/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan fjerner man siv i en sø
Fra : enebacken
Vist : 10528 gange
20 point
Dato : 12-01-05 21:44

Hej

Vi har lige købt et lille fritidshus i Sverige ned til en støre sø, men der er ret mange siv lige der hvor vores grund går ned til søen, så jeg ville høre om der er nogle som ved hvordan man fjerner de s.... siv.

Jeg har hørt at man kan fjerne dem med en le når søen fryser til, og så skal man smide sand på for at få en god bund at gå på, jeg ved bare ikke om de kommer igen før man for set sig om..... Er der nogle som har erfaringer med at fjerne siv....

Hilsen Jan og Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-05 21:50

Dem skærer man væk, enten som du siger med en le eller en kniv (det kaldes grødeskæring).
Men de kommer igen medmindre rodnettet fjernes, og det er jo ikke så let at grave dem op af en sø.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 30 point
Dato : 12-01-05 22:17

Jeg kender 3 metoder:
1: Som dova siger skæres de ned een gang om året.
2: De kan brændes ned, også een gang om året.
3: Graves op med rod, kæmpearbejde, men holder flere år.

Hvis det er et større areal er brænding det nemmeste (husk at undersøge lovgivningen), og det skal sikres ved brandbælter at ikke hele søens rør brændes ned.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-01-05 23:41

Skal I ikke have jer en båd ?
Slå planterne ned fra båden i løbet af sæsonen...det giver også lidt motion og sjov, når I plasker i vandet.

Idéen er tyv stjålet fra denne side http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/1276.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-01-05 10:07

Hvis I vil have en "badestrand", er der to muligheder. Den radikale er at få gravet op. Siv er et ret upræcist ord, men både dunhammer og tagrør har dybtgående netværk af rødder og jordstængler og er seje at få op. Sådan et lille blæsevejr som i lørdags tager planterne sig ikke af. Allier jer med en af de lokale bønder (og betal ham for arbejdet!) og få ham til at kaste en harve ud med solide kæder og spænde traktoren for. Tænk overhovedet ikke på at trække op med håndkraft. Selv havde jeg været så dum på mit svenske sted at så dunhammer i et par nygravede søer, og allerede andet år var de begyndt at blive dominerende. Det var et forbandet besvær at få dem op med greb og rive, og jeg tør dårligt tænke på, hvordan det ville være efter 5 år eller xxx år. desuden blev jeg bidt til ukendelighed af en masse små insekter, som havde indlogeret sig i stænglerne.
Et andet forslag, som også involverer kørende hjælp er: Om vinteren på solid is slår man med le alt, der stikker op. Kør et par læs grus ud på isen, hvor stranden skal være, læg kraftig fiberdug over - dobbelt - og strandsand ovenpå. Når det så en gang bliver forår og isen smelter vil det hele lægge sig ned over alle de strittende stængler. Fiberdugen forhindrer, at de nye forårsskud vokser igennem. Til gengæld skal I så med håndkraft holde arealet fri for nyvækst, for naturen hader tomme tøbredder. Hvis I er konsekvente, kan det sagtens lade sig gøre men husk arbejdshandsker, hvis det er tagrør, der skal ruskes op. Bank for en ordens skyld et par pæle i for at markere grænserne for, hvor I skal "luge".
Men begge forslag kræver altså et godt forhold til lokalbefolkningen og en passende betaling. Måske har bonden endda bedre forslag end mine

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 15-01-05 15:51

Jeg kender en anden måde:

Du skal lokke 10 canadagæs pr M2 til at lande på søen,så skal du sørge for hård frost,derefter går du ud på søen med en paraply,og jager med gæssene,hvis de så letter allesammen på en gang-og frosten har været hård nok,ta'r de søen med sig,og du kan slå sivene med en havetraktor.....hihi

Godkendelse af svar
Fra : enebacken

Dato : 17-01-05 17:44

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-01-05 22:08

Held og lykke med projektet