/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kiss-dvd og computer højttalere?
Fra : jesperholtz
Vist : 312 gange
100 point
Dato : 14-02-05 16:16

Jeg har en Kiss DP-1000 dvd-afspiller, men ingen surroundforstærker, og vil gerne have surround i stuen. Kan jeg bruge et 5.1 højttalersæt med indbygget forstærker beregnet til computeren, sammen med min dvd-afspiller?
Jeg har følgende lydudgange på min dvd:

Digitale udgange:
Optisk
Coaxial

Analog udgange:
Phono, left and right

Jeg har f.eks kigget på de her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=10828
og
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=63513

Det lader til de begge har indbygget forstærker, men kan det overhovedet lade sig gøre, at få det til at virke med min dvd og mit tv?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 16:27

Umiddelbart mangler du en dekoder i det spil.

At dømme efter hvad du har skrevet har Kiss'en ingen surround dekoder. Så vil du det trick, skal du have dig en anden DVD. Men du kan snildt skaffe dig en med dekoder i, formedelst 3 - 400 bob i et supermarked. Og så er resten et spørgsmål om at skifte stik eller montere adaptere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 16:30

Øbs, dekoderen er åbenbart i, men udgangen er den optiske eller coaxiale. Så det kræver en surround dims imellem.

Kommentar
Fra : jesperholtz

Dato : 14-02-05 16:32

Også selvom der er indbygget en surroundforstærker i systemerne jeg har pastet links til? De må vel indeholde en "surround dims"?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 16:42

Ozkien har 6 phono stik som indgang, så den går ikke!

Altec Lansing'en har åbenbart en 5.1 digital indgang, så den burde kunne køre. Men check lige din manual på Kiss'en, og spørg inden du køber, så du er sikker på formaterne er de samme. Jeg kan umiddelbart ikke se at indgangen er optisk, såeehhh....

Kommentar
Fra : jesperholtz

Dato : 14-02-05 16:50

Det vil sige at jeg skal finde et computer-surround-højttalet-sæt med indbygget forstærker, og med optisk eller coxial indgang. Så virker det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 16:54

Fandt lige en manual på Altec-sættet. Det duer heller ikke.

...og til det sidste spørgsmål - vil jeg mene Ja. Men pas på formaterne. Der er flere forskellige.

...mange af de nye DVD'ere idag, har stik-udgange så du kan forbinde direkte til sådan et sæt. Har lige købt en til min datter. Vistnok 350 bananer, indbygget 5.1 dekoder og stikudgange til aktive højttalere (lig dem du har fundet). Og karaoke-funktion.

Kommentar
Fra : jesperholtz

Dato : 14-02-05 16:57

Det var måske en idé. Bare ærgeligt at jeg ikke kan bruge min eksisterende dvd-player.
Hvad hedder den du har købt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 17:00

Ka' ikke lige huske det, men de havde den på bud i Bilka. Måske Denver!?!?!?

Kommentar
Fra : jesperholtz

Dato : 14-02-05 17:03

Ok. Lige et tillægs-spørgsmål inden du får point'ene:
Hvis jeg tilslutter min dvd-player fra mine analoge udgange, altså Phono left and right, til et surroundanlæg med indbygget forstærker via dens AUX stik, bliver lyden så i surround eller i stereo?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 17:04

Ja, Denver'ne kan, kan jeg se på deres hjemmeside!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 17:07

Hvis det er en surround forstærker med en Pro-logic decoder kan du genere pro-logic surround. Dette surruond system er ren analog og fungerer således at alt hvad der ligger strickly i mono, ryger til center. Modfase til baghøjttalere og udpanoreret stereo i sidesystemer.

Kommentar
Fra : jesperholtz

Dato : 14-02-05 17:10

Aha! :)
Der er en Denver DVD802 på tilbud i Bilka i denne uge. Kan den det den skal?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 17:10

DTS og 5.1 er digitale systemer, hvor du har 5 + 1 adskilte kanaler. Det kraver 5 kabler, eller en optisk udgang hen til noget der kan "skille" det ad.

Så du får alm. stereo ud af at tilkoble Kiss'en til et "civilt" stereoanlæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 17:11

Nix

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 17:12

802'eren er en to-kanal.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 17:14
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 17:17

Kigger lige på tøsens apparat, når jeg kommer hjem. Men der er masser af dimser der duer, out-there. Købte mig selv en billig billig dvd-optager i Fakta. Udover et latterligt åndsvagt betjeningssystem, virker skidtet utrolig godt og er ca tusind gang bedre end almindelig VHS. Den har også 5.1 dekoder indbygget.....

Kommentar
Fra : jesperholtz

Dato : 14-02-05 17:17

Nu tror jeg, at jeg har fattet det.
Jeg skal have en 5.1 kanals dvd-player som f.eks.: http://www.denver-electronics.com/pages/webside2.asp?articleGuid=8937&menuGuid=5386&subMenuguid=5395
Og den skal have 5 audio udgange, altså 5.1 output.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-02-05 17:19

Yes, min ven. Nu er du på rette spor. Og så køber på Altec'erne (det andet kan man jo ikke engang udtale).

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 14-02-05 17:20

Husk og fortæl hvod'den det blev.....

Kommentar
Fra : jesperholtz

Dato : 14-02-05 17:28

Skal jeg nok... Måske køber jeg en surroundforstærker istedet, og så nogle brugte surroundhøjttalere. Men det må jeg lige kigge på..
Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : jesperholtz

Dato : 14-02-05 17:28

Tak for svaret 3773.