/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Startbøvl / går i stå
Fra : luxenburger
Vist : 481 gange
200 point
Dato : 12-01-05 14:02

Efter et par fugtige dage (vejrmæssigt altså) havde den gamle Ford Consul fra 1973 svært ved at starte. Motoren er skiftet til en 2,8 V6'er fra 1978 og går ellers godt. Den har lige fået stillet ventiler og tænding henne på værkstedet.

I første omgang var jeg sikker på at fugt var årsagen, og der var problemer med at få gnist på tændrørene. Spolen giver fin gnist. Da jeg langt om længe fik den i gang, gik den noget ujævnt og omdrejningstallet røg ned på 0 ca. hvert 3. sekund, så den kunne kun holdes i live hvis man holdt omdrejningerne oppe på over 1500 - 2000. En gang imellem vil den ikke starte efter at være gået i stå. Lidt efter kan den pludselig igen. Og pludselig går den i stå igen, som om man havde drejet nøglen.

Jeg formoder at jeg er ude i et elektrisk problem, men er der nogen som måske kan guide mig lidt i retning af hvad det kan være? Jeg kan ikke umiddelbart se eller høre gnister springe.

 
 
Kommentar
Fra : dova


Dato : 12-01-05 14:12

Så vidt jeg husker fra de gamle Ford motorer, kan automatchokeren give de problemer du har, så prøv at få det tjekket.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova


Dato : 12-01-05 14:12

Så vidt jeg husker fra de gamle Ford motorer, kan automatchokeren give de problemer du har, så prøv at få det tjekket.

mvh dova

Kommentar
Fra : stilke


Dato : 12-01-05 14:31

Har du tænkt på om du kan have vand i karburatorens svømmehus. Jeg mener hvis det er en chokerfejl, så ville du ikke være i tvivl, da den så vil lugte fælt i udstødningen.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 12-01-05 16:57

Kan være modstanden på tændspolen, der skal skåne og sørge for at der kun gives fuld spænding når startnøglen drejes. Så vidt jeg husker sidder den i ledningen til tændspolen, men det kan også være kondensatoren i strørmfordelen eller, at der har været en lille kant på kontakternes fiberklods så kontakterne ikke længere åbner tilstrækkeligt.

Kommentar
Fra : pims


Dato : 12-01-05 18:04

Tjek også lige om strømfordelerhuset er intakt.
Hilse Pims

Accepteret svar
Fra : stilke

Modtaget 200 point
Dato : 12-01-05 19:23

Tillægskommentar: undskyld men jeg bliver ved med at kredse omkring benzinen. Før karburatoren er der sandsynligvis en komb. benzinpumpe/filter, skru`evt toppen af denne afmonter sien, og rens hele mø`jet, og hvis ikke dette hjælper kan undersøges om der er tilstrækkeligt pumpetryk. En gammel bil samler der sig med tiden rust og andre affaldsstoffer i tanken, og hvis de evt. ligger og forstopper, - - lidt længere ude har man også oplevet at udluftning fra tanken er tilstoppet, så der kan dannes et for stort undertryk, så ikke pumpen har kapasitet til overvinde dette. -- Undskyld, men jeg kunne ikke lade være, men på den anden side så har du efterhånden fået noget at spekulere på.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : luxenburger


Dato : 12-01-05 22:57

Mht benzinen bør det være i orden. Når jeg har haft tændrør ude for at "lufte ud " efter mange startforsøg, er de våde af benzin.

Kommentar
Fra : stilke


Dato : 13-01-05 08:06

Ja, - OK!

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger


Dato : 13-01-05 19:29

Tak for svaret stilke. Jeg vil forfølge problemet nærmere....
                        

Kommentar
Fra : egoland


Dato : 13-01-05 19:55

Har du har prøvet om der gnist på tændrøret, når du drejer nøglen? Skru et tændrør ud, monter tændrørskablet, og læg det et sted, hvor der stel, fx luftfilteret, og drej nøglen. Du kan også holde det med en klud, mens en hjælper drejer nøglen. Nu skulle der gerne springe en gnist mellem de to poler. Det gør der sansynligvis også. Problemet er, at det bliver den ikke ved med, som du beskriver det. Så fejlen må ligge et sted, der gør den periodisk. Kondensatoren kan udvise en sådan fejl(billig). Tændspolen kan også (lidt dyrere). Det kan også være at platinerne skal tjekkes: Åbner de ca 0,4 mm, og er de fri for "knaster"? Strømfordelerdækslet kan tjekkes for revner, der kan lede krybestrøm i fugtigt vejr. Men tjek også de tynde ledninger, der går hen til tændspolen for brud. Desuden er det min erfaring, at ledninger der går mellem motoren og har forbindelse til faste steder i motorrummet har en tendens til at udvikle metaltræthed og ir i gamle biler. Prøv at rykke lidt i det, du kan få øje på af ledninger, måske ligger det lige for. Start med det billigste/nemmste, og arbejd dig frem til det mere komplicerede/dyre.

Kommentar
Fra : luxenburger


Dato : 18-01-05 08:42

Mange tak for de fyldestgørende svar, også fra egoland.

I mellemtiden er fejlen fundet...Stilke havde sørme ret; problemet var benzinen. Filteret var simpelthen tæt og skulle lige have "ro" hvert 5 sekund så der kunne løbe lidt igennem igen. Jeg overvejede det baren slet ikke fordi tændrørene var våde af benzin. Men nu går den ak så fint....

Man må da håbe at man bliver klogere.

Mange hilsner
Luxenburer

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste