/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opel Astra 1,6 100 hk Tomgangsproblemer
Fra : J123
Vist : 6302 gange
628 point
Dato : 18-01-05 07:41

Skulle jeg være så heldig, at en her i dette forum skulle være stødt ind i samme problem ??
Jeg har en opel Astra 1995 16 V 100 hk. Den går i stå meget tit, når jeg tager koblingen og lader den gå i tomgang. Når jeg kører på motorvejen, og går af på frakørslen og kobler ud, går motoren i stå. Jeg drejer nøglen og så er den igang igen. Den hoster og sprutter ikke, når den går i stå. Den stopper lige så hurtigt som hvis jeg slukkede motoren med nøglen. Det er periodisk. Den går fint i en uge og så er den gal igen. Jeg har haft den på værksted, og den har været splittet ad i atomer elektronisk. Intet har hjulpet. Der er skiftet knastaksel føler, og vippeventil ved indsugningen. Computeren har været taget ud, og checket med en anden.... Samme fejl. Samtlige sonder og følere har været skiftet ud en af gangen. Intet har hjulpet. Kan det være noget så banalt som en tilstoppet benzinslange ???? eller et filter der sidder et sted jeg har stirret mig blind på. Det autoriserede værksted opgav at finde fejlen. Jeg sætter alle de point jeg har på højkant. Når den kører, går den rigtig godt - sjovt nok er jeg meget glad for den - Jeg ville bare gerne finde fejlen...

 
 
Kommentar
Fra : dr_scooter


Dato : 18-01-05 13:22

Som du selv er inde på kan det meget nemt værre benzin-filteret der er stoppet lidt til, hvilket gør at benzinflowet ikke er konstant (har haft samme problem med min ford sierra, hvor den gør det samme som din overnævnte Astra).

Nu kan jeg ikke huske om Astra 1995 har elektronisk benzinpumpe, men den kunne måske værre problemet.


Hvis ingen af overnævnte ting hjælper, så få stillet tomgangen op til ca. 900/1000 omdr./min. det vil helt sikkert hjælpe på problemet (mere eller mindre)

/dr_scooter

Kommentar
Fra : skipper_bent


Dato : 18-01-05 13:44

Det du skriver, at den sætter hurtig ud tyder på at det har noget at gøre med tændingen eller noget andet elektronik der sidder og overvåger om motor skal stoppe. Hvis det havde haft noget at gøre med benzintilførsel ville udsættende have en anden karakter som nærmere skulle være at motoren dør langsom ud.

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 19-01-05 03:54

Når man læser om hvad du har gennemprøvet, minder det om historien hvor et fjernsynsapparat ikke virkede, og hvor reparatøren splittede hele apparatet ad uden
at finde fejlen, indtil sønnen på 10 år kom hjem og stak stikket ind i stikkontakten.
Der jeg vil hen med det er, om du er ude for den simple, men i farten tit glemte fejl
at benzindækslet er næsten, eller helt tilstoppet.
Hvis tanken er omtrent fuld, danner der sig hurtigt vaccum og motoren går slvfølgelig i stå. Hvis tanken er kvartfuld er det noget sværere at få dannet vaccum med den megen luft der er i, dette kan så give glidende tidsintervaller om hvornår fejlen indfinder sig. Det er da værd og billigt at undersøge, det ku, være skægt at få at vide om jeg har ramt plet. Held og lykke med at puste. Mogens

Kommentar
Fra : J123


Dato : 19-01-05 09:55

I skal ha så mange tak for at I gider at tænke tanker med mig. Det er helt sikkert at jeg skal over i noget banalt, for jeg tror selv, at jeg har stirret mig blind på det svære elektroniske system. Det virker siger Opel. 2 svende havde den i 8 timer og de gav op og henviste mig til Bosch. De satte en ny computer i og fejlen var der alligevel. De checkede min computer på deres hoved pc. og min computer virkede. Alle sonder og følere der overhovedet findes i motoren er pillet ud og checket af på deres pc det virker. Tomgangen er sat i computeren og kan ikke stilles. Den virker jo. Man kan blive idiot af det her. Der var en der sagde til mig at nogle wv har en tynd benzinslange der går uden om indsugningen og føder motoren med lige nok benzin til tomgangen hvis der er skidt i den ?????? Benzindækslet er checket og det er ok. Benzinpumpen og filteret er IKKE checket, for de sagde jo at det var elektronisk. Det behøver det jo ikke at være hver gang. Jeg tager den på Gør det selv værksted sammen med en kammerat, og så handler det om benzinsystemet helt udefra dækslet i tanken af og ellers fremefter. Jeg skal lige skaffe en manual. Jeg giver jer ret, jeg tror også på den med fjernsynet, den er faktisk højaktuel her. I må meget gerne tænke de banale tanker og dele dem med mig, jeg tror faktisk at løsningen er banal. Jeg giver besked, når jeg er kommet videre. Indtil videre mange tak for jeres tanker.

