/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten bringer mus ind i huset
Fra : gepard
Vist : 3577 gange
40 point
Dato : 19-01-05 13:15

Min kat kommer med hjem med mus / muselig. Hvordan får jeg den til at holde op

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-05 13:17

Det kan du ikke få den til at holde op med. Det er en kats natur at slæbe byttet med hjem.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-01-05 14:03

Det er da en flink kat, jeg tror den vil dele med dig
Måske vil den lege med dem, medens de endnu er i live (En kat er jo et meget grusomt dyr) Det er da uheldigt hvis musen slipper fra katten og overlever den føder måske endda unger. så du må endelig dræbe musen når du ser det!

Kommentar
Fra : babee

Dato : 19-01-05 14:28

og husk og rose katten. det er katten natur og det er derfor vigtigt at du roser den for den er dygtig når den kommer med mus. den kommer ind med den for at du skal blive stolt af den. og derfor viser dig den

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-05 14:38

Ja, den ene af mine katte lagde næsten hver morgen hele sommeren igennem, en lille spidsmus i sin madskål.

Jeg tror det var belønning til mig, som gengæld for den kattemad han får, og spidsmus spiser kattene ikke, men elsker at fange dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-01-05 16:19

Ja, katte lægger belønnig til sin "ejer". Jeg får min serveret i min sko. Her i huset ryster man ALTID sin sko, inden man tager den på. (men det er bedre end at sove i sovepose med en kæmpemus, som jeg også har prøvet) Du skriver ikke, om det er døde eller levende mus, men de fleste mus holder ikke over en halv time. Du kan bare tage liget med noget køkkenrulle eller toiletpapir og lægge det i skraldespanden - evt. smide det i toilette. Og vær stolt over, at du er "berettiget" til at få gaver fra katten. Bortset fra det, så er de små mus utrolig søde, synes jeg. Det er først, når det går over til kæmpemus eller rotter, det søde er helt væk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 19-01-05 16:23

Første gang vi oplevede det var da vi som nybagte katteejer til en 2 årig kat, blev vækket midt om natten af en højlydt mjaven. Vi troede katten var syg - men det var bare den stolte kat der kom ind med en mus, for at fortælle os at den var glad for at den måtte bo hos os. Det "værste" var (som meget mere erfaren katteejer) da en af vores store killinger kom ind med en mus, og lagde den stadig meget levende mus inde på vores gæsteværelse, midt i sengen imellem gæsterne (det var den kvindelige halvdel ikke så glad for).

Det er kattens natur, men du kan være heldig at det går over af sig selv.

ElseR

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-01-05 17:08

Det er kattens natur at bringe mus med hjem samt at give den som en gave til dens killinger samt undersåtter (mennesket). Vær du glad for at musene ikke er levende, for dét har jeg oplevet. Der bliver et farligt hurlumhej rund i huset, fordi katten vil genfange musen, der smutter ind alle mulige og umulige steder.
En sidebemærkning. Min kat, som barn, fangede rotter og lagde dem foran indgangsdøren. Det var en Norsk Skovkat.
PS. Husk ormekur til katten - en gylden regel når den fanger mus!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-01-05 17:54

Hej akle.
En kat må kun få ormekur, når der er konstateret orm, siger vores dyrlæge. Ellers bliver ormene immune overfor ormekuren.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : TheRipley

Modtaget 40 point
Dato : 19-01-05 21:32

Til lykke med din kat - dejligt at den er så glad for dig, at den gerne deler ud af sine gaver
Du kan ikke gøre ret meget ved det, hvis du er heldig kan den dresseres til at aflevere gaven på den anden side af fordøren, men det er en gave til dig - og et tegn på, at din kat er sund og rask, ellers kunne den nemlig ikke fange musen.
Så besværligt eller ej, hvis du vil have kat, ja men så bliver den altså ved med at være kat - selv om den somme tider er mere selvstændig end godt er - men er det ikke det skønne ved katte?
Ellers må du få dig en kanin, de gør aldrig den slags........

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-01-05 10:02

Dyret er jo stolt af natur og kommer her og viser dig en flot mus den har fanget, og så vil du have den til at holde op.!

Prøv at sige til katte: "Nej, det må du altså ikke...!" Og den vil være skide ligeglad.!! Det er jo det der gør den til en kat. Det ER kattens natur at præsentere og lege med sit bytte, nok mest det sidste. Det kan du ikke stoppe. Jo, ved at flytte til et sted hvor der ingen mus er.!!

