/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvad skal jeg købe af objektiv???
Fra : Story
Vist : 537 gange
20 point
Dato : 22-06-01 20:56

Hejsa
Jeg købte for år tilbage et dejligt Kamera ved navn Cannon EOS 500.
Det har givet mig mange gode billeder.
Det har et objektiv på 35 - 80. ( Jeg er ikke så klog på obejektiver, så I må tilgive mig hvis jeg nævner det forkert)

Jeg vil gerne kunne zoome ud til en 150 eller 200 og stadig kunne have mine 35.
Cannon er dyrt :)

Jeg skal ud og rejse og har ikke lyst til at have tasken fuld af objektiver. Det på kameret må kunne klare det.

Er der andre mærker som også kunne bruges??
Mærker som ikke er totalt crap.

Har I nogle gode links til steder hvor jeg kan enten købe "billige" objektiver eller blive klogere på dem :)

Håber I kan hjælpe mig.

Story

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-01 20:08

Jeg har Canon Eos 5 og bruger selv en del Sigma objektiver. Jeg kender ikke
så meget til deres seneste, jeg ved bare at man skal holde sig væk fra deres
såkaldte profesionelle objektiver. De fiser nemlig ud i hjørnerne.

Jeg ved at Canon har lavet et 35-350mm obj, men prisen er omkr. 17000 såe...

Gå ned til din fotohandler og få en brochure på Sigma. Prøv også at kigge
lidt på Tamron, selv om jeg er lidt skeptisk omkring dem....

Ja, Canon er lidt dyrere, men da jeg fik mit første Canonobj kunne jeg godt
mærke (og især høre!) forskellen.
Held og lykke.

Story <Story.news@kandu.dk> skrev i en
news:SvMY6.1250$MT.146876@news000.worldonline.dk...
> Hejsa
> Jeg købte for år tilbage et dejligt Kamera ved navn Cannon EOS 500.
> Det har givet mig mange gode billeder.
> Det har et objektiv på 35 - 80. ( Jeg er ikke så klog på obejektiver, så
> I må tilgive mig hvis jeg nævner det forkert)
>
> Jeg vil gerne kunne zoome ud til en 150 eller 200 og stadig kunne have
> mine 35.
> Cannon er dyrt :)
>
> Jeg skal ud og rejse og har ikke lyst til at have tasken fuld af
> objektiver. Det på kameret må kunne klare det.
>
> Er der andre mærker som også kunne bruges??
> Mærker som ikke er totalt crap.
>
> Har I nogle gode links til steder hvor jeg kan enten købe "billige"
> objektiver eller blive klogere på dem :)
>
> Håber I kan hjælpe mig.
>
> Story
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-01 20:11

"Story" <Story.news@kandu.dk> wrote in message
news:SvMY6.1250$MT.146876@news000.worldonline.dk...
> Hejsa

Hejsa

> Jeg købte for år tilbage et dejligt Kamera ved navn Cannon EOS 500.
> Det har givet mig mange gode billeder.

> Det har et objektiv på 35 - 80. ( Jeg er ikke så klog på obejektiver, så
> I må tilgive mig hvis jeg nævner det forkert)

Det er da Ok, det er vel derfor man spørger

>
> Jeg vil gerne kunne zoome ud til en 150 eller 200 og stadig kunne have
> mine 35.
> Cannon er dyrt :)

Canon er dyrt ja! Men nu siger nævner du ikke hvad dyrt er. Altså hvor meget
du vil ofre.

Desuden vil du sikkert ikke fortryde, hvis du køber en fra mindst 28 mm...

>
> Jeg skal ud og rejse og har ikke lyst til at have tasken fuld af
> objektiver. Det på kameret må kunne klare det.

Der er et par rimelig Ok objektiver til rejsebrug.