Kommentar
Fra : majo1965


Dato : 19-01-05 22:01

jeg følger ret spændt dette indlæg , især da det sikkert er noget meget simpelt i sidste ende , hvilket får mig til at tænke på en kammerats mazda som gjorde det samme ... den havde fået en ny benzintank i ( uoriginal ) og det viste sig at der ingen skvulpeplade var i , med det resultat at der kom luft i benzintilførslen ved højresving !!!!

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 628 point
Dato : 19-01-05 23:00

Når en fejl opstår medens man kører, kan det være svært, tit umuligt at finde den når den står stille på et værksted. Måske kunne det lykkes hvis den kom på en rullebane, her kunne man foretage nogle bombastiske prøver der skærer igennem alle
elektroniske finesser og følere m.m. jeg tror at jeg i den situation ville starte med at
anskaffe eller fremstille en gennemsigtig beholder som indskudt i benzinledningen kunne studeres; kommer der benzin eller kommer der ikke benzin. Jeg anskaffede mig engang nogle tændrør der lyste op når de tændte, så kunne vi stå og se om en bestemt cylinder sprang over og gav det hug under kørslen, vi jagtede fejlen efter.
Mit indlæg skriver jeg for at give dig nye tanker og prøve utraditionelle muligheder.
Lad os høre om hvordan det går, vi er tror jeg, nogle stykker der er spændt på hvem der er morderen. m.v.h. Mogens


Kommentar
Fra : J123


Dato : 20-01-05 09:30

Ja -- Nu har jeg været på nettet og bestille 2 manualer. Den almindelige fra Haynes og så er der en tysk manual der skulle være mere dybdegående ?? nu må vi se. Når de er i hus og jeg har kigget lidt i dem, så er der dømt VÆRKSTED. Jeg er meget spændt på at se hvordan brændstofsystemet er sat sammen på min bil. Hvis ikke det så er brændstofsystemet, jamen så går jeg på restaurant og æder stegt flæsk og persillesovs ad libitum, så kommer humøret tilbage igen.

Kommentar
Fra : J123


Dato : 20-01-05 09:43

Jeg læser jeres indlæg og tænker og tænker. Jeg vil bruge alle de cowboytriks i giver mig. Jeg printer jeres indlæg ud og tager dem med på værkstedet. Så tager vi alle muligheder fra en ende af. Tomgangsmotoren er for øvrigt også skiftet. Jeg tænker om der er vacum og nogle vacumslanger der er i forbindelse med tomgangen ???? Hvis det så kun er en skide vacumslange der er utæt, jamen så går jeg også ud og æder.

Kommentar
Fra : stilke


Dato : 20-01-05 10:31

Jeg syntes ikke jeg har læst om der er tænkt på en fejl i indsprøjtningsdyserne, eller styringen af disse. Det simpleste i første omgang er selvfølgelig at hælde dyse-rens i tanken. Undskyld hvis jeg har dummet mig, men jeg er fra den tid da der var karburatorer. - Men også jer er spændt på hvad du finder ud af.

Kommentar
Fra : J123


Dato : 20-01-05 19:10

Hej stilke --- Du har ikke dummet dig en skid overhovedet. Jeg har spurgt Opel om det samme, om ikke der var et potentiometer i pceren man kunne stille tomgangen op på. Den lå i en chip sagde de.og var stillet fra fødslen af computeren. Ved du hvad stilke ?? Jeg har været så langt ude, at jeg har prøvet at stramme gaspedalen op ,ved at lægge en skive imellem,ved kablet, så den fik en my flere omdrejninger. " Klampemodellen".Det gik ikke så godt. Jeg fik en flaske " Et eller Andet" hos Opel jeg skulle putte i tanken, og så ville den rense urenheder væk. Det gjorde jeg og det hjalp heller ikke. Jeg overvejede så en dobbeltportion af den flaske, altså køre med det middel i over 2 tankfulde. Det er kun blevet ved overvejelserne. Når jeg kører " Morfar" - kørsel altså ikke rører speederen andet end 1 mm så går den ikke i stå. Hvis jeg så gir den lidt at leve af, går den i stå. ( Ganske almindelig kørsel) Kører jeg den ud i gearene er det 100 % sikkert at den går i stå. Jeg tænker at det kan være en " Bevægelig klat skidt" måske i en slange eller filter der stopper for tilførslen ?????? Den kører måske i 2 dage helt ok, men pludselig går den i stå, når jeg så kobler ud. Konstant 5 dage i træk.