PS.
Jeg vil ikke anbefale dig at lægge musegift ud. Katten vil få det, få den vil stadig spise musene.
Sæt evt. nogle klap-fælder op.!!!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-01-05 10:44

Jernlady; - det er nu ikke helt korrekt. En kat må godt få ormekur forebyggende, f.eks. 2 x årligt. Der ud over er det en god idé at skifte produktmærke en gang i mellem, netop for at undgå ormene bliver immune overfor et enkelt præparat. Desuden skal man altid huske at give katten hele kuren, (specielt når der er konstateret orm), samt gentage kuren efter 10-14 dage, for også at få has på de sidste orm der efterfølgende er klækket.
Udover dette, kan jeg oplyse, at ormemidlet Panacur, bruges til at regulere tarmsystemet ved diarré, ev. sideløbende med diet, selvom katten ingen orm har. Dette sidste råd er dyrlægeordineret, og det virker.
Mvh akle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-01-05 22:27

akle; - Det ved jeg så ikke. Det var dyrlægen, der sagde det. Bruges Panacur virkelig til at stoppe diarré med?? Tjah, mange ting kan jo bruges til mere end en ting. Vi bruger A-38 mod diarré.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 23-02-05 18:27

Jeg er enige med alle som siger at det er kattens natur og der er ikke noget at gøre ved det. Katten kommer jo med den
BEDSTE gave til dig, og venter at du skal roser den, for den har jo været så dygtig t fanger en mus. Du vil nok også
hele have døde muse inde end livende.

Kærligst
Paula

Kommentar
Fra : black_silver

Dato : 26-02-05 13:26

Vores kat er holdt op med at aflevere dyr i huset. Måske fordi hun har fundet ud af at vi tager dem fra hende?

Kommentar
Fra : gepard

Dato : 28-02-05 09:26

Er der andre hvis katte har stoppet deres museleveringer, så hører jeg gerne fra dem.
Med venlig hilsen
Gepard

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-03-05 17:36

Hej Jernladyen. Undskyld, jeg har først fået læst efterfølgende kommentarer i dag, så her kommer min yderligere kommentar til dig. For det første; dyrlæger er også mennesker, så de tjener da også deres egen sag, dvs. de arbejder for at tjene penge (grovt sagt) - derfor en konsultation, undersøgelse af afføring osv. kr.kr.kr. i kassen. Ejeren kan til gengæld være sikker, efterfølgende, orm eller ej! - men som sagt, det koster penge. For det andet; du og andre har garanteret flere gange både læst og hørt, hvis en kat færdes i det fri, så skal den have ormekur 2 x årligt (og i den forbindelse er der intet nævnt om at undersøge katten for orm først). For det tredie; HVIS katten ingen orm har og man giver ormekur, hvordan kan så disse ikke-eksisterende orm blive resistente???? Nej, orme bliver resistente, hvis man ikke giver ormekuren fuldt ud (vel og mærke ad 2 gange med 10-14 dages interval), eller - at katten uheldigvis har "smidt" pillen eller brækket den op, uden man måske har opdaget det. Derfor er det en god regel, hvis ormekur ikke hjælper efter den første FULDE kur, så skift mærke. Der ud over er det forholdsvis let at iagtage sin kat om den hoster, dét er et sikkert tegn for orm. Killinger er endnu lettere, for de brækker sig og har "tynd mave" som de første tegn. Ja, det er rigtig, - Panacur er specielt egnet til at regulere tarmen ved hårdnakket diarré, - jeg har nævnt kuren i et tidligere indlæg, hvor man startede med ét døgns faste. Men, - det er da altid værd at prøve den lette løsning først, nemlig mælkesyrebakterier, - heraf: A38 er udmærket, men kun som regulering af tarmfloraen hvis den er i ubalance, hvilket forårsager en lettere diarré. Bedre endnu er det i så fald at bruge tabletter med mælkesyrebakterier der ikke indeholder lactose og sukker m.m. f.eks. præparatet Symbioflor (Matas).
Med venlig hilsen Akle

Godkendelse af svar
Fra : gepard

Dato : 02-03-05 09:34

Tak for svaret TheRipley.
Svaret adskiller sig i substans jo ikke meget fra de øvrige svar, så Ripley får point for den kunstneriske og humoristiske udformning af sit svar.
Med venlig hilsen
Gepard

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 15-02-06 00:49

Takker Gepard,

Hvis du lige står og mangler en kat, kan du få en af mine, der opfører sig som om den bliver sparket, hver gang den ser mig - temmeligt frustrerende

Må blive et nyt spørgsmål - Knus Ripley