Her kan man fx. nævne den helt nye Tokina 24-200 et pænt Zoomonråde.

og Tamron er kendt for deres 28-200

Kig evt. på http://www.photographyreview.com

dog har de vist ikke Tokinaen endnu..

kig evt. også på news:reg.photo.equipment.35mm

>
> Er der andre mærker som også kunne bruges??
> Mærker som ikke er totalt crap.
>
> Har I nogle gode links til steder hvor jeg kan enten købe "billige"
> objektiver eller blive klogere på dem :)

Jeg har købt mit foto udstyr i Tyskland. Og det leveres kanont hurtigt.. Og
så er det billigt.

Jeg bestilte en mandag aften, og fik det fredag.

Jeg bestilte på www.technikdirekt.de/

Mvh. Bjarke Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-01 20:14

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
news:9h058k$r6g$1@news.inet.tele.dk...

> kig evt. også på news:reg.photo.equipment.35mm

Det er nu: news:rec.photo.equipment.35mm

det må du undskylde

Kommentar
Fra : Story

Dato : 22-06-01 21:40

Tak de herre.

Det gik dejligt hurtigt og gid jeg havde flere points at sprede :)

-Bjarke , tak for dine links, de er fede.
Men hvad med garanti?? når du køber i tyskland??

Story

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-06-01 20:37

Story <Story.news@kandu.dk> skrev i en
news:SvMY6.1250$MT.146876@news000.worldonline.dk...
SNIP
> Jeg skal ud og rejse og har ikke lyst til at have tasken fuld af
> objektiver. Det på kameret må kunne klare det.
> Er der andre mærker som også kunne bruges??
> Mærker som ikke er totalt crap.

Hej Story (pudsigt navn iøvrigt)

Jeg bruger selv et Sigma objektiv og jeg er ganske tilfreds med
kvaliteten. Det er dog et 28-70/2,8 EX, så nok ikke lige det du leder
efter. Canon og Sigma laver begge en 28-105 som er ganske gode - C er
formentlig bedst af de 2, me også dyrere.

Så hvis du kunne nøjes med de 105mm mod til gengæld at få 28mm at starte
på, så er det optisk set et rigtig fornuftigt valg. Mon ikke C´s koster
i omegnen af 3.200, mens Sigma´s er noget billigere.

28-200 eller værre er ikke just optiske vidunderer - det gi´r sig
selv, men det er sikkert meget tilfredsstillende i brug på kameraet og
noget mindre tilfredsstillende ved fremkaldelse af filmen.

> Har I nogle gode links til steder hvor jeg kan enten købe "billige"
> objektiver eller blive klogere på dem :)

Du kan blive klogere her i gruppen

www.kamerahuset.dk plejer at være rimelige. Men udlandet er da også en
(billigere) mulighed.

www.photodo.com kan du se MTF-tests af objektiver - kan gi´ et hint
om skarpheden på forskellige brændvidder og blænder.

Mvh

Kim

Kommentar
Fra : Story

Dato : 22-06-01 22:09

Hej Back Again

Nej, jeg søger ikke at blive det nye medlem af Backstreet Boys :)

Har kigget mig omkring og fundet nogle tilbud der ser lovende ud :)

Hvad siger i til :
Sigma DL 3,5-5,6/28-200 IF C/EF 549,00 DM
eller
Sigma DL 3,5-6,3/28-300 IF C/AF silber 749,00 DM

En del af disse bogstaver er mig en gåde dog??

IF og C/EF eller C/AF ( som kunne stå for en eller anden autofukus??)
Og silber kunne være det tyske ord for sølv :)

Øv at være en fattig studerende :)

Kim kom ind på mit navn Story.
Well, kommer fra at jeg er god til at fortælle eventyr for børn :)

Mit rigtige navn er Pawel.

Kommentar
Fra : Story

Dato : 23-06-01 10:04

Hej Bjarke , tak for dine links, de er fede.
Men hvad med garanti?? når du køber i tyskland??

