uden om en retssag, hvor du skal kunne gøre rede for hvorfor du mener målingen er forkert.
I samme øjeblik du sender en klage, vil det være ensbetydende med, at du ikke vedkender bøden.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-05 01:30

Og hvis du så bliver kaldt i retten, og evt bliver væk, falder der dom alligevel, og sagen bliver så videregivet til inddrivelse af bøde og sagsomkostninger her i DK.

Jeg har kørt meget lastbil i Norge og de er ret skrappe deroppe.

mvh dova

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 26-02-05 01:59

Skåret i pap: Er det dermed forbundet med ekstra omkostninger at klage? Skal jeg i stedet blot betale og dernæst sende en klage?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-02-05 06:11

Dova

Sp. går på hvordan det er i Norge vedr. fartbøder og evt. klage. Du svarer på hvordan det er i Danmark, og dit svar er forkert.

I Danmark kommer der IKKE sagsomkostninger oven i bøden. hvis du lader den gå i retten. Hvis du vælger ikke at indfri bødeforlægget, hiver de dig i retten, og der kan du overfor dommeren fremlægge dine argumenter for, hvorfor bøden bør bortfalde eller reduceres, og det er så op til dommeren at afgøre, hvem der har ret. Eller du kan vælge at udeblive fra retten, og du får så en udeblivelsesdom, hvor det oprindelige bødeforkæg stadfæstes. Men bemærk dig lige, at der IKKE kommer sagsomkostninger oven i.

Men som sagt gik sp. jo på, hvordan det er i Norge, og det ved jeg ikke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-02-05 06:20

Dova.

Jeg har læst dit svar forkert Sorry. Du svarer godt nok på, hvordan det er i Norge. Vil du påstå, at der i Norge kommer sagsomkostninger på, hvis du lader sagen gå i retten, og du taber sagen??

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 26-02-05 07:18

Desuden kan du være ganske sikker på, at når du bliver blitzet, så er målingen korrekt, men dit speedometer er det oftest ikke!

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 26-02-05 08:28

Hvad sker der hvis man ikke betaler bøden? Der må da være en bagatelgrænse for hvor meget de gider efterfølge småpenge - og hvad de overhovedet har mulighed for i et andet land!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-02-05 08:55

Harlekin> Det kunne jo tænkes at det danske politi/retsvæsen vil gøre det samme, som hvis det havde været en dansk fartbøde. Der er sikkert aftaler om sådan noget.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 26-02-05 09:00

Tja... det kan da være. Jeg ved det ikke.
Kender en der fik en parkeringsbøde i Stockholm for en del år siden. Han har ikke betalt og aldrig hørt noget..

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 26-02-05 09:39

Norge går temmelig langt med at inddrive fartbøder, de tåler ingen fartoverskridelser.
Hvis hastighedsgrænsen f.eks. er 50 km/t, så er det ikke noget med tolerancetærskler på +10 % som her. Og så har de visse vejstrækninger der er afmærket som "ulykkespunkter" og der bliver bødetaksten fordoblet hvis man overtræder fartbegrænsningen.
Og det bliver som jeg skrev, i sidste ende sendt til Danmark, til inddrivelse på samme måde som hvis man ikke betaler sine bøder o.s.v. herhjemme.
Jeg kender en fyr som fik en bøde på 30.000 og 30 dage i "skyggen" for spritkørsel i Norge.
Og det kom han til at betale og afsone her.

Og de har jo tydeligvvis allerede givet besked til Dansk politi, efter som spørgeren har haft besøg af dem desangående.

mvh dova

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 26-02-05 10:53

Lige for at klargøre: Det danske politi kom KUN for at bekræfte, at det var mig på billedet, og det er det eneste de gør. Jeg spurgte dem ad, og fik svaret, at hvis jeg ville klage over bøden osv., var det en kamp med det norske politi, men at jeg skulle klage over måleudstyret. Det sagde også, at det norske politi var meget strenge hvad angår bøderne.

Grunden til at jeg ikke tror på målingen er 2 ting. For det første kørte vi efter GPS, der automatisk larmer/giver besked, når farten overskrides med mere end 10% af det på strækningen tilladte. Jeg blev taget med 92, hvor jeg måtte køre 80. Jeg har på intet tidspunkt hørt GPS'en brokke sig! Dernæst blæste der pap/flaminge ting rundt omkring i luften i forbindelse med blitzet, og jeg tror at det må være en af disse genstande, som vi har ramt og at det må være en af disse ting, der er blevet målt. Jeg kunne dog ikke se nogle ting på fotoet, så...........