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 21-01-05 01:01

Du skal give vognen noget at æde, men ikke persillesovs, som du sidst forklarer kan man vist roligt koncentrere sig om benzintilførslen. Efter den har været oppe i hastighed, opstår der åbenbart en mangel den ikke kan udfylde hurtigt nok
Det er altså bare et par beroligende ord, inden du også uskifter bagtøjet.
hilsen Mogens

Kommentar
Fra : J123


Dato : 24-01-05 18:38

Hej igen....
Jeg hæver pointene indtil jeg er ude af værkstedet med bilen som ordnet. Bibbioteket har stadig ikke fået mine bøger hjem. Har været deroppe og checke. Har kontaktet min kammerat, og han er klar. Han er smed og vi ryger ind på hans værksted. Der er der grav og alt hvad vi skal bruge af værktøj. Vi kører på når bøgerne er hjemme. Jeg giver besked her på siden, så snart der er mere. Som jeg skrev tidligere vil jeg bruge hvad jeg har af point på dette emne. Min kammerat og jeg har holdt os passive fordi vi hele tiden har regnet med at det var elektronikken der drillede. Det kan vi jo ikke fejlfinde på. Jeg vil lige nævne at det er 1½ år siden bilen første gang begyndte at drille. Jeg har været på 2 autoriserede værksteder med den. Vi har vænnet os til at den gør det. Det er bare meget iriterende. Vi har ikke haft andet valg da Opel opgav. Jeg vil også nævne at den går i stå både om vinteren og sommeren. Det kunne være en tempreturføler eller noget andet der følte temperaturen udenfor som så elektronisk ændre noget, men det er det ikke. Jo vi kunne sælge bilen, men min samvittighed nægter mig at sælge en bil med en fejl, det ville være uanstændigt overfor den nye ejer. Vi vil heller ikke sælge den, for vi er faktisk glade for den - underligt nok. Den går seriøst godt på motorvejen, når de 200 km.t på toppen. Den ligger godt på vejen og er i lydsvag i kabinen. Den har det plads vi skal bruge. Vi vil bare gerne ha fundet fejlen. Er der noget der falder jer ind, der ikke er tænkt på. Må I gerne dele jeres tanker.

Kommentar
Fra : J123


Dato : 25-01-05 08:43

Og så lige lidt dårligt nyt.. Jeg fik skiftet generator for 1½ måned siden. Den ville ikke mere. Den har været tung at starte de sidste par dage, som om den manglede strøm. Jeg tænkte på det i aftes da jeg tog på job. ( Natarbejde). Der var den tung at få i gang. Jeg tænkte på at det nok var kulden der gjorde det. Da jeg kørte hjem i morges, gav jeg den lidt gas på motorvejen, og da jeg kørte af på afkørslen gik den i stå da jeg koblede ud, som den plejer. Der var bare ikke strøm nok til at starte den, og så holdt jeg der 8 minutter over 6 i morges. Jeg ringede til Dansk Autohjælp, og de kom efter 1 time og hentede min bil og kørte den til det værksted der skiftede generatoren. Enten lader generatoren ikke efter forskriften eller også er mit batteri faldet sammen. Når det er på plads, tager jeg mig af brændstof-problemet.
Min såkaldte glæde ved ved bilen, svandt helt ind. Det var meget koldt, der hvor jeg stod i morges.

Kommentar
Fra : Bragesvej


Dato : 29-01-05 12:27

Tændinger kan ikke stiles på en astra!

Kommentar
Fra : J123


Dato : 29-01-05 13:57

Ja så er bilen tilbage igen fra værkstedet. Det var batteriet der var faldet sammen. Jeg valgte at få den på værkstedet hvor de for 1½ måned siden skiftede generatoren. Hvis nu at den nye generator ikke ladede og det var skyld i at batteriet pludselig var dødt, ville jeg ha dem til at måle den efter og evt få en anden ny generator. Jeg har intet der kan måle den slags, derfor valgte jeg at få den bragt på værkstedet. Da jeg hentede bilen fra værkstedet, gav jeg den lidt at leve af, og så gik den i stå da jeg koblede ud..... Ligesom den plejer. Fejlen ligger i brændstofsystemet et eller andet sted. Jeg afventer manualerne fra biblioteket.....