Har kigget mig omkring og fundet nogle tilbud der ser lovende ud :)

Hvad siger du til :
Sigma DL 3,5-5,6/28-200 IF C/EF 549,00 DM
eller
Sigma DL 3,5-6,3/28-300 IF C/AF silber 749,00 DM

En del af disse bogstaver er mig en gåde dog??

IF og C/EF eller C/AF ( som kunne stå for en eller anden autofukus??)
Og silber kunne være det tyske ord for sølv :)

Øv at være en fattig studerende :)

Alt for nu :)

Story

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-01 09:49

On Sat, 23 Jun 2001 08:03:57 GMT, "Story" <Story.news@kandu.dk> wrote:

>Øv at være en fattig studerende :)

Så husk det, når du om 15-20 sidder i en eller anden direktørstol, så
husk manden på gulvet
--
   m.v.h.
   U.P.
Problemet i dag er ikke at komme på internettet. Problemet er at komme af igen.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123

Kommentar
Fra : Story

Dato : 23-06-01 11:16

Hahahaha
En pædagog studerende kommer ikke lige til en direktørstol med det samme :)

"U. Pedersen" skrev d. 23-06-01 09:49 dette indlæg :
> On Sat, 23 Jun 2001 08:03:57 GMT, "Story" <Story.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Øv at være en fattig studerende :)
>
> Så husk det, når du om 15-20 sidder i en eller anden direktørstol, så
> husk manden på gulvet
> --
>    m.v.h.
>    U.P.
> Problemet i dag er ikke at komme på internettet. Problemet er at komme af igen.
> http://dk.photos.yahoo.com/luf123

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-01 10:57

Story wrote in message ...
>Hejsa
>Jeg købte for år tilbage et dejligt Kamera ved navn Cannon EOS 500.
>Det har givet mig mange gode billeder.
>Det har et objektiv på 35 - 80. ( Jeg er ikke så klog på obejektiver, så
>I må tilgive mig hvis jeg nævner det forkert)

>Leveret af:
>http://www.kandu.dk/
>"Vejen til en hurtig løsning"
>
Jeg har et Canon EOS 50, hvor der medfulgte et 28-80 originalobj., 3.5-5.6
III hedder det. Men jeg må sige, jeg er skuffet over 20x30-forstørrelser af
dette. Jeg har et 50mm/1.8 objektiv, og det er meget skarpere. Jeg har også
hæderlige erf. med et Tamron 200-400, men skal man i virkeligheden holde sig
til obj. med fast brændvidder?? Jeg overvejer et Canon 24mm, har nogen
erfaringer med det??

Med venlig hilsen

Per Kildeager

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-01 11:07

"Story" <Story.news@kandu.dk> wrote in message
news:T2YY6.1465$lf5.221428@news010.worldonline.dk...
> Hej Bjarke , tak for dine links, de er fede.
> Men hvad med garanti?? når du køber i tyskland??

Guarante-Advantages
----------------------------------------------------------------------------
----

Make use of our special guarantee-advantages.
We offer you the right to exchange within 14 days.
In addition all photo cameras and photo lenses will be under full warranty
for 2 years!

Men std. i tyskland er vist også 1 år.

>
> Har kigget mig omkring og fundet nogle tilbud der ser lovende ud :)
>
> Hvad siger du til :
> Sigma DL 3,5-5,6/28-200 IF C/EF 549,00 DM
> eller
> Sigma DL 3,5-6,3/28-300 IF C/AF silber 749,00 DM

Tjaa, jeg kender dem ikke... Men hvis du læser Kim Østrup´s indlæg skal man
nok også tænke på den optiske kvalitet...

de tal der står 3,5-5,6 det angiver hvor lysstærks objektivet er... I 28 mm
er den største blænde altså 3,5 og i 200 mm 5,6

Men det fortæller nu ikke noget om den optiske kvalitet..

Men jeg ville nu hellere vælge Tanrons: Tamron Industries AF28-200mm Super
II Macro

Den har iverfald bedre score i
http://www.photographyreview.com/reviews/35mm_zoom_lenses/

og så laver de sådan set ikke meget andet end Zooms

>
> En del af disse bogstaver er mig en gåde dog??

Kig evt. på www.sigma-photo.com

>
> IF og C/EF eller C/AF ( som kunne stå for en eller anden autofukus??)

IF, må stå for Intern focus

C/* står for Canon

Forskellen mellem EF og AF ved jeg ikke,,, men det er nok aftofocus.

> Og silber kunne være det tyske ord for sølv :)

Ja, men den kan vel også fås alm.?

>
> Øv at være en fattig studerende :)

Heh,,, jeg er nu også studerende,, men ikke helt så fattig.. Jeg bor stadig
hjemme,,, og så har jeg lige fået en bonus fra mit firma

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-06-01 11:31

"Story" <Story.news@kandu.dk> wrote in message
news:T2YY6.1465$lf5.221428@news010.worldonline.dk...
> Hvad siger du til :
> Sigma DL 3,5-5,6/28-200 IF C/EF 549,00 DM
> eller
> Sigma DL 3,5-6,3/28-300 IF C/AF silber 749,00 DM

Alt andet lige, så er den optiske kvalitet i et objektiv bedre desto korte
brændvidde det dækker. Det er derfor at du blandt andet har fået et svar om
at Canons 50 mm f/1.8 er rigtig god. Du vil derfor normalt (der kan være
enkelte afvigelser) altid være bedst tjent med et objektiv der dækker en
kortere brændvidde, fx 28-200 fremfor 28-300.

IF vil jeg skyde på er en betegnelse for Internal Focusing, hvilket betyder
at objektivets ende ikke drejer når du fokuserer med det
C/EF betyder ganske simpelt Canon/EF, hvor EF er Canons Autofokus objektiver
til EOS

Jeg har ud fra din første mail opstillet et par forudsætninger:

* Du er tilfreds med din 35-80 som fulgte med kameraet
* Du får primært 10*15 cm billeder og laver sjældent forstørrelser i 20*30
cm

Jeg har ikke selv prøvet disse objektiver, men ud fra de to ovenstående
forudsætninger tror jeg at du vil blive tilfreds med en 28-200, ikke mindst
på grund af den fleksibilitet en 28-200 vil give dig fremfor at bruge to
objektiver 35-80 og 75-300.

Gutten der skriver nedenstående mail virker meget tilfreds med sin Tokina
24-200, men jeg er ikke stødt på andre der har sagt noget godt eller skidt
om den:
http://groups.google.com/groups?hl=en&safe=off&ic=1&th=893a72dcbce15913,2&se
ekm=3B09D01C.B506E35B%40odyssey.apana.org.au

Vær opmærksom på at hvor din 35-80 vejer 175 gram vil en 28-200 veje fra
500-700 gram.

Hilsen
Kenneth

Kommentar
Fra : Story

Dato : 23-06-01 23:21

Hej Bjarke

Jeg har snuset til dine råd og fundet frem til at det næsten kun kan blive et :
Tamron Industries AF28-200mm Super II Macro :)

Men jeg kan ikke lige se hvor jeg kan købe det billigst.
Det tyske link du har givet mig har vist den model endnu :(

Hvor kan men ellers købe billigt, hvis man ikke bor i USA.

Det er der de fleste search resultater fører hen.

Story

Kommentar
Fra : Story

Dato : 24-06-01 00:02

Hej B

Det ser ud til at det at forberede til eksammen og skrive på samme tid ikke virker for mig lige nu :)

jeg skrev "Det tyske link du har givet mig har vist den model endnu :( "
Jeg mener" Det tyske link du har givet mig har vist IKKE den model endnu :( "

Det var det
Story

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 23-06-01 23:05

"Story" <Story.news@kandu.dk> wrote in message
news:nK7Z6.1655$lf5.273654@news010.worldonline.dk...
> Hej Bjarke
>
> Jeg har snuset til dine råd og fundet frem til at det næsten kun kan
> blive et :
> Tamron Industries AF28-200mm Super II Macro :)
>
> Men jeg kan ikke lige se hvor jeg kan købe det billigst.
> Det tyske link du har givet mig har vist den model endnu :(

Hmm,, det var da mærkeligt....

Prøv evt. at ringe til dem, og spørg dem hvad det koster...

godtnok, er det tyskere,, men jeg tror også de taler engelsk.... De er meget
længe om at svare på mails.. Men telefon er nemt og hurtigt.

Det har nu været i handlen længe,,, så det er nok bare en fejl, at de ikke
har den inde...

men jeg mener også at www.ny-camera.com sender fra tyskland....

Man skal evertfald ikke bestille fotoudstyr uden for EU,, for så kan det
altså godt blive dyrt...!

Men www.ny-camera.com har tamron´en... den heder også AF28-200 F/3,8-5,6

http://www.tamron.com/35mm/35mm_af/a28200s2.htm

http://s28489807.einsundeinsshop.de/sess/utn153b224de65d6c0/shopdata/0030_Le
nses/0070_Tamron/0020_Autofocus+Objektive/produktansicht.php3?artikel=0280_T
amron%2BAF%2B28-200mm%2Bf%3D26slash%3D3B3%3D252E8-5%3D252E6%2BLD%2BII%2BAsph
erical%2BIF%2B%3D2810988%3D29

Godkendelse af svar
Fra : Story

Dato : 24-06-01 02:15

Mange tak for hjælpen Bjarke.

Jeg kan stadig blive frustreret over at en linse kan koste 3-4000 kr. og et godt kamarer på tilbud ligger i 3000 kr. klassen. Suk.

Jeg tror at BingoFoto nede på gaden har et cannon kamarer med et 28-90 eller var det nu 28-105 til 2500 kr på tilbud.
Øv det er svært at beslutte sig. Det kunne været rart med et kamarer ekstra da vi er 2. Men det giver jo ikke ret meget mere zoom power. Jeg skal stadig over hegnet til de kødædende planter for at tage et godt billede :)

Story

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-06-01 16:20

In article <_aNY6.407$eu.21976@news.get2net.dk>, kojphoto@get2net.dk
says...
> 28-200 eller værre er ikke just optiske vidunderer - det gi´r sig
> selv, men det er sikkert meget tilfredsstillende i brug på kameraet og
> noget mindre tilfredsstillende ved fremkaldelse af filmen.
>
Det er jo genialt formuleret!

--
Med venlig hilsen

Henrik Egedorf

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-06-01 20:22

>
> Så hvis du kunne nøjes med de 105mm mod til gengæld at få 28mm at starte
> på, så er det optisk set et rigtig fornuftigt valg. Mon ikke C´s koster
> i omegnen af 3.200, mens Sigma´s er noget billigere.
>
> 28-200 eller værre er ikke just optiske vidunderer - det gi´r sig
> selv, men det er sikkert meget tilfredsstillende i brug på kameraet og
> noget mindre tilfredsstillende ved fremkaldelse af filmen.
>

