Normalt må man sige: Køb det topstykke der hører med.
Men når det så er sagt, så kan det være du ikke mærker nogen forskel, da 43mm topstykket jo kun rager 1 mm ind over stempelet i hver side, og det er sjældent at stempelet går så langt op, at det kan røre topstykket.
Nu kan man jo ikke sige noget generelt om kompressionen, men tun-topstykket vil som regel være mindre vælvet og dermed give en højere kompression, der er med til at øge trækkraft og ydelse.
Men husk ved udskiftning af topstykke at kontrollere om der skal bruges langt eller kort gevind tændrør.
Hvis man sætter et 45mm topstykke på, kan det være ydelsen går lidt op, på grund af den højere kompression, men en del af energien vil så også gå tabt, da explotionen jo så også trykker på overkanten af cylinderen, så det havde været smartere at plane det orginale topstykke.
I alle tilfælde med forkert topstykke, vil der opstå dårligere skylning (Opstår virvler), og vil svare til at der var grater eller sodflager som bremser luft/benzinblandingen. Og så er der jo ikke megen ide i at polere krumtap-skyllekanaler-topstykke-stempeltop, hvis man så ødelægger skylningen med et forkert topstykke.
VH Palle Hansen