/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Tilbagebetaling af skat
Fra : dkclaus
Vist : 686 gange
20 point
Dato : 23-06-01 12:16

Jeg læser på universitetet hvorfor jeg naturligvis modtager SU. Ved siden af mine studier har jeg lavet noget konsulent- og markedsføringsarbejde over Internettet. Jeg var del af en virtuel organisation - hvilket i denne sammenhæng betyder at der ikke var nogen kontorer, arbejdstider osv. Tværtimod var vi et mindre netværk der alene arbejde over Internettet. I de sidste 2 år har jeg således modtaget en række checks fra USA (det var amerikanske Internet-sites vi arbejdede med). Disse checks har jeg efterfølgende fået sat ind på min konto og så var det det! Ikke bare i den tro - men fordi at det var hvad jeg var blevet oplyst - at pengene allerede var blevet beskattet i USA!

I 2000 tjener jeg så betydeligt mere end det er tilladt ved siden af SU og som jeg er ved at undersøge hvordan jeg skal betale SU'en tilbage får jeg chock'et - pengene er IKKE beskattet i USA på trods af hvad jeg var blevet oplyst.

Dvs. at jeg nu står med en betydelig efterregning til det danske skattevæsen. Ud over at være en smule irriteret er der naturligvis ikke noget at gøre ved det - og jeg betaler og gladeligt det som jeg skal.

Det jeg imidlertid er bekymret om - og som jeg gerne vil spørge jer om er følgende: Vil det få nogle konsekvenser at jeg stiller nede på mit lokale skattekontor og kan fortælle at jeg mangler at betale noget skat helt tilbage til 1999? Altså - selvfølgelig skal alt betales (jeg kan nemt få udskrifter fra min bank hvor mine indbetalinger figurerer, så beløbene er nemme at finde frem til), men vil der ske andet? Jeg tænker på straffeansvar, større bøder osv.?

Jeg vil desuden meget gerne have tilkendegivelser på, hvordan jeg bedst griber det her rod an.

På forhånd tak
Claus Pedersen

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 30 point
Dato : 23-06-01 13:05

Der vil ikke ske andet. Du vil ikke blive udsat for strafansvar. Man kan sige at du i denne sag var i god tro, og da du blev opmærksom på problem fremlagde du det for told og skat. Sådan bør du i hvert fald fremligge det. Jeg har prøvet en lignende situation, faktisk også med indtjening fra nettet, og der var ingen ting. Nu ved du jo også hvordan det er fremover.

Kommentar
Fra : doc

Dato : 25-06-01 16:00

Hvis du vil have et rigtigt godt råd så kontakt en revisor.
Nu ved jeg jo ikke hvor stor denne indtægt fra nettet er,
men det er vel over de 34.000 som jeg tro at SU grænsen er.

Det betyder at, der måske også er muligheder for at reducere
din indtægt, med f.eks. direkte omkostninger i forbindelse med
erhvervelsen af denne indtægt.
Du kan jo spørge dig selv, om de bøger du købte og som lagde grund
til din indtægt kan være en omkostning, som skal fratrækkes din indtægt.
Der er måske andre omkostninger, fradrag etc. som en revisor kender til.

Selvfølgeligt skal du betale skat af din indtægt, men du skal ikke forvente
at T&S vil rådgive dig med henblik på en mulig reduktion af
din skattepligtig indtægt !

Og det kunne tænkes at det du sparer i skat er mere end den regning revisoren
sender dig

/doc

Kommentar
Fra : dkclaus

Dato : 25-06-01 16:55

Mange tak til jer begge for jeres råd. Jeg har lige en opfølger:

1. Vil det være tilstrækkeligt at vise kontoudskrifter hvor de pågældende posteringer er markeret eller tydeliggjort for T&S?

2. Vil det medføre at T&S begynder at "kulegrave" min bankhistorie, at jeg pludselig indberetter denne manglende skat? Ikke fordi jeg har noget at skjule - men fordi jeg bare gerne vil betale det jeg skal og så ellers komme videre!

På forhånd tak
Claus Pedersen

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 25-06-01 17:00

Hvis pengene er gået direkte ind på din konto, kan du ikke vise dem andet end en kopi af dit kontoudskrift hvor posterne er markeret. Hvis du har fået en check og dertil hørende beskrivelse af hvad du har modtaget penge for ville det være bedre.

Told og skat kan ikke uden videre kule grave dine konti. Så skal de have begrundet mistanke om snyd og skaffe sig en kendelse.

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 25-06-01 17:03

Su grænsen er vist i øvrigt nærmere 56.000 idag. Men som Doc siger. Alt hvad der er driftsomkostninger kan du trække fra i skat. Du kan få en pjece hos told og skat der fortæller dig hvad det indbefatter. Desuden plejer de at være søde til at vejlede. Det er jo ikke den ved skranken der indkasserer penge fordi du har efterskat.

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 25-06-01 17:06

Værd desuden opmærksom på at banker kan finde på at kontakte told og skat ved større beløb end 20.000 der kommer ind. Hvis banken altså skønner at der ikke er betalt skat af beløbet.