Jeg har omtalte Sigma DL 3,5-5,6/28-200 IF C/EF til mit Canon Eos 500n, og
er vældigt tilfreds med det. Omkring optisk kvalitet, så har jeg - med alm.
amatørøjne - ikke noget at være utilfreds med. All-right, der kan være lidt
tønde-fortegning i yderste zoom-område (altså, at horisontale linier ikke er
100% horisontale), men da jeg fornemmer at du ikke er proff-fotograf som
skal forstørre arkitektoniske detaljer i plakatstørrelse, så våger jeg det
ene øje, og påstår at du under alm. brug ikke vil bemærke dette overhovedet
!
Fordele ved 28-200 er selvf. at du opnår det du ønsker, nemlig muligheden
for et stort zoom-område ved blot et vrid - ingen skift, store tasker med
3-4 objektiver osv. Jeg ved med mig selv, at jeg ikke gider slæbe rundt på
en stak objektiver, og at jeg i her-og-nu situationen langt foretrækker at
have et objektiv som kan klare det hele, uden at skulle bruge tid på at
skifte objektiv (og motivet er forpasset).
Objektivet er 7,9 cm langt, Ø72 og vejer 515 gr. (passer ned i samme taske
som Canon's hus m. 28-80/3.5-5.6 objektiv!) Lysstyrken på 3,5-5.6 kunne man
selvf. godt ønske bedre, men all-right, vi taler her om et objektiv til ca.
2000 Dkr (Tyskland), og så synes jeg man får rigtigt meget value-for-money !

Mvh. Anders

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-06-01 22:20

> Jeg vil gerne kunne zoome ud til en 150 eller 200 og stadig kunne have
> mine 35.
> Cannon er dyrt :)
>
> Jeg skal ud og rejse og har ikke lyst til at have tasken fuld af
> objektiver. Det på kameret må kunne klare det.
>
> Er der andre mærker som også kunne bruges??
> Mærker som ikke er totalt crap.
>
> Har I nogle gode links til steder hvor jeg kan enten købe "billige"
> objektiver eller blive klogere på dem :)
>
> Håber I kan hjælpe mig.

Skal du ha et enkelt objektiv (praktisk på reiser!), så er Canon 28-200
visstnok bra leste jeg i en test. OBJS: Objektiver med et så stort
zoomområde vil generelt ikke ha topp ytelse. Ca 4800 norske kroner er
veiledende pris på canon.no. Finnes i USM og DC utgave.

Dersom du kan ta med deg to objektiver, hva med en Canon 28-105 USM II samt
en Canon 75-300 (USM eller ikke)? Begge er gode objektiver til prisen, og er
den kombinasjonen jeg benytter (inntil videre)!

Ellers er det flere som påstår at man heller bør kjøpe en pent brukt
Canon-linse i stedet for ny Sigma /tamron/tokina/vivitar etc.

Mvh.
Egil

Kommentar
Fra : Story

Dato : 29-06-01 07:56

Men brugte linser?????

Er der et godt sted på nettet??

Hvor skal jeg kigge efter dem og hvor kan jeg kontrolere at de ikke er i itu
eller har en eller anden defekt???

Story

"Egil Rugland" skrev d. 27-06-01 22:20 dette indlæg :
> > Jeg vil gerne kunne zoome ud til en 150 eller 200 og stadig kunne have
> > mine 35.
> > Cannon er dyrt :)
> >
> > Jeg skal ud og rejse og har ikke lyst til at have tasken fuld af
> > objektiver. Det på kameret må kunne klare det.
> >
> > Er der andre mærker som også kunne bruges??
> > Mærker som ikke er totalt crap.
> >
> > Har I nogle gode links til steder hvor jeg kan enten købe "billige"
> > objektiver eller blive klogere på dem :)
> >
> > Håber I kan hjælpe mig.
>
> Skal du ha et enkelt objektiv (praktisk på reiser!), så er Canon 28-200
> visstnok bra leste jeg i en test. OBJS: Objektiver med et så stort
> zoomområde vil generelt ikke ha topp ytelse. Ca 4800 norske kroner er
> veiledende pris på canon.no. Finnes i USM og DC utgave.
>
> Dersom du kan ta med deg to objektiver, hva med en Canon 28-105 USM II samt
> en Canon 75-300 (USM eller ikke)? Begge er gode objektiver til prisen, og er
> den kombinasjonen jeg benytter (inntil videre)!
>
> Ellers er det flere som påstår at man heller bør kjøpe en pent brukt
> Canon-linse i stedet for ny Sigma /tamron/tokina/vivitar etc.
>
> Mvh.
> Egil
>