Men tilbage til kernen: Er der ekstra udgifter forbundet med at klage / ikke betale??? Jeg ville meget gerne, at I ikke gætter, men kommer med konkret viden. Jeg har nemlig ikke penge til at betale yderligere omkostninger (har ikke engang penge til bøden på kr. 2000,- :( ).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-05 11:25

Jeg var lige ude at rode i gemmerne, og fandt en gammel sag fra 1989 om en trafikforseelse i Norge, hvor bøden lød på 12000.
Den blev der også klaget over, og sagen endte i retten i Bodø, Norge, hvor dommen lød på at betale de 12000, eller hæftestraf i 15 dage.
Sagsomkostningerne udgjorde 3.465 kr.

Men hvis du vedkender dig bøden, vil du få sendt bødeforlæg til betaling i Norge. Og hvis du så ikke betaler der, bliver bøden sendt til det Danske politi som så inddriver den på samme måde som hvis det var en bøde du havde fået herhjemme.

mvh dova

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 26-02-05 11:32

Dvs. at du udover bøden måtte betale 3.465??? Troede faktisk at der var ens regler for henholdsvis DK og Norge på det område.

Andre erfaringer / anden viden? Er der andre regler i dag vs. 1989?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-02-05 11:49

Er der ikke oplyst noget om klagemulighed i det bødeforlæg du har modtaget ?
Et telefonnummer ?
Mailadresse ?
Hvad hedder myndigheden der har sendt bøden ?

Så kan vi måske finde noget på nettet, der kan give dig et svar.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-02-05 15:42

I norge er det meget vanskelig at klage på fartsbøder der er taget med de kameraer der er opstillet på vejen. Det er ikke som i DK der det er fotovogne som kører rundt og parkerer og måler fart på biler. I Norge er det fast kamera på en stolpe der er sat op af specialister på fartsmåling, for at hvis man klager så kan man ikke komme nogen vej. I begyndelsen da de kameraer blev sat op var det mange der prøvede sagene i rætten, men de tapte. De det kan vinde en sådan sag er kun hvis det ikke er billede af dig der kører, men en annen.Betaler du ikke så går sagen til inkasso, det har jeg prøvet.Jeg er nordmand.
alimak

Kommentar
Fra : msb598

Dato : 07-03-05 14:55

Hej Malkekoen

jeg har i dag fået en opringning fra dansk politi om det samme - altså at norsk politi har et fint foto af mig på vej på skiferie

Jeg ville lige høre om du har nogle oplysninger om hvor du blev blitzet - jeg er nemlig selv uenig med den hastighed der er oplyst til mig - jeg ved med 100% sikkerhed at jeg IKKE kørte så stærkt jeg er blevet målt til ....

Er du kommet videre i den sag?

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 07-03-05 15:08

Jeg blev blitzet ved Sarpsborg, altså lige efter grænsen fra Sverige. Jeg har - efter rigtigt mange overvejelser - valgt at betale bøden, da der er retsomkostninger ved at klage - desværre :(. Som du kan læse her i forummet, er de meget strikse i Norge, og det er det, jeg har forholdt mig til. Jeg tror ikke, at jeg kan vinde en retssag, da men på billedet ikke kan se nogle genstande i luften.

Jeg er selv meget, meget vred over den bøde, da jeg helt oprigtigt ikke kan have kørt så stærkt! Jeg kører i en lille bil og efter GPS. Den ville MED DET SAMME have råbt op, hvis jeg havde kørt 10% (eller mere) over det tilladte. Da fartgrænsen her var 80 km/t, vil det sige 88 km/t. Jeg blev taget med 92 km/t, og den danske politimand sagde ovenikøbet, at det svarer til en reel fart på 95 km/t..

Jeg har indtil videre underskrevet og returneret den blanket man får fra det norske politi, hvor man vedkender sig bøden. Men de kan være helt sikre på at modtage en klage over målingen i forbindelse med den videre kommunikation.

Kommentar
Fra : msb598

Dato : 07-03-05 15:26

OK det er så ikke samme sted vi er blevet tage - så der er ikke noget at komme efter der

Pokkers ærgeligt

Mit speedometer viste lige under 100 km/t da billedet blev taget (og det viser nogle km/t for meget ved jeg da) - det vil jeg gerne erkende - men målingen siger 108 km/t !!!!! det er fanme frækt

De skal få så mange klager at de kan tænde op med dem i pejsen øv

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 07-03-05 19:37

UPS! Den er er i den dyrere afdeling. Sidder lige og kigger på mit fine skema fra det norske politi, og tror faktisk godt at den kan snige sig op på 5000,- nkr...

Lad os høre, når bødeforlægget kommer.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 19-07-05 01:00

Tak for svaret dova.