Kommentar
Fra : jowjowdu


Dato : 17-03-05 14:53

Hejsa!
Når jeg sådan lige løst læser dine forskellige indlæg igennem, kan jeg kun alt for godt genkende desperationen. Jeg har haft nøjagtig samme problem. Det undre mig, at det autoriserede værksted ikke kunne finde fejlen. Ikke et ondt ord om Opel, men det er hørt før. Nå, tilbage til problemet. Der gik længe inden du nævnte noget omkring "tomgangsmotoren". Hvis det er det samme som reguleringsventilen, kan jeg ikke hjælpe dig, men det var problemet i min Ford Escort. Den sidder i forbindelse med indsprøjtningshuset. Derudover har en anden nævnt overfor mig, at det kunne være en PCV-ventil, som bl.a. sørger for ventilation i krumptaphuset. Nu er Ford og Opel selvfølgelig ikke det samme, men det kunne da være, at reguleringsventilen (koster 1000kr) eller PCV-ventilen kunne give dig noget at arbejde videre med. God fornøjelse....

Kommentar
Fra : J123


Dato : 17-03-05 23:23

Hej Alle og tak for jeres indlæg og jeres tålmod... FEJLEN ER FUNDET... Den blev ordnet i dag. Det var godt nok lidt af en omgang at komme igennem. Intet af det ovenstående hjalp. Det viste sig at en kollega havde en Astra magen til min. Den havde sørme samme fejl som min. Han havde fundet fejlen på sin, og ville gerne lige kigge på min bil. Det gjorde han i dag. Han er uddannet mekaniker, men har holdt sig fra min bil, da elektronikproblemer kan være omfattende at rode med i fritiden uden måleudstyr. Det viste sig at være en blandingsfejl imellem en MAP sensor og et benzinpumperelæ. Map-sensoren styrer vaccummet, og dermed også medstyrende på tomgangen. Benzinpumperelæet styrer som sagt benzinpumpen. Der var en lille forhøjning ved et af benene, ellers intet usædvanligt ved det. Det blev skiftet for en sikkerhedsskyld. Pris ; Benzinpumperelæ kr.50,- MAP - sensor kr. 380,- Små 500 kr alt ialt.
Jeg tog en prøvetur i dag for fuld skrue. Den kørte perfekt. Jeg kørte den godt ud i gearene, og den holdt, da jeg koblede ud. Det har den ikke gjort længe - meget længe. Det var en sand fornøjelse at prøve.
Min makker giver ikke en skid for disse afprøvningspcere på værkstederne. Deres pcere siger at alt er ok i motoren, men deres pcere overser et relæ der er ret tvivlsomt og en MAP sensor der er defekt. Intet under at den fejl har kostet mig kr.14.000 at finde, når man ikke kan regne med deres afprøvninger. Jeg vil dog lige sige at Opel ikke tog penge for at give mig en defekt bil tilbage. De var ikke glade for at de måtte opgive at finde fejlen. Jeg har haft den på andre værksteder, hvor jeg fik skiftet tomgangsmotor, knastakselføler, vippeventil ved indsugningen, en anden føler jeg ikke kan huske hvad hedder i dette øjeblik, computeren blev taget ud af min bil-- Jamen jeg kan blive ved. Nok om det. Jeg har nu fået en bil der virker og tomgangen står helt roligt nu. DET ER EN SAND FORNØJELSE.

Kommentar
Fra : jb3112


Dato : 17-03-05 23:32

map sensoren måler trykket i indsugningen til at måle hvor meget luft motoren får for at give motoren den rette blanding sammen med temperaturføleren og lampda sonden
så hvis det er der fejlen har været har bilen sikkeret ikke fået den rette mængde brændstof

Godkendelse af svar
Fra : J123


Dato : 17-03-05 23:34

Tak for svaret kogalejy. Jeg må sige at det handlede om at være utraditionel. Jeg har været helt ude i overdrevet i fortvivlelse. Nå men de ting jeg har fået lavet på bilen, går jo ikke i stykker sådan foreløbig håber jeg. Tak for dine indlæg. Hilsen Johs.
                        

Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 18-03-05 20:42

Til lykke og tak for din hilsen, det var en dyr historie, men den var faktisk god.
mvh Mogens

Kommentar
Fra : J123


Dato : 18-03-05 21:16

Hej Mogens..
Jo jeg er jo ikke mekaniker overhovedet.. Meget langt fra. Jeg er en af de ufattelige mange mennesker der kører på værksted med min bil og betaler. Jeg kan skife bremseklodser og motorolie, og der slipper så min viden om mekanik fodfæstet. Jeg har min interresse på feltet. Der er vel nok ufattelig mange mennesker der bare betaler, for vi forstår ikke alle de fremmedord der bliver hældt ud over os. Man bliver klogere men ikke rigere...
Hilsen Johs.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste