|
| Startbøvl / går i stå Fra : luxenburger | Vist : 482 gange 200 point Dato : 12-01-05 14:02 |
|
Efter et par fugtige dage (vejrmæssigt altså) havde den gamle Ford Consul fra 1973 svært ved at starte. Motoren er skiftet til en 2,8 V6'er fra 1978 og går ellers godt. Den har lige fået stillet ventiler og tænding henne på værkstedet.
I første omgang var jeg sikker på at fugt var årsagen, og der var problemer med at få gnist på tændrørene. Spolen giver fin gnist. Da jeg langt om længe fik den i gang, gik den noget ujævnt og omdrejningstallet røg ned på 0 ca. hvert 3. sekund, så den kunne kun holdes i live hvis man holdt omdrejningerne oppe på over 1500 - 2000. En gang imellem vil den ikke starte efter at være gået i stå. Lidt efter kan den pludselig igen. Og pludselig går den i stå igen, som om man havde drejet nøglen.
Jeg formoder at jeg er ude i et elektrisk problem, men er der nogen som måske kan guide mig lidt i retning af hvad det kan være? Jeg kan ikke umiddelbart se eller høre gnister springe.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 12-01-05 14:12 |
|
Så vidt jeg husker fra de gamle Ford motorer, kan automatchokeren give de problemer du har, så prøv at få det tjekket.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 12-01-05 14:12 |
|
Så vidt jeg husker fra de gamle Ford motorer, kan automatchokeren give de problemer du har, så prøv at få det tjekket.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : pims |
Dato : 12-01-05 18:04 |
|
Tjek også lige om strømfordelerhuset er intakt.
Hilse Pims
| |
|
Mht benzinen bør det være i orden. Når jeg har haft tændrør ude for at "lufte ud " efter mange startforsøg, er de våde af benzin.
| |
| Kommentar Fra : stilke |
Dato : 13-01-05 08:06 |
| | |
| Godkendelse af svar Fra : luxenburger |
Dato : 13-01-05 19:29 |
|
Tak for svaret stilke. Jeg vil forfølge problemet nærmere....
| |
| Kommentar Fra : egoland |
Dato : 13-01-05 19:55 |
|
Har du har prøvet om der gnist på tændrøret, når du drejer nøglen? Skru et tændrør ud, monter tændrørskablet, og læg det et sted, hvor der stel, fx luftfilteret, og drej nøglen. Du kan også holde det med en klud, mens en hjælper drejer nøglen. Nu skulle der gerne springe en gnist mellem de to poler. Det gør der sansynligvis også. Problemet er, at det bliver den ikke ved med, som du beskriver det. Så fejlen må ligge et sted, der gør den periodisk. Kondensatoren kan udvise en sådan fejl(billig). Tændspolen kan også (lidt dyrere). Det kan også være at platinerne skal tjekkes: Åbner de ca 0,4 mm, og er de fri for "knaster"? Strømfordelerdækslet kan tjekkes for revner, der kan lede krybestrøm i fugtigt vejr. Men tjek også de tynde ledninger, der går hen til tændspolen for brud. Desuden er det min erfaring, at ledninger der går mellem motoren og har forbindelse til faste steder i motorrummet har en tendens til at udvikle metaltræthed og ir i gamle biler. Prøv at rykke lidt i det, du kan få øje på af ledninger, måske ligger det lige for. Start med det billigste/nemmste, og arbejd dig frem til det mere komplicerede/dyre.
| |
|
Mange tak for de fyldestgørende svar, også fra egoland.
I mellemtiden er fejlen fundet...Stilke havde sørme ret; problemet var benzinen. Filteret var simpelthen tæt og skulle lige have "ro" hvert 5 sekund så der kunne løbe lidt igennem igen. Jeg overvejede det baren slet ikke fordi tændrørene var våde af benzin. Men nu går den ak så fint....
Man må da håbe at man bliver klogere.
Mange hilsner
Luxenburer
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|